Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 28., csütörtök
Gedeon, Johanna

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Kötéltáncosok vagyunk
2013-09. szám / Szepesi Krisztina

Nagy József egy éve állt a Trafó élére az alapító Szabó Györgyöt váltva. Beszél arról, miért hívta vissza az előző igazgatót, hogyan kívánja megvalósítani rengeteg tervét, és hogy mit tud hozzáadni a színház eddig kialakult profiljához.

Nemrég jött haza Frankfurtból egy fesztiválról.
N. J.: Egy előadásommal léptem fel, de a fesztiválszervezők rá­be­szél­tek, hogy csináljak egy műhelymunkát az ottani diákoknak. Jól is jött, hogy ott maradtam, mert így a fesztiválon alkalmam nyílt több ko­reo­gráfiai munkát megnézni, és ezekből néhányat nagyon szívesen hoz­nék a Trafóba.

Ilyenkor hogyan követi nyomon a Trafó-beli munkát?
N. J.: Telefonon kommunikálunk, de mióta Szabó Gyuri visszajött mint menedzserigazgató, a csapat visszazökkent a régi kerékvágásba, vagy­is rájuk hagyhatom a munkát.

Korábban azt mondta, az ideje egyik felét Orléansban tölti, a Nemzeti Koreográfiai Központ irányításával.
N. J.: Előre tudom a fellépési és vezetési kötelezettségeimet Orléansban, de a két intézmény nem összehasonlítható, hiszen a kinti munka teljesen az én időbeosztásomhoz alkalmazkodik. A következő szezonban szeretném átszervezni az intézményt független csoport státusba, így az azt követő évadban már sokkal több időt tölthetek a Trafóban és a saját társulatommal, hiszen a Jel Színházzal folytatom a rendezői munkámat.

A Hollók bemutatójára is készül előadóként, melynek a mozgáson kívül fontos része a zene és a képzőművészet is, így afféle ars poetica is lehet a Trafó jövőjére nézve.
N. J.: Nem véletlen, hogy ez lesz a bemutatkozó előadásom igazgatóként. Nyáron már megkezdtem egy kollektíva létrehozását itthoni táncosokkal és zenészekkel, akikkel egy nyitott, állandóan formálódó mű problematikáját feszegetem. Alkalmanként, mikor úgy érezzük, összegyűlt egy programra való anyag, elő fogjuk adni, majd kielemezzük, hol tartunk, és folytatjuk a közös munkát. Ennek első vázlatával, ami a Hollókhoz hasonlóan meghatározza azt, amit a színházról gondolok, bemutatkozunk majd a Trafó 15 éves ünnepségén. A különböző együttesekből érkező művészeknek ezekkel a lehetőségekkel szeretnék al­kal­mat biztosítani arra, hogy találkozzanak egymással, és nyitott, kreatív szellemben tapasztalatot cseréljenek. Szeretnék a későbbiekben ezzel továbblépni külföldi alkotók meghívásával.

Tavaly szeptemberben beszélt arról, hogy a fenntartó szabályozását és elvárásait kissé túl szorosnak, mozgásszabadságukat behatárolónak érzi.
N. J.: A Trafó annyira egyedülállóan működik, hogy sehová sem lehet igazán besorolni, ám a leg­egy­sze­rűbb mégis az, ha a színházak közé teszik, miáltal ugyanazoknak a szabályoknak kell megfelelnünk, mint a többi támogatott színháznak. A siker általános mérőszáma pedig a nézők száma, ami nem mindig fedi a valós hátteret, főleg nálunk, ahol a kortárs kísérletek bemutatását fő feladatunknak tekintjük, még ha ez rizikós is sokszor. Többéves tapasztalat azonban, hogy e nélkül nem tudjuk előrébb vinni a dolgokat.

A Trafónak kialakult egy meglehetősen bátor törzsközönsége.
N. J.: Az utóbbi két év hullámvölgye megingatta kicsit a törzsközönség bizalmát, de úgy vesszük észre, ettől a szezontól kezdve eljutott mindenkihez, hogy folytatjuk azt az utat, amit Gyuri kezdett el járni a csapatával. Ezt én magam is mindig figyelemmel kísértem, mert egyrészt többször léptem fel itt előadóként, másrészt pedig bármikor Budapesten jártam, egy közeli hotelben szálltam meg, hogy többször benézhessek egy-egy előadásra. Ezért is vállaltam el végül ezt a plusz feladatot.
Azért írták ki a pályázatot, mert személyi változást akartak a vezetésben.
hirdetés

Ehhez képest ön szinte azonnal visszahívta Szabó Györgyöt.
N. J.: Azok, akik ezeket a változásokat szerették volna, időközben már nincsenek porondon, hiszen a politikai szintéren is cserélődnek az emberek. Ezzel a folyamattal már számtalanszor szembesültem Franciaországban is, ahol azonban soha nem kellett igazodni az aktuális politikai vezetés elvárásaihoz. Egyszerűen megpróbáltam elmagyarázni, hogy Gyurival együtt működne a legjobban a ház, és elfogadták a döntésem.

Mi az, amit hozzá fog tudni tenni az elkövetkezendőkben a Trafó eddigi sikeréhez?
N. J.: Sajnos nagyon kötve vagyunk a szűkös anyagi feltételeinkhez. Most már látom a realitást a ter­veim­hez képest. Azt gondolom, apró eredményekkel tudom majd felmutatni a többletet. Dolgozom azon, hogy külföldi mecénásokat találjak.

Magyarországon nem talált mecénásokra?
N. J.: Itthon inkább a populáris műfajok felé hajlanak, például a sportot támogatják. Sokkal több a külföldi kapcsolatom, akikben bízom, hogy beszállnak majd nagyobb lélegzetű produkciókba. A már említett nyári műhelymunkával viszont már nem tudtam várni, hiszen alkotó ember vagyok, saját pénzből kezdtem bele.

Mondta, hogy korábban nézőként is sokszor látogatott a Trafóba. Ezek szerint hasonló az ízlésük Szabó Györggyel?
N. J.: Nagyon sokban megegyezik az ízlésünk, ahogy Barda Beával is, aki szintén részt vesz a program kialakításában. Próbáljuk meggyőzni egymást bizonyos produkciókról, és Gyuri abban is segít, hogy egy külföldön sikeres előadás meghívásának mekkora az itthoni kockázata. Vagyis az az irányvonal, hogy kitekintsünk a világszínház felé és az itthoni áramlatoknak is teret adjunk, megmarad.

Az épület átalakítása a pincében kialakított kamarateremmel megállt.
N. J.: Egyelőre ezt tudtuk megvalósítani. A parkoló szűkítésével és fölfelé tudunk terjeszkedni, illetve lefelé még egy kamaraterem kialakításával. De szeretném bővíteni a raktárhelyiséget és plusz irodákat létrehozni a vendég-együtteseknek. Nagyon szívesen látnék itt egy olyan művészeti kutatóközpontot is, mint amilyen az Artpool.

Mikor realizálódhatnak ezek a tervek?
N. J.: Nagyon gyorsan, akár egy éven belül beindulhat minden, ha a mecénásokkal sikerül elindítani az együttműködést. A realitás az, hogy bármi bármilyen irányba elmozdulhat, és ez nagyon gyakran nem rajtunk múlik. Kötéltáncosok vagyunk, akiket egy erősebb lökéssel akár a mélybe is taszíthatnak.



vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor