RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2018. augusztus 17., péntek
Jácint

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Kritika (4)
The Duke of Burgundy
2015-04. szám / Gulya István

A testi szerelem – önmagukat ihletett mesélőnek gondoló – ábrázolói gyakorta ugyanazokba a hibákba esnek: vagy elművészkedik, vagy túlságosan profánra veszik a figurát, elvéve a por­nó­film­i­par kenyerét (olcsó szóviccel élve: betevőjét), jobb esetben: inspirálva a szakmánynyögésre
szakosodott húsipar szövegezőit. Öröm tehát, hogy a kicsit ma­gyar­nak mondható angol Peter Strickland (hosszabb ideig hazánkban élt, feleséget is innen választott, nemkülönben filmes munkatársakat) hibátlan ízléssel és arányérzékkel, olyan impresszíven tárja elénk egy látszólag szimpla alá- és fölérendeltségi viszony érzéki történetét, hogy tátva marad a szánk. Egyrészt, mert Strickland jól írta meg: az idővel finoman machináló elbeszélésmód miatt például többször csak utóbb derül ki egy-egy cselekmény igazi kiváltó oka, ezzel fo­ko­za­to­san átírva a főhősnők – Evelyn (Chiara D’Anna) és Cynthia (Sidse Babett Knudsen) – viszonyrendszerét.
Ez az átértelmezés a film meghatározó mozzanata: a lepke- és ro­var­gyűj­tő úrnő, Cynthia a késésekre és figyelmetlenségekre hajlamos cselédlányát, Evelynt szexuálisan megalázza, ám idővel átértékelődik, ki ebben a szerepjátékban a domináns fél és az elszenvedő alany. A nemi hovatartozás fajsúlytalan, nem a liezon leszbikus volta a lényeg, hanem a szenvedélyessége. Más­részt Strickland jól használja a szimbólumokat, még ha magától értetődőek is – Cynthia díszlepke-kollekciójából az hiányzik, ami belőle: az élet. És harmadrészt ehhez társul a remek vizuális megjelenítés, amit a látványtervező Pater Sparrow-nak (Verebes Zoltánnak), az operatőr Nicholas D. Knowlandnek és Fekete Mátyás vágónak köszönhetünk. A kamaradráma főszereplőnőinek plasztikus játéka is az érzékeny képre rögzítéstől kap pluszt. Strickland az Európai Filmdíjjal honorált Varga Katalin balladája című drámája, a Berberian Sound Studio című galio horrorja és egy Björk-koncertfilm után a The Duke of Burgundy című – tartalmában akár hardcore Emmannuelle-parafrázisnak is mondható – szado-mazo noirjával újabb bi­zo­nyí­té­kát adta sokoldalú tehetségének.

The Duke of Burgundy (18)
Angol, feliratos film
hirdetés

Rendező: Peter Strickland
Főszereplők: Sidse Babett Knudsen, Chiara D’Anna, Eugenia Caruso, Monica Swinn, Bartsch Kata, Tompa Eszter
104 perc
Forgalmazó: Mozinet
Már a mozikban

vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor