Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 29., péntek
Auguszta

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Fontos, hogy a fesztiválhangulatban minél több új hazai produkció jelenjen meg
2014-03. szám / Szepesi Krisztina

A Nemzeti Táncszínház most leginkább az április 22. és 29. között megrendezendő Budapest Táncfesztiválra fókuszál – amelynek sztárvendége a nemzetközi táncélet egyik nagyágyúja, a Jirí Kylián-féle Kylián Productions az East Shadow című produkcióval –, miközben Ertl Péter igazgató arról is mesél, minek köszönhető a színház iránti növekvő érdeklődés, és milyen módon nyitnak még inkább a külföld és az ifjú közönség felé.

A 2014-es fesztivál már teljes egészében a saját gyermeked, benne egy világhírű vendégprodukcióval.
E. P.: Túl vagyunk már az igazgatóváltással járó folyamatokon és egy év rutinjával vágtunk bele a 2014-es munkába. Ebben az évben valóban sikerült megszólítanunk egy olyan világklasszist, akit mindenki ismer a nemzetközi táncművészetben, és akinek munkássága meg­ke­rül­he­tet­len. Annál is izgalmasabb Jirí Kylián személye, hiszen a kelet-európai művész híres hihetetlen világlátásáról, érzékenységéről és arról a ké­pes­sé­gé­ről, ahogyan a színpadra teszi az emberek életében folyó ese­mé­nye­ket. Eddigi teljes munkásságára jellemzőek a legapróbb moz­du­la­tokig precízen kidolgozott darabok. Kylián a Magyarországon először nálunk látható előadására Japánból kapta a felkérést az Aichi Trien­na­lé­ra, hogy a 2011-es cunami tragédiáját dolgozza fel. 2013 szep­tem­be­ré­ben tartott egy házi bemutatót Hágában, ahová meghívta a barátait, így a magyar táncművészet egyik doyenjét, Roboz Ágnest is. Ő pedig, amint hazaért, megkeresett, hogy elmondja, ha valami különlegeset és aktuálisat szeretnék bemutatni, ezt a produkciót ajánlja. Mivel Kylián alkotói érdeklődése egyre inkább a filmművészet felé törekszik, ebben a produkcióban egy köztes állapotot láthatunk, ahol a tánc mellett egyenrangú partnerként jelenik meg a projektoros vetítés és az árnyjáték. A nagyon visszafogott, bensőséges darabot élő zongorakísérettel két, a pályája csúcsán túl lévő, érett táncművész adja elő. Azt gondolom, az East Shadow méltó nyitánya lesz a Budapesti Táncfesztiválnak április 22-én a Fesztivál Színházban.

A másik különlegesség egy szintén nemzetközileg elismert, New York-i koreográfus munkáinak ke­reszt­met­szete lesz.
E. P.: Doug Varone három munkáját láthatjuk majd április 27-én. Az amerikai modern kortárstánc vonulatának jelentős alkotója ő, aki társulatának 1986-os megalapítása óta folyamatosan jelen van a táncéletben, és megjelenik a mainstream vonalon is, hiszen a film világában a One Last Dance-ben Patrick Swayze-nek készített koreográfiája tette ismertté. A képzőművészetre és az aktuális társadalmi helyzetre reagáló érzékeny művész Varone, például egyik nálunk látható produkcióját, a Boats Leavinget Amerikában készült szociofotókra reagálva építette fel. A legnagyobb nemzetközi fesztiválok gyakori vendége, de Magyarországon most először mutatkozik be.

A két sztárvendég mellett pedig a tavalyi évhez hasonlóan ismét magyar bemutatóknak ad teret a fesztivál.
E. P.: Fontos nekünk, hogy a fesztiválhangulatban minél több új hazai produkció jelenjen meg. Régen lépett fel nálunk a Duda Éva Társulat, ezúttal az Egy kiállítás képeit Ravel zenei anyagára adják elő Flashback címmel. Földi Béla a Budapest Táncszínházzal a holokauszt-emlékévre reagálva egy Anne Frank naplója feldolgozással érkezik hozzánk Kislányom, Anne Frank címmel, és bár tiszta tánc a profilunk, ebben a produkcióban Gállfi László is színpadra lép. Ugyanígy több művészeti ág összevonásából született előadás lesz az Örök kikelet a PR-Evolution Dance Company előadásában, amiben Szervét Tiborral egészül ki a tánccsapat. A gyerekek sem maradnak ki a fesztiválból, Bozsik Yvette Csillagokkal táncoló Kojot című előadása ugyanis nekik szól az észak-amerikai indián kultúrát és a Cseh Tamás-féle indián világot bemutató érdekes kísérletével. A Művészetek Palotája ad otthont a Szegedi Kortárs Balett budapesti bemutatójának, a Mimikrinek, mely a manapság igen aktuális kaméleonlétet dolgozza fel, mellette pedig elhozzák a Tavaszi áldozatot, mely a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik nyitóelőadása is egyben. Saját fejlesztésű új tánc/színházi nevelési projektünk a Közép-Európa Táncszínházzal és a Káva Kulturális Egyesülettel együttműködésben szintén fesztiválprogram, mely lehetőséget ad a tinédzserkorba lépő, talán a fizikai megjelenésével leginkább zavarban levő korosztálynak arra, hogy teljesen észrevétlenül részesévé váljon egy kortárs produkciónak. Ebben a háromórás előadásban egészen különleges kapcsolat jöhet létre a kortárstáncot táncoló művészek és fiatal látogatók között. A Horda2 cím is ezt az összetartozást és egymásrautaltságot szimbolizálja. A kísérlet eddigi sikerét is jelzi, hogy a Kaposvári Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennále programjába is beválogatták. Legfontosabb célunk ezzel a közönség nevelése, érzékenyítése a táncra egy könnyed, nem hagyományos módszerrel, hogy behúzzuk a fiatalokat a tánc világába. Fesztiválunk záróakkordja pedig a minden évben a Magyar Táncművészek Szövetsége rendezésében bemutatott Gálaest a Tánc Világnapja tiszteletére, melynek keretében szakmai díjakat adnak át. A gálán az előző évben díjazott művészek lépnek fel, hogy ismét reflektorfénybe kerüljenek, de különös szerepet kapnak az ez évi működésük kapcsán díjazott művészek is.

A fesztiválon látható előadásoknak továbbjátszási lehetőséget adnak, ahogyan tavaly is?
E. P.: A színház mindig törekszik arra, hogy a saját bemutatókat ne csak a fesztiválon láthassák a nézők, hanem a Budapesten vagy akár vidéken élő, táncot szerető közönségnek legyen alkalma később is megtekinteni. Így ezeket az előadásokat a fesztivál után is rendszeresen műsorra tűzzük, azzal a hatalmas előadás-kínálattal együtt, ami a ház repertoárjában van, hogy mindig tudjunk újat nyújtani a közönségünknek.
hirdetés


Többször szóba kerül a Táncszínház működésében a külfölddel való egyre szorosabb kapcsolattartás.
E. P.: Épp a tavalyi Táncfesztivál vendége volt egy különleges szakember, Carolelinda Dickey, aki nálunk találkozott a Tünet Együttessel, nagyszerű kapcsolat alakult ki köztük, és ennek köszönhetően októberben a társulat New Jerseybe kapott meghívást. Nagyon fontosnak tartom, hogy a mi meghívásunkkal Magyarországra jött külföldi szakemberek találjanak olyan partnert, akit méltónak tartanak külföldi bemutatásra, így az együttes meghívásra készülő produkciójából munkabemutatót tartunk majd, hogy a meghívástól a repülő felszállásáig segíthessük a munkát. Ugyanilyen szakmai együttműködés és szintén a független kört érinti a Düsseldorfi Táncvásáron történő részvételünk. Ezen a kétévente megrendezett eseményen 2004 óta vagyunk jelen, és már több példa volt arra, hogy az általunk kijuttatott magyar társulatok további meghívásokat kaptak. Idén az a különleges, hogy a Táncszínház szervezésében egy nagyobb, magyar kortárstánc platform jelenik meg, melyen az NKA pályázatán nyert pénzből 10–12 független társulat képviselteti magát, így az oda látogatóknak a magyar táncéletről egy reprezentatív mintát tudunk adni.

Bár a fesztivál komoly feladat a Táncszínháznak, utána sem állhat meg az élet.
E. P.: A május mindig izgalmas nálunk, hiszen ebben az időszakban van alkalom megújítani a bérleteinket, amivel visszajelzést kapunk arról, hogy jól végeztük-e a munkánkat. Ebben az évadban újraindítottuk a Lőrincz György kortárstánc bérletet a Bozsik Yvette Társulattal, a Szegedi, a Győri és Pécsi Balettel, valamint a Molnár István néptánc bérletet is a Smithsonian Folklife Festivalt megjárt Fitos Dezső Társulattal, illetve három nagy néptáncegyüttesünk – a Honvéd Táncszínház, a Magyar Állami Népi Együttes és a Duna Művészegyüttes – előadásaival, nagy sikerrel. A 2013-as év folyamán ugyanannyi előadást tartottunk, mint az elmúlt évben, ám mind a nézőszámot, mind pedig a jegybevételt jelentősen emelni tudtuk a megújuló műsorpolitikának és kommunikációs stratégiánknak is köszönhetően.

Milyen újdonságok történnek még a színház életében?
E. P.: Második alkalommal működünk együtt a Budapesti Tavaszi Fesztivállal koprodukciós partnerként, idén a Honvéd Együttes Thália színházi produkciójában, illetve a már említett Szegedi Balett nyitóelőadásában és a Közép-Európa Táncszínház Peregrinusok című előadásában is. Emellett várszínházi épületünk is fesztiválhelyszín lesz, ahol az izraeli Vertigo Társulat lép fel Vertigo20 című előadásával.




vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor