RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2018. december 17., hétfő
Lázár, Olimpia

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Margit Patrícia Eszter
A zsidó menyasszony
2009-19. szám / Csejtei Orsolya

Betéve ismeri a kabbalát, nemcsak tudja, de feltehetőleg minden porcikájában érzi is, mit jelent a szó: tradíció, s lévén egy progresszív, ugyanakkor ortodox értékeket képviselő vallási közösség, név szerint a Romemu közösség vezetője, mindezt másoknak is meg szeretné mutatni. Ezért hát tollat ragadott,
s a breclávi Nachman rabbi tanítása nyomán, mely szerint Isten azért teremtette az embert, mert kedveli a történeteket, s bár az ima közelebb visz ugyan a teremtőhöz, de intenzív és mély spirituális élményt az okoz, amikor valaki elbeszéli Istennek a történetét, maga is mesélésbe kezdett. Különösebb szépírói gyakorlat nélkül történetet kerekített egy fiatal lányról, aki valamikor a kilencvenes évek elején-közepén vívta meg a nyugati típusúnak mondott ember számtalan intellektuális harcát, s járta meg az identitás- és otthonkeresés megannyi útvesztőjét, hogy aztán több tízezer kilométerrel, egy félbemaradt vokalista karrierrel, pszichológia tanulmányokkal, valamint spirituális és életveszélyes jeruzsálemi kalandokkal a háta mögött végül Izraelben és a zsidó misztikában leljen társra és önmagára. Eddig nincs is mit kifogásolnunk a regényben. A szándék, a Bódis Kriszta és Vári György alapos szövegmazsolázása ellenére is megmaradt amatőr báj, valamint az írónő fikcióval vegyített, lelkes önéletrajz-mesélése nyomán Dallos Saci történetéből egy olyan zavaros és elhallgatásokkal teli élet körvonalazódik, amilyet a rendszerváltást követő évtizedekben – sőt, még ma is – temérdek zsidó fiatal meg- és átélt, s legalább ugyanannyi nem zsidó fiatal meg- és átérzett. A múlt eltagadása, ugyanakkor a gyökerekhez és a hagyományokhoz való elnyomhatatlan vonzódás feszültségéből kiutat, sőt, kiutakat kínáló regény egyetlen gyenge pontja pusztán az irodalmi besorolhatósága, ha tetszik, besorolhatatlansága. Azon túl, hogy a személyes történetmesélés példaértéke és hatása megkérdőjelezhetetlen, mégis csak felvetődik a kérdés: mit írt Margit Patrícia valójában. Fejlődésregényt? Kötelező „happy end”-del végződő romantikusat? Egy didaktikus gyorstalpaló tanfolyam kézikönyvét, hogyan váljunk frusztrációk nélküli zsidóvá témában? Esetleg fiktív elemekkel teletűzdelt, filozofikus naplót? Bevallom, nem tudom, s ez egy kissé zavar is. Annak ellenére, hogy a regény kétségkívül szórakoztató olvasmány, néha nehéz eldönteni, hogy a szüzsébe csempészett, bosszantóan didaktikus, olykor öntelten és lekezelően hangzó mondatok vajon kusza kortünetként csupán a szereplők száját hagyják el, avagy egyfajta kontrollálatlan írói magatartás eredményei. Feltételezzük az előbbit. Ez esetben ugyanis egy olyan írás örvendeztetheti meg az estéinket, mely kendőzetlen szókimondással, romantikus köntösbe bújtatva szól a mai harmincasok identitáskereséséről, a zsidóság sallangok nélküli, valódi, mély és ma élhető mibenlétéről, valamint egyfajta, mindenki számára elérhető, alkímiai menyegzőben csúcsosodó spirituális útról.
hirdetés

Konkrét Könyvek
488 oldal, 3499 Ft
Kritika (4)

vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor