Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 18., csütörtök
Andrea, Ilma

 
 
Nyomtatható változat
Kritika (3,5)
Kisded játékok – A KoMa a Trafóban
2009-21. szám / Szepesi Krisztina

Edna Mazya jelentősen magyarított, mai magyar tinédzserek szavajárásával és nyári poénjaival feldúsított anyaga valójában nem is darab, hanem témafelvetés. Vitaindító beszéd, ami kerek egésszé csak akkor válhat, ha megvalósul az előadás utáni beszélgetés a célközönséggel.
Ugyanis az eredeti darabbal ellentétben itt nincs végkifejlet. Talán azért, hogy a diákok, akikhez majd elviszi a produkciót a KoMa, maguk fejezzék be a sztorit, ők hozzanak ítéletet. Vagyis valódi drámai helyzet csak akkor teremtődhet meg, ha egy, az előadásban szereplőkhöz hasonló fiatal a látottak alapján véleményt alkot. Eldönti, erőszak történt-e, vagy a lány provokálta-e a későbbi, nem kívánt aktust, esetleg ennél sokkal cizelláltabb helyzettel állunk-e szemben.
A történet ugyanis egy tizennégy éves lányról szól, aki nem tudható okoknál fogva ahelyett, hogy hazamenne tanulni, inkább a játszótéren olvasgat magányosan, és nála kicsit idősebb srácokat szemel ki magának társaság gyanánt. A csapat vezérhímje pedig különösen kedves számára, s a lány a maga bumfordi módján próbálja meg­hó­dí­tani, ám a kísérlet végül erőszakba fullad. Feketén-fehéren ezt a történetet látjuk dokumentumfilmszerűen, olykor bekukkantva a ké­sőb­bi bírósági tárgyalásba, ahol a fiatalokat játszó színészek egyszerre alakítják a vádlottakat, az áldozatot, az ügyészt és a védőket.
És persze szó sincs arról, hogy az anyag önmagában nem kínál színészi lehetőségeket, de megfelelően megírt szerepekről, jól körülírt karakterekről nem beszélhetünk. Guary Szandrának a megerőszakolt lány szerepében vannak szép villanásai, olykor tényleg hiteles, ahogyan ügyetlenül kelleti magát, a lerészegedés utáni rövid táncetűdje pedig sokkal többet mond el az áldozat lelki világáról, mint az előadásban elhangzó néhány közhelyes megszólalás. Ám amint az ügyésznő bőrébe bújik, bizonytalanná válik, s majdnem olyan esetlenné, mint az általa játszott, magát kellető kislány. A fiúk helyzete sem könnyű, különösen Kroó Balázsé és Lőrincz Sándoré, akik leginkább az ifjú nézők szórakoztatására szolgáló viccelődésekkel kénytelenek beérni. Kovács Krisztián, a vezérhím annál kifinomultabb szereplője a történetnek, és talán nemcsak azért tűnik így, mert alakítása jelentősebb, sokkal érettebb a többiekénél, hanem mert megírt szerepe is árnyaltabb. Egyszer tökéletes közöny árad belőle, máskor huncut kíváncsiság, megint máskor pedig van benne valami ördögien félelmetes. Egger Géza azt a fiút alakítja, aki valószínűleg tényleg odavan a lányért. Izgalmas, ahogyan próbál felülemelkedni a maga számára is megfogalmazhatatlan érzelmeken, és helyenként tényleg megfoghatóan viaskodik benne a tinédzser dúvad és a félénk vágyakozó.
hirdetés

Zrínyi Gál Vince rendezése nem lép túl az események dokumentarista bemutatásán az egyszerű, ám túl egyértelműen – a gyermeki lélek szivárványszínű homokozójával és az ürességet szimbolizáló magányosan himbálózó autógumival – berendezett térben, a haszontalannak bizonyuló plazmatévés vetítésekkel. Nincsenek mögöttesek, esetleges válaszok a miértekre, s a szereplők előtörténetéről is túl keveset tudunk meg ahhoz, hogy érzelmeket váltsanak ki. A katarzis elmarad, mert Bolcsó Bálint elviselhetetlennek szánt és valóban elviselhetetlen zenéje, mely az erőszakos aktust kívánja szimbolizálni, hamar kifullad, érdektelenül idegesítővé válik.
Bár a bemutató a Trafóban volt, az előadás igazi színterei a középiskolák és gimnáziumok tornatermei lesznek, vagyis a társulat hegyként megy Mohamedhez, inspirálva ezzel a diákokat a színházba járásra. Az Orlai Produkciós Iroda és a KoMa közös produkciója ennek a célnak talán meg is felel, ám önálló színházi előadássá nem áll össze.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor