Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 20., szombat
Tivadar

 
 
Nyomtatható változat
Közérzet
Köhög a telefon
2012-02. szám / Fáy Miklós

Legyen hát szó egyszer, még egyszer, sokadszor arról, hogy csöngenek a telefonok. Erre találták ki őket, hogy mindenki elérhető legyen, riasztani lehessen az orvost, hogy megindul a szülés, az unokát, hogy elesett a nagymama, az ügyvédet, hogy győzött az igazság.
Azt teszik, amit tenniük kell. És, persze, csengés közben halk vagy hangos átkozódásra késztetnek ezer embert, aki ott ül abban a hangversenyteremben, ahol a telefon is megszólal. Bemondják, hogy tessék kikapcsolni, és többnyire ki is kapcsolják, aztán újraélesztik a szünetben, hogy nem indult-e meg a szülés és győzött-e az igazság, és akkor már sokszor úgy maradnak, és megvan a baj. Nemrég a New York-i Filharmonikusok koncertjén állította le a zenekart a nagyszerű zeneigazgató, Alan Gilbert, mert valakinek folyamatosan dúdolt a telefonja. A brácsista Lukas Kmit soha nem remélt népszerűségre tett szert, amikor az eperjesi zsinagógában megszólalt valakinek a telefonja, és a jól ismert Nokia-dallamot játszotta. A művész egy fintorral visszamuzsikált a telefonnak, kicsit megvariálta a dallamot, a koncertet pedig valaki videóra vette, másnap már fent volt az interneten, bemutatta a BBC, soha ennyien nem nézték és nem is fogják nézni a derék brácsaművészt.
hirdetés

Vagy ott vannak a köhögők, a cukorbontók, a fényképészek. Csak nézem, ahogy egy hangversenyen az érzékenyebb emberek a fejüket ingatják, mert valaki köhenteni mert, vagy hogy ne köhögjön, celofánt bont, cukrot nyel, van. Mintha ezt nem tudnánk megtanulni. Vagyunk. Együtt vagyunk, és ha igyekszünk is nem zavarni a másikat egy olyan nagy koncentrációt igénylő eseményen, mint amilyen egy komolyzenei hangverseny, néha megesik. Ezer emberből valakinek biztosan kell köhögnie. Fölösleges ilyenkor szúrós szemmel meredni a köhögőre, nem azért tisztítja a légútjait szegény, hogy ezzel másokat bosszantson. Megesik, hogy a krákogásnak valóban áldozatul esik egy zenei pillanat, legemlékezetesebb talán Daniel Barenboim Mahler-interpretációja volt, ami szó szerint beleveszett a közönségzajokba, de az alapeset az, hogy mind ugyanazért megyünk oda. Aki nem tudja elviselni a többieket, az maradjon otthon, hallgasson lemezt. Nem mintha az sokat segítene, otthon is vannak zajok, zsindelyezik a kaszárnya tetejét, csöngetnek, telefon szól, üt az óra. Az élet zajjal jár. Egymást kell elviselnünk, ez minden koncert legelső tanulsága. Minden más csak ez után következik.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor