Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 26., péntek
Ervin

 
 
Nyomtatható változat

Román Sándor ismét a Nemzeti Táncszínházban táncol
2013-02. szám

Román Sándor ismét a Nemzeti Táncszínház színpadán táncol. Az ExperiDance társulat vezetője és koreográfusa március 10-én táncolja Bartók A fából faragott királyfi / A csodálatos mandarin című remekeire készült koreográfiáját a Fesztivál Színházban.

Bartók színpadi művei a nő és férfi párkapcsolatának titkokkal teli, örök küzdelmét mutatja be, kutatva általuk emberi létünk alap­igaz­sá­gait. A szerző a lélek útjait járva, ezer szállal kötődik korának hétköznapjaihoz. A 20. század forrongó társadalmi változásai, a lélek mélyéből kiszabaduló sötét erők, életek százait, millióit veszélyeztető vad tombolása nem elválasztható a művek alapgondolatától – fo­gal­maz­ta meg az előadással kapcsolatos gondolatait Román Sándor, az ExperiDance társulat igazgatója, hozzátéve, hogy a Miskolci Ope­ra­fesz­ti­válra készült előadás egy igazán különleges alkalom volt szá­má­ra, melyen lehetővé vált, hogy egy alkotói stáb fogja össze Bartók színpadi műveit, s azok egymás mellé állításán túl összefüggő gon­do­la­ti­sá­guk kibontakozhat.
– Míg A fából faragott királyfi az önzetlen szerelemről szól, amely mindenen áthatol, és minden akadályt legyőz, addig A kékszakállú herceg vára már a kapcsolat egy más szintjét, a házasságot próbálja színpadi eszközökkel megjeleníteni. Azt, hogy kizsákmányoljuk egymást, hogy nem hagyunk egymásnak titkokat. A csodálatos mandarin pedig már csak a testiségről szól. Arról, hogy amikor már mindennek a legvégén járunk, csupán az eszme az, ami túlél. A szerelem eszméje, amely az egyik legerősebb kapaszkodópontunk a létezéshez – mondta Román Sándor.
hirdetés

Mint Román Sándor elmondta, az előadás képi és jelmezvilágában erőteljesen jelzésértékű. – A fából faragott királyfinál a fehér tisztasága és a vörös mint az a tűz, amelyből megszületik a vágy, erősen kifejeződik. A Kékszakállú-részletnél már letisztultabb világot teremtünk, minimál jelmezzel. A csodálatos mandarin esetében pedig fekete és vörös játékával jelenítjük meg a vágy átalakulását. Azt a vágyét, amely újra és újra belekerget bennünket a legnehezebb helyzetekbe. A vörös itt az a posztó, amely alá besöprünk mindent
Bartók életigenlő igazságát, a lélek megtisztulásába és felemelkedésébe vetett bizalmát épp ezen körülmények ellenében kívánja felmutatni.
A mai 21. századi színpadra állítóknak sem lehet más a céljuk, az alkotói szándékhoz hűnek maradva, a körülöttünk kavargó kaotikus erők ellenében, egy nő és egy férfi egymáshoz vezető útján keresztül felmutatni két lélek egymásba kapaszkodó szeretetének az egész világot megtisztítani képes eszményét – emelte ki a rendező, aki elmondta, hogy a ExperiDance a jövőben kipróbálja majd magát a tánc más stílusaiban, úgy, hogy megtartja populáris stílusát.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor