Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 19., péntek
Emma

 
 
Nyomtatható változat
Összeállítás
Írta és rendezte: Sofia Coppola
2013-06. szám / Kovács Gellért

Bár jó páran közülük a filmbizniszben dolgoznak, a Coppola család kétségtelenül legsikeresebb tagja ő – természetesen csak a papa után. Az első amerikai nő, akit rendezőként Oscar-díjra jelöltek. Igazi fesztiválkedvenc, aki egyaránt tud izgalmas dolgokat mutatni
a filmkészítés popkulturális és magas művészeti értelmében is. Ötödik egész estés rendezését, a Lopom a sztáromat idén mutatták be Cannes-ban, de a valós történet alapján készült „tinifilm” már a magyar mozikban is látható. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány érdekességet Sofia Coppoláról – mert élete és művészete több szempontból is sokatmondó.

Szerepek
A kis Coppola lány színészi karrierjét pont a papa, Francis Ford Coppola legsikeresebb alkotásának első részében kezdte és bizonyos értelemben ebben a sorozatban is fejezte be később. Az első Keresztapában még egészen kicsiként „szerepelt”, a híres-neves keresztelési jelenetben tűnik fel mint kisfiú, aztán a másodikban még mindig csak „cameózik”, szintén egyfajta kabalaszerepben. Mire elérünk a sorsfordító harmadik részhez, Sofia – Domino Coppola néven – már egy sor filmben feltűnt. Zömében olyanokban, amelyeknek komoly köze van F. F. Coppolához. (Jelentősebb kivétel Tim Burton kultikus rövidfilmje, a Frankenweenie, 1984-ben.) Majd egyszer csak eljött 1990 és A keresztapa-trilógia utolsó darabja. Itt már főszerep az övé, Michael Corleone tragikus sorsú lányát alakítja. Tragikusan. A világ a filmet még csak-csak elfogadja, Sofia jelenlétét azonban csúfos kritikákkal és két Arany Málna-díjjal „jutalmazzák”. Bár azóta többször feltűnt színészként itt-ott (például ex-férje, Spike Jonze klipjeiben vagy a Star Wars I. rész: Baljós árnyakban), különösebben nem erőlteti a kamerák előtti munkát.

Filmek
Nyugodtan mondjuk csak ki: miután leszerepelt színészként, nem sokan gondolták volna, hogy íróként-rendezőként később igencsak érdemes számolni Sofiával. Ám miből lesz a cserebogár: már első nagyfilmje, a Jeffrey Eugenides nemzetközi sikerű regényéből készült s saját kezűleg adaptált Öngyilkos szüzek (1999) is jelentős sikereket ért el – a dermesztő anyai szigor ellen kétségbeesetten küzdő nővérek története tényleg magával ragadja nézőjét. De az igazi áttörést egy még csendesebb, még ízlésesebb, Tokióban megesett szerelmi történet hozta el négy évvel később: az Elveszett jelentés visszahozta a legnagyobb sztárok ligájába Bill Murrayt, az egész világgal megismertette Scarlett Johansson nevét – és amellett, hogy meghozta Sofiának a már említett, történelmi jelentőségű Oscar-jelölést, a valóban nagy érzékenységgel megírt, szabálytalanságával is tradicionális forgatókönyvért meg is kapta az aranyszobrot.
hirdetés

Az életmű folytatásában visszatért Sofiához az egyik „öngyilkos szűz”: Kirsten Dunst címszereplésével a független Hollywood új üdvöskéje formabontásra játszó, de mindenképpen rendhagyó történelmi drámát forgatott. A Marie Antoinette egyfajta vagánykodó (egyesek szerint művészkedő), ifjúsági megközelítésben próbálta közel hozni a 18. századi francia királynő kívül rizsporos, belül sokszor komor életét. A vegyes fogadtatás után nagyvásznas értelemben négy év szünet, majd egy díjazott, de igazából sok újdonsággal nem szolgáló, kedves kis semmiség következett (Made in Hollywood, 2010).
Most pedig itt a Lopom a sztárom, amely a beszámolók szerint úgy megy neki az álomgyári celebkultusznak és mutat görbe tükröt (tinédzserek törnek be kedvenceikhez, pusztán a buli és rajongás kedvéért), hogy nem akar mindenkit kigúnyolni a társadalomkritikus és generációs ökölrázás érdekében.

Zenék és pasik...
...és ismét filmek – hisz e három dolog nála szorosan összeér, sőt! Legendás szakmai kapcsolat fűzi a francia Air duóhoz, elvégre az Öngyilkos szüzek komplett filmzenéjét ők írták. De vehetjük Sofia bármelyik filmjét, tuti, hogy a soundtrackben nem találunk hibát. Persze-persze, aki 1999-ben hozzáment a klipművészből lett extravagáns fenegyerekhez, Spike Jonze-hoz, nos, attól joggal is várjuk el az ilyesfajta kifinomultságot. És bizonyára az sem véletlen – vagy csak jól hangzik, ki tudja –, hogy miután tönkrement a házasságuk, Sofia egy kis ideig románcba keveredett a nagy igénnyel válogatott betétdalok koronázatlan királyával, Quentin Tarantinóval is.
Ráadásul második férje szintén zenész: Thomas Marsszal hosszú évek óta ismerik egymást, az indie-körökben magasan jegyzett Phoenix zenekar énekese Sofia összes filmjének zenei munkálataiba is besegített. Na meg azt már talán nem is kell külön hangsúlyozni, hogy Sofia Coppola természetesen maga is rendezett jó néhány videoklipet, többek között a Flaming Lipsnek, a White Stripes-nak és persze az Airnek. S talán már az is kitalálható az előzményekből, hogy Párizsban él, és szabályosan rajong a francia fővárosért, valamint odavan a divatért. Úgyhogy abban sincs semmi megdöbbentő, hogy Sofia előszeretettel és sokat dolgozik a Christian Diornak is különböző kampányokban.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor