Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 20., szombat
Tivadar

 
 
Nyomtatható változat
Kritika (4,5)
Interferenciák 2012 Kolozsváron
2012-12. szám / Bóta Gábor

Az Interferenciák nagyszabású nemzetközi színházi fesztivál, amelyet harmadik alkalommal rendeztek meg Kolozsváron, és ahogy eddig, ezúttal is meglehetősen színvonalas volt. Egy hetet töltöttem ott, így körülbelül a programok felét láttam.
A sok jó között is két produkció tartozik a „legek” közé. Az egyik a Georg Büchner és Alban Berg nyomán született Wozzeck, a Volks­bühne am Rosa-Luxemburg-Platz Berlin előadásában. Márton Dávid rendező hangstúdióba helyezte a cselekményt, ahol éppen felveszik az operát. Először a stúdióvezető jelenik meg, Sir Henry megszemélyesítésében, cinikusan flegmának tűnik, ahogy odaül a zongorához, a szá­mí­tó­géphez, és belefog az előkészületekbe. Amilyen ridegen pedig utasítgatni kezdi a még civilben érkező, Wozzecket játszó színész-énekest, Max Hoppot, az dermesztő. Előrevetíti azt a kísérleti nyúl szerepet, ahogy majd az orvos, a kapitány bánik vele, ezeket különben szintén Sir Henry játssza, mindenkit ő alakít, aki nem a címszereplő és szerelme, Marie. Hiszen roppant intenzív, háromszereplős drámává sűrűsödik a történet. Amikor feltűnik a Marie-t megtestesítő Jelena Kuljic, parádés lábait mutatni engedő, felvágott nagyestélyiben, lezserül viselt bundában, megáll a levegő.
A két férfi megmerevedik. A stúdióvezető kiesik fölényeskedő szerepéből, neki már nem tud pa­ran­csol­gatni, pillanatok alatt ő is leigázottá válik, és ez a nő tébolyultan vad féltékenységi drámába hajszolja őket. A darab és az élet összeolvad, már nem tudható, mi a játék, mi a valóság, ami a stúdióban történik, idegek, zsigerek őrült tánca. A szereplők lenyűgöző színészek-énekesek, elképesztően belemenősen játszanak, csaknem a zsigereiket és velük együtt a lélek legmélyét teszik közszemlére, úgy, hogy abba bárki beleszédül. Jelena Kuljic igézően végveszélyt jelentő nőstény, ahogy megy föl az adrenalinszintem, érzem, én is kivetkőznék miatta önmagamból, és a két férfi ezt meg is teszi a nyílt színen. A döbbenettől hosszú ideig nem szólal meg az amúgy igencsak dübörgő taps.
A másik „leg” koreai produkció, Brecht Kurázsi mama című közismert darabjának sajátos feldolgozása, Ukcsuk-ga címen. A műfaja pedig a 17. századból eredő pansori, zenés történetmesélés. Amikor a műsorfüzetben megláttam, hogy egyvalaki meséli el három zenész kíséretében a Kurázsi mama történetét két óra húsz percben, úgy gondoltam, jobb, ha a sor szélére ülök, ha szükséges, menekülőre foghassam. Hát mit mondjak, abszolút odaszegeződtem a székhez. Jaram Lee, aki a produkció szövegét és zenéjét is írta, csodálatos színésznő, minden bizonnyal a világ egyik legjobbja. Elképesztő, hogyan énekel, vagy éppen hangját recegtetve, énekbeszédben mesél, de prózában is kiváló, és közben táncol, mozog, ahogy belefér. Ez így persze lehetne üres, virtuóz show is, de szó sincs róla, Jarom Lee hideglelősen mélyre ás. Megérezteti annak a rideg világnak a borzalmát, melyben a számító üzlet akár az anyai érzelmeken is felülkerekedik. Egyik fia halálakor a szemünk láttára öregszik pillanatok alatt vagy tíz évet. És mindeközben még humora is van, ha kell, metszően gyilkos ez a humor, de engesztelően vigasztaló is tud lenni. Bár szörnyűségekről beszél, nem hagyjuk el totális letaglózottsággal a színházat, hanem kicsit a föld fölött járunk, valami ilyesmi lehet a katarzis.
hirdetés

Látványvilágában különösen izgalmas Silviu Purcarete Gulliver utazásai című produkciója. A szebeni Radu Stanca Nemzeti Színház lényegében helyzetgyakorlatok sorát mutatja be Swift művei nyomán. Karikaturisztikus figurák, torzpofák garmadáját látjuk hathatós maszkmesteri segédlettel. Torz a lelkük is. Megint csak egy elfajzott világban vagyunk, melyben akár csecsemőket is ölnek. De ez most végletekig abszurd játék, ahol az iszonyat vegyül a harsányan nevetségessel, a mozgás is groteszkké válik, olyan az egész, mint egy tébolyult álom.
A Kolozsvári Állami Magyar Színház Születésnap című produkciójában viszont minden drasztikusan valóságos. Annyira, hogy ezen a li­dér­ces­sé váló születésnapon terített asztalnál ülünk mi is a színészekkel, még leves is van a tányérunkban, bor is a poharunkban. Thomas Vin­ter­berg, Mogens Rukov, Bo Hr. Hansen darabja arról regél, hogy egy ötvenéves férfi születésnapján az idősebb fiú feleleveníti, hogyan erőszakolta meg őket gyerekkorukban az apjuk, és emiatt a húguk aztán hogy lett öngyilkos. Robert Woodruff rendezése az álságos hazugságokról, a még a napvilágra kerülő dolgoknak is a letagadásáról szól, arról, hogyan próbálják leplezni a botrányt, letagadni azt, amit nem lehet. Azt se tudjuk, hová nézzünk, a terem valamennyi szeg­le­té­ben, tőlünk karnyújtásnyira, előttünk, mögöttünk egyaránt történik valami, és még kivetítőn is látunk bizonyos dolgokat. Ez időnként hátrány is, mert így nem biztos, hogy azt nézzük, amiről nem lenne szabad lemaradnunk. De roppant intenzív a játék, melyben többek között Szűcs Ervin, Kézdi Imola, Viola Gábor, Pethő Anikó, Bogdán Zsolt, Kató Emőke jeleskedik.
Lehetetlen mindenről beszámolni. A kolozsvári fesztivál mind színvonalában, mind hangulatában a legjobbak közé tartozik.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor