Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 28., csütörtök
Gedeon, Johanna

 
 
Nyomtatható változat
Kritika (3)
Isteni műszak
2013-10. szám / Gulya István

A nagyjátékfilmes bemutatkozás – önmagában komoly – terhén túl Bodzsár Márk Isteni műszak című fekete komédiájának azzal a kihívással is szembe kellett néznie, hogy mint az Andy Vajna-féle filmalap és forgatókönyv-fejlesztői kurzus első produktuma hogyan sáfárkodott a kapott
kétszáz-egynéhány millióval. Azazhogy: milyen új hazai filmekre szá­mít­ha­tunk; nemcsak a film vizsgázott, hanem az új magyar film­tá­mo­ga­tási szisztéma.
Egy újsághír nyomán – amiben lengyel mentősök kufárkodtak az élet­ha­lál-határon lépdelőkkel – öt éve fogalmazódott meg a film terve Bod­zsár­ban, forgatókönyve számos változaton keresztül formálódott, az eleinte 150 perces verzió több tesztvetítés tanulságainak kö­szön­he­tően jutott el a 106 perces végső formátumáig.
Az 1990-es évek elejei magyar miliőbe helyezett történet szerint a dél­szláv háború miatt a horvát hadseregből dezertált délvidéki magyar fia­tal­ember, Milán (Ötvös András) – egykori orvostanhallgatóként – a budapesti mentősöknél talál munkát. Furcsa módon a békés Bu­da­pes­ten szembesül a háborúkra jellemző emberi kegyetlenséggel. Mun­ka­tár­sai, a végletesen cinikus orvos, Fék doktor (Rába Roland) és a szirénás kocsi macsópózba merevedett sofőrje, Kistamás (Keresztes Tamás) ugyanis jövedelmező alkut kötöttek egy temetkezési vállalkozóval, Vinnaival (Zsótér Sándor): az általuk menthetetlennek minősített betegeket halni hagyják (vagy rásegítenek), majd leadják a drótot a gyászhuszárnak, hogy az „illegális eutanáziában” elhunyt hozzátartozóit elsőként megkeresse. Hiába tiltakozik Milán erkölcse a halálüzlet ellen, csatlakozik a sajátos kereset-kiegészítőkhöz, hiszen nagy szüksége van a pénzre, hogy az ostromlott Szarajevóban rekedt bosnyák menyasszonyát, Tányát (Stork Natasa) kimenekítse.
Az ifjú rendező-forgatókönyvíró már a Hajónapló tévésorozat általa készített Levegőt venni című epizódjában bizonyította, ügyesen és hitelesen rajzol karaktereket (az itt is szereplő Rába torz topmenedzsere emlékezetes alak), teremt hangulatokat. Az Isteni műszak Fék doktora és Kistamása jól megírt – és eljátszott – figurák, hasonlóan jót tesznek a filmnek a fekete komédiázás őszinte pillanatai vagy a trash-hagyományok olyan alkotói előtt való tisztelgések, mint Quentin Tarantino vagy Guy Ritchie, a zsánerműfajok (thriller és vígjáték) értő keverése. A szerelmi szál – Milán és Tánya – ugyan motivációnak fontos, ám gyengébben kidolgozott, az ennek kapcsán mutatkozó jellemépítéssel is akadnak gondok. Mintha a direktor – stílszerűen: halálpontosan – tudná, mit akar, de nem mindig érezné.
Bodzsár bemutatkozásának két örömteli hozadéka, hogy Antal Nimród, Grigor Attila – a populárist egyéni ízeikkel elegyítő rendezők – mellé egy újabb tehetséges filmes sorakozott, másrészt pedig, ha az elkövetkezendőkben ilyen nézőbarát magyar filmeket láthatunk, nagy eséllyel visszatalálhat a hazai közönség a mozikba. Jó lesz ez, csak tessék csinálni.

Isteni műszak (16)
Magyar film
Rendező: Bodzsár Márk
Főszereplők: Ötvös András, Rába Roland, Keresztes Tamás, Zsótér Sándor, Stork Natasa
hirdetés

106 perc
Forgalmazó: A Company Hungary
Már a mozikban







vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor