Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 28., csütörtök
Gedeon, Johanna

 
 
Nyomtatható változat
Fókusz
Közlekedj okosan a munkába is!
2009-08. szám / Szepesi Krisztina

Kerékpárral, gyalog vagy épp villamossal a munkahelyünkre? Lehetne öltönyben tárgyalásra nem autóval, csak mert presztízskérdés a megjelenés? A január 29-én a fővárosi közgyűlés által megszavazott Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve már külön fejezetben szól
a Munkahelyi Közlekedési Terv lehetséges bevezetéséről. Néhányan már csatlakoztak, többen azonban még nehezen meggyőzhetők.

Az elfogadott tervben szó van egy intézkedési tervről, amelyet 2020-ig kellene befejezni, és ezt könnyen érthető formában tervezik bemutatni a nyilvánosságnak még a nyár folyamán. A közlekedési fejlesztésekhez magántőke bevonására számítanak, és itt kerül a képbe a Munkahelyi Közlekedési Terv lehetőségének terjesztése.
A megszavazott tervben kitértek például az „egy ember, egy autó” problematikájára, vagyis elsődleges célként mindenképp az autósforgalom visszaszorítását jelölték meg. A CO2mmerce projekt pedig nem kisebb lehetőséget ajánlott fel, mint hogy ingyen készítsen közlekedési tervet a jelentkező cégeknek.
– Ez egy EU-s finanszírozású nemzetközi projekt, hat további európai partnerrel. A kuratórium nagyon nagy érdeklődésre és harcra számított, amikor meghirdette a pályázatot az ingyenes terv elkészítésére, mert Nyugat-Európában ez a dokumentum elég sok pénzbe kerül. Nálunk egyelőre magát a fogalmat is be kell vezetni. Kértük a cégeket, hogy a jelentkezési lapon írják be, mekkora összeget tudnak arra fordítani, hogy a tervek megvalósuljanak, vagyis hogy vegyenek céges kerékpárt, kerékpáros térképet adjanak a munkatársaknak vagy például egyforma pólóval jelenjenek meg a Critical Mass fesztiválon. Jelenleg szűkösek a keretek, de azt is tudjuk, hogy marketingre majdnem minden szervezetnek van elkülönített pénze. Nyugat-Európában pedig már nagyon sok szervezetnek a nyitóoldalán megjelenik, hogy van közlekedési tervük és „büszkén, öntelten, fennhéjázva” mutatják be, mennyi mindent tesznek a jobb színvonalú közlekedésért – meséli Marton Miklós, Metropolitana Kft. projektfelelőse, aki a munkahelyére biciklivel jár öltönyben, a bő nadrág problémáját pedig ruhacsipesz használatával oldja meg, Budapesten az emberek azonban még elég furán néznek rá. – Az emberek egy csomó dologról azt gondolják, hogy nem lehet, de Londonban például már rengetegen bicikliznek öltönyben és nyakkendőben. Ott nagyon elterjedt, hogy biciklivel mennek a vonatállomásig, ott leteszik a bringát, a vonatról leszállva pedig várja őket egy másik biciklijük kikötve, és azzal mennek a hivatalba. Miután egy használt kerékpár már tízezer forintból kijöhet, ez nálunk sem lehetetlen.
hirdetés

A Merlin Színházban március közepén tartott konferencia a közlekedési terv számtalan előnyére világított rá, így például az elsődleges meggyőző erővel bíró pénzügyi előnyökre, hiszen a terv bevezetésével kisebb autóflottára lenne szükség, és így kevesebb parkolóhelyet kellene biztosítani. A szociális előnyök között sorolták fel azt az Európában már bizonyított tényt, hogy a biciklivel közlekedő munkatársak körében kevesebb a betegség és a stressz. Marketingszempontból sem utolsó dolog, hogy a cég a projekthez való csatlakozásával tesz valamit a jövőért, és tulajdonképpen részt vesz a légszennyezés elleni harcban, ráadásul az EU-s pályázatoknál és ISO-kérelmeknél is előnyt élvez.
Marton Miklós még arról mesélt, hogy egy vállalkozó azzal kereste meg a CO2mmerce-t, szervezetet készül alapítani, autónak nyomát se szeretné látni, sőt, olyan embereket akar fölvenni, akik nem járnak autóval. Arra a kérdésre pedig, hogy nem diszkrimináció-e ez, csak annyit mondott, valóban érdekes lenne, ha alkotmánybíróság elé kerülne egy ilyen ügy, óriási médiavisszhanggal, és az emberek arról kezdenének beszélgetni, hogy ki a hülye, az, aki autózik vagy az, aki nem.

Vannak kerékpáros kampányok, a BKV-nak és a Budapesti Közlekedési Szövetségnek pedig vannak kampányai, amik általában a közösségi közlekedést népszerűsítik. A CO2mmerce azonban a munkahelyeken keresztül közelíti meg a kérdést, hiszen így talán közvetlenebbül jut el az információ az emberekhez. A BKV átfogóbb útvonalterv-hozzáférést tervez az internetre, néhány nagyobb cégnél pedig már működik a „telekocsi módszer”, vagyis az azonos helyre indulók egy közös autóban utaznak. A CIB Bank munkatársa elmondta, nem kívánják megszüntetni az opciókat, vagyis nem veszik el senkitől a céges autóját, hanem a lehetőségeket akarják optimalizálni, a KÉSZ csoportnál pedig a leépítésnél inkább autókat vontak ki a forgalomból, hogy kevesebb embert kelljen elküldeniük. Ez persze csak akkor valósítható meg, ha az autó tényleg helyettesíthető kerékpárral vagy akár gyalogos közlekedéssel, de az irány mindenképp előremutató. Egy grazi cégnél napi másfél eurót kap az, aki bringával érkezik munkába. Ösztönzésnek ez sem rossz, persze a lényeg, hogy megértsük, csak addig autózhatunk, ameddig a takarónk ér.



vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor