Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 19., péntek
Emma

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Most nagyon elégedett vagyok
2013-02. szám / Szepesi Krisztina

Mészáros Máté három éve érkezett a Vígszínházba Eszenyi Enikő hívására Egerből. Új im­pul­zu­so­kat keresett. Legújabban A hetvenkedő katona bemutatójára készül, melynek egyik főszerepében lesz látható március 10-től, és amellett, hogy e darab igazi jutalomjáték számára, újdonság is, hiszen a Pesti Színházban most először áll színpadra.

Azt is mondtad, amikor a Vígszínházba szerződtél, hogy kevesebb bemutatót szeretnél, ehhez képest jelenleg kilenc előadásban játszol. Cseberből vederbe?
M. M.: Mindenképpen másképp van most minden, hiszen a Vígben több előadásban játszom, de kevesebb a próba és a bemutató. A ki­lenc előadásból több beugrás is van, de azzal egyébként nekem semmi bajom, ha sok a munka. Inkább azt gondolom, bizonyos idő után új helyre kell menni az új impulzusokért. A Vígszínház nagy­szín­padát például három év után mostanában kezdem megszokni, megtanulni és megérezni a távolságokat, pedig az összes előadás, amiben szerepelek, itt van.

Egerben olyan szerepeket játszhattál el, amiket itt nem kapnál meg. Lehettél Shylock A velencei kalmárban vagy az Oliverben Fagin.
M. M.: Ha csak azt nézem, hogy idén lehettem Vang, a vízárus a Jóembert keresünk-ben, szerepelhetek A zöld kilencesben, amiben hármunkra – Csőre Gáborra, Fesztbaum Bélára és rám – írta Hamvai Kornél a szerepeket, és kortárs zenére Varró Dani szövegeit énekelhetjük, valamint nemsokára bemutatjuk a Pesti Színházban A hetvenkedő katonát Térey János és Karsai György újrafordításában, amiben a főszerepet kaptam, akkor egyáltalán nem panaszkodhatok. Nyilván nagyon jó volt, hogy vidéken sokfélét játszhattam, de nem biztos, hogy életem végéig szeretnék olyan szerepeket kapni, amik nem kifejezetten nekem valók. A diploma utáni első nyolc évemben ez még masszívan a tanulási folyamat része volt, de az élet változik, én magam is változom és az igényeim is. Nem biztos, hogy ma már öregembert akarnék játszani, csak azért, mert az izgalmas és furcsa. De ha végignézzük a vígszínházbeli szerepeimet, egy pillanatra sem érzem azt, hogy ne lennének kihasználva az energiáim és a képességeim, vagy ne gondolnának rám úgy és annyiszor, mint Egerben. Persze érdekes, hogy van itt a társulat összetételében egy szakadék, hiszen hiányzik a negyvenes-ötvenes korosztály, ami megszabja azt, hogy milyen darabokat lehet elővenni. De ha még itt lehetek öt-hat év múlva is, akár az is lehet, hogy én fogom ezeket a szerepeket játszani, és addigra már a közönség is jobban megismer. Most nagyon elégedett vagyok, és még az is megfordult a fejemben, hogy ha ennél egy kicsit rosszabb lenne a helyzet, akkor is minden rendben lenne. És bár ez így nyilván nem igaz, mégis azt érzem, hogy minden évben van egy darab, amit mintha miattam, az én karakterem miatt vennének elő. Ilyen A hetvenkedő katona is.

Ez egy antik komédia, miközben Szőcs Artur, a rendező az ajánlóban azt írja, ha nem ismernénk a da­ra­bot, azt hihetnénk, kortárs produkciót látunk.
M. M.: A maga könnyedségével, egyszerűségével és antik görög dráma szabályaival ez egy jó kis komikus átveréstörténet. Van benne valami ősi attól, ahogyan megtartjuk ezeket a szabályokat, miközben Térey szövege miatt nagyon szép és modern az egész, annak ellenére, hogy az eredeti verselést megtartotta. Nem a karakterek mélységének ábrázolása a lényeg, talán inkább a cirkuszhoz van közel a stílusa. A díszlet és a jelmez pedig valóban nem régieskedő, vagyis nem tógában mászkálunk majd a színpadon. Van egy város, van egy utca és van egy ember, aki kicsit nagyot mond, és azt hiszi, minden nő szerelmes belé, és van mindemellett egy humoros szolga, aki azt gondolja, meg kellene szívatni egy kicsit ezt a katonát. Ezt a szolgát játszom én. Nem bonyolult dolog ez, s ha invenciózusan, kreatívan csináljuk, érdekes és modern lehet.
hirdetés

Másképp folyik itt egy próbafolyamat, mint Egerben?
M. M.: Szerintem mindenhol ugyanúgy megy ez. Épp nemrég Ascher Tamással beszélgettünk, aki Sydneyben Cate Blanchett-tel dolgozott a Ványa bácsiban, s azt mondta, a színészek a világ minden pontján ugyanúgy próbálnak, ugyanolyan hülyék tudnak lenni, és ugyanazokat a kérdéseket teszik fel. De Egerhez képest talán az a különbség, hogy a Vígben sokkal több időnk van dolgozni, így másképp kell beosztani az energiákat. Mostanában kezdek ráérezni arra, hogy jobban elmerüljek a szerepeim kidolgozásában. A hetvenkedő katonában például lesznek majd olyan technikai truvájok, amiket majd ki kell dolgozni. Lehet, hogy gitározni is fogok, amit már csináltam színpadon, de mégis jó, hogy több idő lesz gyakorolni.

Lehet, hogy kevesebb a bemutatód, de többet vagy színpadon, mint valaha.
M. M.: Igen, hiszen itt nincs szünnap, de ahogy mondtam, a sok munkával semmi bajom. Az amúgy általános probléma, hogy a színházak – éppúgy, ahogyan a kórházak és az iskolák – annyira alulfinanszírozottak, hogy szükség van arra, hogy sokat játsszunk. Ha pedig tagja vagyok egy színháznak, akkor az a jó, ha sokat foglalkoztatnak. Amúgy sincsen már se rádiós, se tévés munka, és mostanában a filmgyártás is parkolópályára került. De én azért boldog vagyok, hogy januárban például huszonhetet játszottam, hiszen színész vagyok, ez a munkám. Ezt persze nyilván a magánélet sínyli meg, de ez most engem nem érint, hiszen egyedül vagyok a kutyámmal. Bele is lehet ebbe fásulni, és nagyon jó lenne, ha mondjuk, 5-6 évente lenne egy szabad év, amikor az ember nem csinál semmit, csak világot lát, feltöltődik, pihen. Persze ez szinte már vicces utópia, így inkább figyelni kell és tenni ellene. Az elfásulás engem még nem fenyeget, hiszen rengeteg újdonság van még itt számomra. A hetvenkedő katona lesz például az első bemutatóm a Pesti Színház színpadán, és talán a jövőben a Házi Színpadon is lesz majd feladatom.

Milyenek a nézői reakciók?
M. M.: Nagyon hasonlít itt az élet az egrihez, mert nagyon erős közönségbázisa, rajongótábora van a Vígnek. Sok a nyílt nap és közönségtalálkozó is van az előadások után, ahol találkozhatunk egymással. Ilyen értelemben erőteljes a visszacsatolás, igaz, az utcán ritkábban szólítanak meg, mint Egerben. De nekem elég, ha nevetnek, tapsolnak, hiszen így lehet igazán lemérni, hogy működik-e az, amit csinálok. És az, amikor 1100 ember tapsol, vagy feszült csöndben várja, mit fogsz mondani, és az a sok energia összesűrűsödik, valóban elképesztő érzés.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor