Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 23., kedd
Béla

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Soha nem voltam benne a tojásban
2013-12. szám / Bóta Gábor

Karinthy Márton, a Karinthy Színház igazgatója szerint a szakma mind kevésbé képes egy­sé­ge­sen kiállni bármilyen eszményért, hitért.

Több helyütt most erősen politikai színházat csinálnak, nálad viszont túlsúlyban vannak a magánélet zűrzavarait tárgyaló vígjátékok. Miért?
K. M.: Nem nagyon szerettem soha a direkt politizálást, az igazi szín­da­rab szerintem mindig az egészről szól. Másrészt én nem érzem olyan katasztrofálisnak a helyzetet, mint ahogy sokan látják. Több szem­pont­ból igen nagy átalakulásban van a magyar színházi élet. Igaz, mindenféle olyan emberek kerülhetnek politikai nyomás alapján helyzetbe, akik eddig nem voltak. Ugyanakkor olyanok is fontos sze­rep­hez juthatnak, akik évekig érdemtelenül kevéssé kaptak feladatot. Már nem csak az a tuti kör, amelyik eddig meghatározta a színházi ízlést. Másfajta színházi eszmény is érvényesül, olykor politikai hát­szél­lel, olykor csak a változás okán. Amikor pár évvel ezelőtt a 168 Órában volt egy sorozat a szakmáról, azt voltam bátor mondani, pedig még nem volt ennyire éles a helyzet, mint most, hogy nem árt egy kicsi átrendeződés a színházi életben. Akiket ugyanis eddig szakmának neveztünk, tulajdonképpen eljátszották azt a lehetőséget, hogy ar­ti­ku­lál­ják a véleményüket.

De miért?
K. M.: Mert amikor az első olyan jelek voltak, hogy a szakma úgy érezhette, beleszólnak a munkájába, az önbecsülésébe, akkor semmit nem tett, hanem várt, várt, várt, hogy majd maguktól megoldódnak a dolgok. És ez már meglehetősen régen volt, azóta kialakultak mindenféle új hitbizományok. Most csak példákat mondok, az Újszínházat a Csurka-üggyel, a József Attila Színház és a Játékszín körüli történéseket, a Budapesti Kamaraszínház bezárását.

Ezek finoman fogalmazva sem pozitív példák…
K. M.: Különböző módon problémás ügyek. De a szakma nem mondhatja azt, hogy mindent megtett, amikor az első visszás esetek történtek. Visszaugrom az első ilyen ügyre, amikor Székely Gábor nem folytathatta a munkát az Új Színház élén, ami pont ugyanúgy történt, mint mostanában az összes többi méltánytalanság. Csak egy pillanat műve volt és máris Márta István lett az igazgató. A szakma pedig mélyen hallgatott. Én innen eredeztetem az ősbűnt. Innentől kezdve mind sűrűbb, fojtogatóbb, élesebb kanyarokat vesz a magyar színházi történet. Ekkor indult el szerintem egy folyamat, erjedés, rothadás a színházi szakmában, lépésről lépésre jutottunk odáig, amikor már úgy tűnhet, hogy a színházakban valamilyen határozott céllal, politikai haszonszerzéssel történnek a pozíciófoglalások.

A politika szeret a saját embereinek mindenhol pozíciót adni.
K. M.: Ez mindig így volt. Másrészt viszont a politikát olyan nagyon a színház mégsem érdekeli, ezért inkább hagyja, hogy a dolgok ilyen-olyan érdekek mentén történjenek meg. A szakma pedig mind kevésbé képes egységesen kiállni bármilyen eszményért, hitért. És ebbe belejátszik az alternatívok helyzetének átalakulása is.

Ez nem átalakulás, hanem romlás.
K. M.: Volt idő, amikor úgy éreztem, hogy túl vannak preferálva, túl sok van belőlük, és túl sok támogatás jut nekik. Most pedig a másik végletbe estünk, amikor alig jut nekik valami. A szakmának viszont már mind­e­zek előtt, jóval korábban kellett volna a sok ízlést, érdeket, szakmai szempontot jobban kiegyen­sú­lyoznia.

Sértett, hogy sokáig nem voltál benne a tojásban?
K. M.: Valójában soha nem voltam benne a tojásban. Mindig távol voltam a szakmát meghatározó magtól, a helyzetemnél és lehet, hogy kissé a színházi eszményemnél fogva is.

Bár idén igazán nem szűkölködtél elismerésekben.
K. M.: Kossuth-díjat kaptam, a XI. kerület díszpolgára lettem, és Regionális Prima Díjjal is elismerték a munkámat.
hirdetés

Mivel magyarázod mindezt?
K. M.: Tán éppen azzal, hogy sehová nem tartoztam, közben viszont a semmiből létrehoztam a Karinthy Színházat.

Ha vad ellenzéki tevékenységet folytattál volna a színházban, nyilván nem kapsz Kossuth-díjat, miközben ellenzéki tüntetéseken megjelentél.
K. M.: Én úgy érzem, hogy a színházban nem kell vad ellenzéki tevékenységet folytatni. Helyette jó előadásokat kell csinálni. Olykor persze, ha valami nagyon vérlázító dologgal kell szembehelyezkedni, ilyen ellenzéki tevékenységre is szükség lehet.

Inkább mész a színházban a magánélet irányába.
K. M.: A színházban a magánélet is tulajdonképpen társadalmi lenyomatot tükröz. Az pedig nagyon szerencsés, ha az ember semmilyen szekértáborhoz nem láncolja oda magát. A színházamban különféle emberek dolgoznak, úgymond a legélesebb politikai ellenfelek, és ha bizonyos kérdésekről fellángol is olykor a vita, alapvetően nem ezzel foglalkozunk, hanem azzal, amit létrehozunk.

Még kicsit bővíteni is tudtad a színházat.
K. M.: Kicsit tágabb lett a színpad, így a díszletek sokkal szebbek, mutatósabbak.

És lett egy stúdió…
K. M.: Ami nagyon segíti a színház működését. Ott külön próbálni is lehet, és kis produkciók is tarthatók. Borbély Sándor Petőfi: Az apostol című művét például igen szépen elmondja ott. A nagyszínpadon pedig a hagyományos előadásaink mellett folytatjuk a beavató színházi tevékenységünket, a Csongor és Tündét mutattuk be a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakközépiskola drámatagozatosaival. Tóth Miklós pontos és szép rendezésében Molnár Piroska vállalta ebben az Éj szerepét, aki lényegében anyaként borul a fiatal növendékekre.

Te pedig édesapád, Karinthy Ferenc Nők című darabját rendezed.
K. M.: Ősbemutató lesz, mert rádió- és tévéjáték készült ugyan belőle, de színpadon soha nem játszották még, pedig ő színpadra írta az Aranyidő című novelláját Nők címen. Furcsa, Budapest ostroma alatt játszódó komédia, a túlélésről szól a szerelmeken át. Egy zsidó fiú úgy ússza meg az ostromot, hogy nőkről nőkre, ágyról ágyra jár, de ezt a maga sármjával, humorával, kedvességével teszi. A szereposztás – ahogyan nálunk már megszokott – parádés. Bencze Ilona, Murányi Tünde, Gáspár Kata, Kerekes Viktória, Vertig Tímea, Balázs Andrea és Tímár Éva hölgykoszújában Dányi Krisztián keresi a szerelmet és a túlélést.




vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor