A nagyjátékfilmes bemutatkozás – önmagában komoly – terhén túl Bodzsár Márk Isteni műszak című fekete komédiájának azzal a kihívással is szembe kellett néznie, hogy mint az Andy Vajna-féle filmalap és forgatókönyv-fejlesztői kurzus első produktuma hogyan sáfárkodott a kapott kétszáz-egynéhány millióval. Azazhogy: milyen új hazai filmekre számíthatunk; nemcsak a film vizsgázott, hanem az új magyar filmtámogatási szisztéma.
Egy újsághír nyomán – amiben lengyel mentősök kufárkodtak az élethalál-határon lépdelőkkel – öt éve fogalmazódott meg a film terve Bodzsárban, forgatókönyve számos változaton keresztül formálódott, az eleinte 150 perces verzió több tesztvetítés tanulságainak köszönhetően jutott el a 106 perces végső formátumáig.
Az 1990-es évek elejei magyar miliőbe helyezett történet szerint a délszláv háború miatt a horvát hadseregből dezertált délvidéki magyar fiatalember, Milán (Ötvös András) – egykori orvostanhallgatóként – a budapesti mentősöknél talál munkát. Furcsa módon a békés Budapesten szembesül a háborúkra jellemző emberi kegyetlenséggel. Munkatársai, a végletesen cinikus orvos, Fék doktor (Rába Roland) és a szirénás kocsi macsópózba merevedett sofőrje, Kistamás (Keresztes Tamás) ugyanis jövedelmező alkut kötöttek egy temetkezési vállalkozóval, Vinnaival (Zsótér Sándor): az általuk menthetetlennek minősített betegeket halni hagyják (vagy rásegítenek), majd leadják a drótot a gyászhuszárnak, hogy az „illegális eutanáziában” elhunyt hozzátartozóit elsőként megkeresse. Hiába tiltakozik Milán erkölcse a halálüzlet ellen, csatlakozik a sajátos kereset-kiegészítőkhöz, hiszen nagy szüksége van a pénzre, hogy az ostromlott Szarajevóban rekedt bosnyák menyasszonyát, Tányát (Stork Natasa) kimenekítse.
Az ifjú rendező-forgatókönyvíró már a Hajónapló tévésorozat általa készített Levegőt venni című epizódjában bizonyította, ügyesen és hitelesen rajzol karaktereket (az itt is szereplő Rába torz topmenedzsere emlékezetes alak), teremt hangulatokat. Az Isteni műszak Fék doktora és Kistamása jól megírt – és eljátszott – figurák, hasonlóan jót tesznek a filmnek a fekete komédiázás őszinte pillanatai vagy a trash-hagyományok olyan alkotói előtt való tisztelgések, mint Quentin Tarantino vagy Guy Ritchie, a zsánerműfajok (thriller és vígjáték) értő keverése. A szerelmi szál – Milán és Tánya – ugyan motivációnak fontos, ám gyengébben kidolgozott, az ennek kapcsán mutatkozó jellemépítéssel is akadnak gondok. Mintha a direktor – stílszerűen: halálpontosan – tudná, mit akar, de nem mindig érezné.
Bodzsár bemutatkozásának két örömteli hozadéka, hogy Antal Nimród, Grigor Attila – a populárist egyéni ízeikkel elegyítő rendezők – mellé egy újabb tehetséges filmes sorakozott, másrészt pedig, ha az elkövetkezendőkben ilyen nézőbarát magyar filmeket láthatunk, nagy eséllyel visszatalálhat a hazai közönség a mozikba. Jó lesz ez, csak tessék csinálni.
Isteni műszak (16)
Magyar film
Rendező: Bodzsár Márk
Főszereplők: Ötvös András, Rába Roland, Keresztes Tamás, Zsótér Sándor, Stork Natasa |