Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 19., péntek
Emma

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Oliver és a vámpírok
2013-06. szám / Bóta Gábor

Az Oliver! és az István király díszleteit és jelmezeit is Kentaur tervei szerint láthatjuk a Mar­git­szi­ge­ten. A Magyar Színházban pedig szeptember 1-jén a 200. előadásához ér a Vámpírok bálja, melynek grandiózus látványvilágát szintén ő álmodta meg.

Sokkal kisebb színpadokról nyaranta kikerülnek a Margitszigetre dísz­le­tek, amelyek érezhetően jóval szűkebb méretekre készültek. Elő­for­dul, hogy középen van egy kis díszlet, és körülötte fekete körfüggöny.
K.: Annyi pénz nincs, hogy ezeket a vidéki előadásokat olyan mér­ték­ben fel lehessen pumpálni, hogy kitöltsék a renoválás után most már még hét méterrel szélesebb teret. Az új színpad- és fénytechnika, modern formájú sátortető, felújított nézőtér – fantasztikus bővítés, az igazgató Bán Teodóra éveken át hihetetlenül jól lobbizott, hogy sikerült elérnie. Nagyon ráfért a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra. Amikor Kecskemétről – ami nem rendelkezik túl nagy színpaddal – a Nyo­mo­rul­ta­kat elvittük a Margitszigetre, csak két másfél méteres takarást tettünk fel a 27 méteres színpadnyílásra. Eleve úgy készítettük a díszletet, hogy ott is játszani tudjuk a produkciót. De valóban kép­te­len­ség ezeket a díszleteket kellőképpen felpumpálni. Most Veszprémben az Oliver! is úgy készült, hogy a Margitszigeten meg tudjon nőni a díszlet.

De hogyan lehet ezt megoldani?
K.: Túl volt tervezve mind a kecskeméti, mind a veszprémi előadás azért, hogy a szabadtéren, amikor széjjelebb nyílik a díszlet, még mindig erős élményt tudjon nyújtani. Most egy másik margitszigeti szabadtéri előadást, az István királyt pedig úgy tervezzük, hogy aztán az bekerül az Erkel Színházba, aminek szintén hatalmas a színpada, de azért közel nem akkora, mint a margitszigeti. Tényleg luxus lenne, hogy csak néhányszor megy egy-egy ilyen nagyszabású produkció. Ezért fontos, hogy a produkciók utazhassanak, és több helyen is ki tudják tölteni a teret. A magyar vidéki színházi produkciók zöme húsz előadást ér meg. Egy részüket jó lenne máshol is megmutatni.

Sok zenés produkcióhoz tervezel díszleteket, jelmezeket. Ezeknek muszáj látványosaknak lenniük, miközben a költségvetésed a töredéke annak, mint ami Nyugaton rendelkezésre áll.
K.: Kint a gyártási költségek jóval magasabbak. Ha azonban itthon egy színháznak van jó műhelye, ha viszonylag jól tudja megszervezni az évadát, és abba belefér egy nagyobb költségvetésű produkció, akkor látványos dolgokat lehet létrehozni. Természetesen nálunk nem lesz automatizáció, a díszítők tolják a díszleteket. Egy csomó minden, amiről én tudom, hogy hiányzik, a hazai nézőnek még nem nagyon tűnik fel.

Min múlik, amikor valamit nem sikerül megoldani? Az Operaház fantomja díszleted például revelációnak hatott, de mégis ingott benne a fantom páholya, vagy amikor betolták a színpadra az öltözőt, csikorgott, nyikorgott.
K.: A Fantom volt az első igazán nagy díszlet, ami nem szabadtéren, hanem kőszínházban készült nálunk. Igen bonyolult rendszer, egy csomó mindenre nem voltunk még felkészülve. Most volt a produkciónak a tízéves évfordulója, ősszel pedig a 700. előadása lesz. Tulajdonképpen a gyerekbetegségeket kapta el, ezek nagy részét azóta „meggyógyították.”

De például miért inog az a páholy? Miért nem lehet kellőképpen rögzíteni?
K.: Először is, mert kerekeken gurul, amiket rendkívül nehéz fixálni, de a repertoárszínház is az oka, hogy hol ez a produkció megy, hol amaz, ezért nem lehet stabil megoldásokat használni. Kint például úgy építhetek be egy páholyt, hogy meg van vezetve oldalt egy sínnel, és amikor a helyére ér, egy elektronikus gépezet leülteti a kerekekről a földre, akkor nem tud inogni. Ez a gép többe kerül, mint maga a díszletelem – ők megengedhetik maguknak, mi nem. Ha kint bármi nem jól sikerül, addig nincs bemutató, míg az meg nem oldódik. Nem véletlenül szoktak majdnem egy hónapig előbemutatókat tartani. Ha kiderül egy ilyen technikai probléma, ők nem hagyják annyiban, mert tudják, hogy akkor 3–400 előadással kevesebbszer játsszák majd ezt a produkciót.
hirdetés


Komolyan mondod, hogy egy ilyen hiba ennyire visszavetheti a produkciót?
K.: Igen.

Időnként, amikor ilyesmit megírok, úgy érzem, hogy szőröző kritikusnak tartanak.
K.: A közönség is nagyon sok mindet észrevesz, és kint a kritika is rendszeresen észreveszi, és szintén megírja az ilyesmit. Ezekre a kritikákra kint hallgatnak, mert ott az emberek a pénzükért a legjobb minőséget akarják. Ha nem tökéletes egy produkció, az hosszú távon gazdasági hátrányt okoz.

Gyakran azt is láthatjuk, meglehetősen jól észrevehetően, hogy a hosszú ideig futó előadások díszletei elkopnak.
K.: Kint mindennap foglalkoznak a díszlettel a díszletmunkások, akik egyben asztalosok, kárpitosok, la­ka­to­sok. Valamennyi hétfőn teljes felújítás van.

Láttam Bécsben az ott is általad tervezett a Vámpírok bálját. Nem tűnt ordítónak a különbség a Magyar Színházban bemutatott verzióhoz képest, pedig tudom, hogy ott kézzel tologatják a díszleteteket.
K.: Bécsben is nagyrészt olyanok a voltak a díszletek, mint itthon, volt, amit tologattak, de a felső gépészet már teljesen automatizálva volt. Egyébként ugyanebből az előadásból már Antwerpenben és legutóbb Szentpéterváron is tartottunk bemutatót. A szentpétervári szerintem most a legjobb előadása a Vámpíroknak. A magyar produkciót szintén nagyon jónak tartom, amiből szeptember 1-jén lesz a 200. előadás. És a tervek szerint egy-két éven belül lesz egy nagyon komoly, vizuálisan és tematikailag is felfrissített londoni bemutató. Csináltunk egy filmtervet is, úgy néz ki, hogy jövőre forgatás kezdőik belőle Polanskival, a Vámpírok báljából musicalfilm készül.




vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor