Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 25., csütörtök
Márk

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Hozzánk hazajönnek a társulatok
2013-12. szám / N. K.

Egy láthatóbb Nemzeti Táncszínházat vezet 2013 elejétől Ertl Péter igazgató, akinek nagy ívű tervei közül sok ma már nem csak terv. Az igazgató a változásokról, eredményekről és arról beszél, hogyan újítják meg a Táncszínház nevelési programját, s mely darabjával lép fel 2014-ben az Amerikából érkező Doug Varone és a világhírű Jirí Kylián a Budapest Tánc­fesz­tiválon.
Hol tartanak tervei megvalósításában?
E. P.: Közeledünk a megfogalmazott céljaink megvalósítása felé a meghirdetett programunkban. A leglátványosabb a marketing és a pr megújulása, ami egy újonnan alakult csoportunknak köszönhető. Ennek egyik csúcspontja az új programfüzetünk, amely azon túl, hogy beszámol a színházi előadásokról, a produkciók mögé néz, s mint egy magazin bemutatja a táncosok, koreográfusok belső világát. Moder­ni­zál­tuk megjelenésünket a világhálón, követve ezzel a Nemzeti Tánc­szín­ház új imázsát, és megkönnyítve az érdeklődő közönség dolgát. Elindultak a partnerintézményekkel megkezdett együtt­mű­kö­déseink. A Pécsi Országos Színházi Találkozóval fellépési lehetőséget te­rem­tet­tünk a Tajvani Opera számára Budapesten, aminek a jövőben foly­ta­tá­sa lehet. A napokban ülünk le beszélgetni erről a tajvani nagykövet asszonnyal. Azt lehet mondani, ha valami elindul, akkor az, mint egy gyönyörű inda, tovább hajt, és új eredményeket hoz. A Magyar Nemzeti Galériában nyílt Chagall-kiállítás kapcsán jött például a gondolat, hogy mivel 2013 Sztravinszkij-év, és a két orosz művész egy időben élt Párizsban, mégsem találkoztak, a két intézmény szimbolikusan megteremthetné ezt a soha létre nem jött találkozást. Náluk megnyílt a kiállítás, nálunk pedig több koreográfia készült Sztravinszkij zenéjére, emellett idén volt a Tavaszi áldozat című darab 100 éves évfordulója is. Ez az együttműködés tovább színesedett azzal, hogy bizonyos előadások előtt a Zeneakadémia hallgatói koncertet adtak nálunk. Január 5-én pedig, a Chagall-kiállítás zárásakor Bozsik Yvette Tavaszi áldozatának egy részletét tekinthetik meg a látogatók a Galériában. Tagja lettünk a Fesztivál Tanácsnak, otthont adtunk számos produkciónak a Budapesti Tavaszi és Őszi Fesztiválon is, és képviselhetjük a hazai és nemzetközi táncvilág értékeit.

Bozsik Yvette Társulata állandó fellépője a színháznak, ahogyan sok más elismert és kiemelt táncegyüttes. Szó volt korábban arról, hogy a szárnyait bontogató társulatoknak is lehetőséget adnak majd, és fellépnek repertoáron túli táncegyüttesek.
E. P.: Réti Anna egy nemzetközi produkciót hozott létre izraeli és nyugati-európai művészekkel, melynek részbemutatója most ugyan sérülés miatt elmaradt, a közös munka azonban nagyon sok új irányt hozott. Fellépett olyan, nálunk ritkán látott vendég is, mint a Forte Társulat vagy a fennállásának 25. születésnapját ünneplő TranzDanz és a 10 éves PR-Evolution is. Az évadot a Smithsonian Folklife Festival programjában szereplő előadással, a Magyar Faluval nyitottuk a Borfesztivállal együttműködve, mellyel újraindult a Molnár István néptáncbérlet. Lőrinc György kortárs-bérletünket pedig Bozsik Yvette Préda című előadásával indítottuk. Nemrég mutattuk be Fodor Zoltán Inversedance Társulatának Verdi Miniatures-jét, Barta Dóra Hoffmann meséi című produkcióját, a Szegedi Kortárs Balettől a Rítust, december elején pedig a Győri Balett Szentivánéji álom című balettjét a Fesztivál Színházban. Beavató programunkat 2007-ben indítottuk német metodika szerint, amely egy előkészítő és egy feldolgozó foglalkozást jelent. Ezt továbbfejlesztjük 2014-ben, a Theatre in Education nevű angol metodikát továbbgondolva. Ebben szakmai partnerünk a Káva Kulturális Műhely és a Közép-Európa Táncszínház. Szakmai körökben nagy érdeklődés övezi ezt a kezdeményezést.

Gondolom, készülnek már a Budapest Táncfesztiválra.
E. P.: A hazai premierek mellett két nagyon fontos vendégünk lesz. Az egyik Doug Varone Amerikából, aki egy kortárstánc-társulat vezetője, és egy retrospektív előadást hoz el nekünk. Jirí Kylián pedig 2013 szeptemberében készített egy koreográfiát a japán cunami emlékére, ezzel az előadással nyitjuk a fesztivált.
hirdetés

Mennyire sikerült otthont teremteni az egyre kevesebb teret kapó kortárstánc-társulatoknak?
E. P.: Hozzánk, a Nemzeti Táncszínház épületébe és a Művészetek Palotájának Fesztivál Színházában – ahol rezidens intézményként 100 nap táncművészeti előadást szervezünk – hazajönnek a társulatok. A vidéki forgalmazásba eddig is nagy energiát fektettünk, 2012-höz képest pedig szinte megdupláztuk a vidéki előadásaink számát, ami abból is adódik, hogy még jobban elmélyült a kapcsolatunk a partnereinkkel. Elindítottunk egy működési megállapodási folyamatot, melyben megkerestünk olyan színházakat és agorákat, amelyek nyitottak táncelőadások bemutatására. Most már, ha ezen intézmények előadást keresnek, minket hívnak, hogy ajánljunk produkciókat, sőt, a megvalósítást is mi szervezzük. Így azok az előadások is sokkal több nézőhöz juthatnak el, melyeket koprodukcióban hozunk létre.
Még előbbre tekintve pedig készülünk a Düsseldorfi Táncvásárra is, ahol egy magyar kortárstánc-platformot szeretnénk megszervezni. Ennek keretében a magyar társulatok a saját arculatukkal, mégis egységet mutatva jelenhetnek majd meg. Még ebben az évadban szeretnénk megemlékezni arról, hogy negyven éve alapította társulatát Pina Bausch. Remélhetően az együttes néhány tagja eljön majd hozzánk, és lesz egy kétnapos eseménysorozat erre az alkalomra, annak ellenére, hogy a társulat naptárja évekre előre betáblázott.

2013. január elseje óta sikerült kialakítania saját csapatát?
E. P.: Azt kértem a kollégáimtól, hogy az dolgozzon nálunk, aki hisz a táncművészetben és annak sikerében. Így jött létre egy nagyszerű kollégakör, akik érzik és értik azt, hogy minél több munkát és energiát tesznek bele a közös célokba, annál eredményesebbek leszünk.



vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor