Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 18., csütörtök
Andrea, Ilma

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Javier Bardem
2010-14. szám

Jól döntött, hogy elvállalta a Nem vénnek való vidék bérgyilkosát (be is zsebelte érte a legjobb férfi mellékszereplő Oscarját), és még jobban döntött, hogy nem vállalta el a zenés-táncos-öntetszelgő Kilenc főszerepét
(Daniel Day-Lewis vitte el helyette a balhét). Idén Cannes-ból is hazavitt egy díjat (Alejandro González Inárritu Biutiful című filmjében nyújtott alakításáért), az oltár elől pedig Penélope Cruzt vihette haza – mi ez, ha nem dupla főnyeremény. És ezzel még nincs vége: Eli­za­beth Gilbert Ízek, imák, szerelmek című bestsellerének film­vál­to­­za­tában (bemutató: október 14.) is feltűnik Julia Roberts szívének vá­lasz­tot­tjaként.

Vannak közös vonásai az Ízek, imák, szerelmekben alakított Feli­pével?
J. B.: Nem, nem mondanám, hogy ő és én túlságosan hasonlítanánk. Először is, én nem vezetek, ő meg igen. De komolyra fordítva a szót, van benne valami, valami irigylésre méltó, ami nem bánnám, ha ben­nem is meglenne. Valahogy úgy mondanám, hogy a megbocsátás vagy még inkább a kiegyezés képessége. Jól megvan magával, békét kötött azzal, ami és aki. Senki kedvéért sem akar valami másnak látszani. Van, aki ezt önző vonásnak értékelné, de szerintem Felipe esetében ez nem állja meg a helyét. Ahhoz, hogy adni tudjunk magunkból valamit, először is ki kell egyeznünk önmagunkkal.

Felipe elszigetelten él, mint aki az életbe vetett hitét is elvesztette…
J. B.: Hát igen, és azt hiszem, ennél rosszabb, hogy a hitét is elveszti, nem nagyon történhet az emberrel. Mert mi marad, ha ez bekövetkezik? Semmi. Senki sem fogja helyetted megvívni a csatákat. Fel kell valahogy tápászkodni, ha máshogy nem megy, a saját grabancodnál fogva, és folytatni kell a küzdelmet. Ahogy az már lenni szokott, az ember legkeményebb ellenfele saját maga.

Hasonlóképpen érzelmes és romantikus alkat, mint Felipe?
J. B.: Máshogy nem is lehetne ezt a szakmát csinálni. Ami a romantikát illeti, abban lehetnek köztünk különbségek, de bizonyos fokú érzelmi fűtöttség mindenképpen kell a színészethez. A nyitottság alapkövetelmény, hogy engedd hatni az érzelmeket. Nem egy nagy ördöngösség, hiszen e tekintetben mindenki színészkedik, aki csak él és mozog. Az igazán nehéz dolog a visszatérés, hogy miután elragadtak az érzéseid, valahogy visszatalálj önmagadhoz. Itt kezdődik a színész dolga. Ahogy Marlon Brando mondta: „Játszani könnyű, mindenki ezt teszi a mindennapi túlélés érdekében”. Mindennapos dolog, hogy valamit az egekbe dicsérsz, miközben magadban épp az ellenkezőjét gondolod. Mindenki játszik. A színész munkája annyival több, hogy reprodukálni is képes ezeket az élethelyzeteket.

Mit gondol, mi az Ízek, imák, szerelmek című regény sikerének titka?
J. B.: Azt hiszem, mindenki átesett már azokon a kríziseken, melyeket Liz Gilbert is leír. A krízisek már csak ilyenek, nem lehet egyszer s mindenkorra túlesni rajtuk, mint mondjuk egy bárányhimlőn. Minden életkornak megvannak a maga jellegzetes krízishelyzetei. Lehet, hogy visszanézve ma már hüledezik az ember, hogy mit művelt, teszem azt, húszévesen, de minden őrültségnek megvan a maga tanulsága.

20 évesen nyakába vette a világot, igaz?
J. B.: Így van. Az egyik legjobb barátommal jó egy évig tervezgettük az utat, aztán már ott álltam a reptéren, indulásra várva, ő meg sehol. Felhívtam, s ő csak annyit mondott, hogy nem tud jönni, így egyedül indultam útnak. Elég ijesztő tud lenni egy olyan ország, ahol nem beszéled a nyelvet, de megérte, mert beleszerettem Brazíliába, és ez a szerelem azóta is tart. Többek között ez is szerepet játszott abban, hogy elvállaltam a filmet: belebújhattam egy brazil bőrébe.
hirdetés


Nem volt egy kicsit sem ideges, hogy Julia Roberts a filmbeli partnere?
J. B.: Amikor megérkeztem a forgatásra, az egész stáb megviseltnek látszott, Julia volt az, aki tartotta a csapatban a lelket. Olyan volt, mint egy futballtréner, aki állandóan hajtja előre a csapatot. Én voltam az új fiú, így igencsak jól jött ez a bátorítást, úgyhogy épp ellenkezőleg, egy cseppet sem voltam ideges, Julia olyan volt, mint egy energiabomba. Mintha csak azzal fogadott volna, hogy minden rendben, nem kell rágörcsölni, tegyük a dolgunkat, és érezzük jól magunkat. Ha a főszereplő elemei lemerülnek, az egész filmnek lőttek: ahhoz, hogy el tudj vinni egy filmet, hatalmas energiára és hitre van szükség, s Juliában megvolt mindez.

Felipe egyike a legrokonszenvesebb fickóknak, akiket eddigi pályafutása során megformált.
J. B.: Az egyik legnormálisabb fickó, akit valaha is játszottam. Ezelőtt Inárritu Biutiful című filmjében játszottam (meg is kapta érte Cannes-ban a legjobb színész díját – a szerk.), egy nem túl szívderítő figurát, úgyhogy szükségem volt egy kis könnyedségre. És a brazilokban többek közt azt szeretem, hogy nem olyan konok fickók, mint mi, spanyolok. A Biutiful után kifejezetten jólesett ez a szerep, szükségem volt valami ilyesmire.

Európa kontra Hollywood?
J. B.: A pénz, persze, az a legszembetűnőbb különbség. Ez már a lakókocsik méretén és a catering minőségén is meglátszik. Az amerikai kiszolgálás egészen elképesztő. De ezek csak felületi dolgok, az „action” elhangzása után akármelyik partján is vagy az óceánnak, ugyanaz a teendő. A félelmek, az érzékeny pontok, a kételyek mind ugyanazok. Persze az azért valamivel megnehezíti a dolgot, hogy ha nem az anyanyelvemen kell játszanom.

És ha spanyolul játszik, vannak még félelmei?
J. B.: Másfajta félelmeim vannak. Ha angolul játszom, a félelem adott, ott a nyelv a legfőbb mumus, de ha spanyolul, ott megvan az a luxusom, hogy válogathatok a félelmek közt. De a félelem nagy motiváló erő is egyben: ha nem érzed, ott kezdődnek a bajok.

Az interjúért köszönet az InterComnak


vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor