Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 19., péntek
Emma

 
 
Nyomtatható változat
Kritika (3)
Midnight in Paris
2011-10. szám / DD

„Sohasem lesz magából nagy író, ha fél a haláltól.” „Hát én félek. Igazából ez a legnagyobb félelmem.” Csukott szemmel megmondjuk, hogy ez egy Woody Allen-film dialógusa,

utóbbi mondatot most kivételesen nem az írójuk, hanem az őt alakító (ugyanaz a mozgás, játék, hang) Owen Wilson mondja ki. Nem egy alleni hős ő, hanem maga a mester. Ez pedig a mentség lenne. Mert hát a saját halál közelsége összemaszatol mindent, Petri utolsó kötete is szinte népköltészet, s a nyolcvan felé anekdotázó rendezőnk is érezhetően megrendült a (most már tényleges, nem csak elképzelt, bebeszélt) elmúlás lehetőségétől. A halálnak pedig nincs ízlése. Egy másik nagy kultúrtörténeti alak egyébként kimondja az igazságot („félünk a haláltól és keressük a helyünket az univerzumban, de a művésznek nem az a dolga, hogy összeroskadjon, hanem hogy meg­ta­lál­ja a létezés ürességének ellenszerét”), de Allent az esőáztatta Párizs melankóliája nem engedi befolyásolni jó humorú ha­lál­fé­lel­mé­ben. Ezért hát felhagyott az emberiség házfelügyelői igényű nyüs­tö­lé­sével, s az utóbbi évek mizantróp filmjei után csinált magának egy vicces síremléket.
Érdekel-e ez minket? Ahogy vesszük. Woody Allen-rajongóként nehéz szétbogozni a film és a rendező érzelmi összefonódását, így biztos sokan elnézik vén mesterüknek a Lonely Planetet megszégyenítő idegenforgalmi tevékenység jegyében most épp Párizst bemutató film témájának szinte vérlázító közhelyszerűségét. Az esküvője előtt a városba érkező két fiatal közül Gil, a férfi a romantikusabb, a nosztalgikusabb a múltba merengő – ami aztán egészen fantasztikus időutazást eredményez. Jön Hemingway, Dalí, Fitzgerald és a 20-as évek összes csodás bohémja. Allen a szerkezettel sem törődik már, rajzolja halomba a karikatúráit (orrba-szájba szól a gitár és a tangóharmonika), vasvillával hányja egymásra a bonmot-kat, illetve a helyes francia színésznőket, beleértve őfelsége nejét, Carla Brunit, akinek alakításához képest Puskás Öcsi cameója A csodacsatárban maga volt a sztanyiszlavszkiji játék. (Ellenben Adrien Brody öt perce Dalíként egészen zseniális.) Akik viszont nem Allen-rajongók, csak egy jó filmet akarnak látni, forduljanak Luis Bunuelhez. Nem ahhoz, aki a filmben is tiszteletét teszi, hanem az igazihoz.

Midnight in Paris
Amerikai-francia, feliratos film
hirdetés

Rendező: Woody Allen
Főszereplők: Rachel McAdams, Owen Wilson, Marion Cotillard, Adrien Brody
100 perc
Forgalmazó: Budapest Film
Bemutató: 11. 10.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor