Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 25., csütörtök
Márk

 
 
Nyomtatható változat
Kritika (5)
Hungarikonok – Kárpáti Tamás szubjekt-gyűjteménye
2009-27. szám / Csejtei Orsolya

Első hallásra talán egy kissé furcsa, ám annál izgalmasabb dologra vállalkozott Kárpáti Tamás – civilben gyűjtő és újságíró –, s a tulajdonában lévő művészrelikviák, hírességek személyes tárgyai köré kortárs képzőművészeti alkotásokat kerekíttetett a barátaival.
Barcsay ecsete, Faludy botja, Tandori sapkája a Petőfi Irodalmi Múzeumbon új kontextusban, műtárgyként funkcionál tovább.

Kárpáti Tamás több évtizedes kulturális és sportújságírói ténykedése során riportok, barátságok, könyvek velejárójaként egyedülálló gyűj­te­mény­re tett szert, mely különböző művészek olyan személyes tárgyait tartalmazza, mint a leadben is említett „kis semmiségek”, vagy például Örkény zsebórája, Karinthy írógépe, Makk Károly rendezői széke, Aba-Novák pipája vagy Mándy Iván fakése. A muzeális tárgyak már önmagukban is igazi ritkaságok, ám Kárpáti merész ötlettől vezérelve éle­tet lehelt a holt tárgyakba, és kortárs képzőművészeket kért fel, hogy gondolják tovább a relikviákat, s megidézve egykori tu­laj­do­no­su­kat, készítsenek belőlük képzőművészeti alkotásokat. Így jöttek létre a „szubjektek”, izgalmas, duplán e­gye­di műtárgyak, melyek egyszerre állítanak emléket a tárgy egykori tu­laj­do­no­sá­nak és a kortárs képzőművészetnek. Az elkészült művek olyan mesterek keze munkáját dicsérik, mint például Nádler István, Szemethy Imre, Pauer Gyula, ef. Zámbó István, Kentaur, Szotyory László, Tettamanti Béla, Radák Eszter és Barabás Márton.
A PIM-ben kiállított tárgyak elsősorban irodalmi kötődésűek – Faludy György sétapálcája könyvlapokba foglalva, Gyurkovics Tibor szem­ü­ve­ge és levele szoborrá komponálva –, de az egyéb művészeti ágakat is képviselik hungarikonok. Aki jól figyel, sajátos elgondolásban ismerhet rá Jirí Menzel pulóverére, Szotyory László El Kazovszkij karkötőjét emelte a festészet örök vadászmezőinek dimenzióiba, Szi­ko­ra Tamás Örkény zsebóráját keretezte szubjektté, Kentaur pedig a Karinthyak családi írógépét alakította egy speciális tükör, ha tetszik, nagyító segítségével „Timewriterré”.
Nem kenyerünk az áradozás, de ez esetben kénytelenek vagyunk kivételt tenni: irodalom, képzőművészet, filmművészet és bulvár olyan összefonódása jön létre a kiállításon, mely nemcsak hogy ritka a mai magyar köz- és kultúréletben, de valódi katarzist ígér. Azzal csábít mesterfokon és magas színvonalon, amivel a pletykalapok és Arisztotelész is: a fel- és ráismerés gyönyörét adja.
hirdetés

Petőfi Irodalmi Múzeum
2010. február közepéig





vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor