Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 25., csütörtök
Márk

 
 
Nyomtatható változat
Kritika (3,5)
Kupidó
2010-01. szám / Bóta Gábor

Az ALKA.T, az Örkény Színház, a Nézőművészeti Kft. És az Orlai Produkciós Iroda közös előadása

Kint is kupi van, meg bent is kupi van, mondja Tasnádi István Kupidó című darabja, amit a szerző rendezett az Iparművészeti Múzeum dísztermében.

Értelmiségi celebekkel teli a nézőtér. Jókora a várakozás. A díszterem plafonja, falai fantasztikus mintázatú szőnyegekkel telerakottak, láthatók rajtuk pajzán kupidók is. Rafinált, félhomályosan megvilágított, különleges helyszín. Jön Takács Nóra Diána, mint modernkori kuplerosné, aki már nem rendelkezik kurvákkal, egymásnak árusítja ki az embereket. A Kupidó névre hallgató swingerklub madámja, aki álságos mosollyal biztat bennünket arra, hogy vessük le a hét­köz­na­pok nyűgét, és vegyünk részt az éjszaka tobzódásában. Vagyis lazuljunk egy olyan klubban, ahová a párok is együtt járnak, és ahol mindenki mindenkivel összejöhet, az állandó partnerek is kukkolhatják, hogyan élvez mással szívük választottja.
Ez így elég izgalmasan hangzik. Bár vannak előzményei. Csurka Deficit című darabjában például két házaspár tagjai csereberélik ki egymást. Genet Balkonjában pedig a külső társadalomra jellemző nagy színjáték zajlik a nyilvánosházban is. Tasnádinál is az zajlik. Rendes civil polgárnak álcázott, a társadalmi hierarchiában magas helyet elfoglaló politikus, üzletembergengszterek dőzsölnek odabent. Teli zsebbel és kiürült lélekkel. Lélekpótlékként csinálják föl egymást, és közben persze paktálnak klub­tár­saik­kal. A baj az, hogy Tasnádi nem döntötte el, hogy ezt intellektuális magaslatról nézi, vagy némiképp belemenősen, amikor test érintkezik testtel, akár a nyílt színen, akár a színfalak mögött. Ahol persze elvileg érintkezik úgy istenigazából, de ez aztán a szereplőkön kevéssé érződik, nincs mindent elsöprő elállatiasodás, az ösztönök szabadon eresztett tobzódása. Ezt a színészek inkább csak jelzik, mint megélik. Ugyan alsónadrágra és kombinéra vetkezetten, de gyakran már-már hasonlóan diskurálnak, mint egy társalgási drámában.
Für Anikó adja azt a középkorú nőt, aki házassága megreparálásának reményében tuszkolja be a klub kapuján a Gazdag Tibor által alakított férjét, akinek egyetlen porcikája sem kívánja ezt a kalandot. Nem is jönnek jól ki belőle. De ebben a swingerklubos világban, akik látszólag fent vannak, azok is igen mélyen tanyáznak. Scherer Péter, Katona László, Mucsi Zoltán adják a magukat törvényen kívül helyező nagy­ku­tyá­kat. Budai Zsófia az egyikük szenvedő nője. Csákányi Eszter a másikuké, és ráadásul még egy nagymonológot is levág nagybetegségéről. Érdekes elegy, szarkasztikus hangsúlyokkal mondja, a már-már melodrámába hajló szöveget.
hirdetés

Az ALKA.T, az Örkény Színház, a Nézőművészeti Kft., az Orlai Produkciós Iroda közös produkciója roppant szimpatikus kísérlet. Folytatni kellene a munkát, hogy valódi eredmény is legyen belőle.



vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor