Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 20., szombat
Tivadar

 
 
Nyomtatható változat
Ajánló
A Mester és Margarita: Valóságos álom
2014-04. szám / Kádár-Dombi Katalin

Álom két részben – ez a műfaja a Vörösmarty Színház legújabb előadásának, A Mester és Margaritának. Az álom mégis valóság: a Bulgakov-átiratot Hargitai Iván rendezésében áprilisban mutatták be Székesfehérváron. A két címszereplőt, Törőcsik Franciskát és Egyed Attilát kérdeztük.

Repülni
„Felemelő és ugyanakkor nehéz ilyen gazdag és összetett művel fog­lal­koz­ni, mert minél több mindent értek meg belőle, annál több kérdés fogalmazódik meg bennem. Annyi rétege és lehetséges értelmezése van a regénynek, hogy talán nem kell és nem is lehet mindent meg­ér­te­ni. Sokszor csak érzetek és a játékkedv vezetett a próbafolyamat alatt – vallja Törőcsik Franciska. – Margarita szerepe számomra a női állhatatosságot képviseli. Bármit hajlandó megtenni a szerelméért. A regényben Margarita idősebb, mint én, de azt gondolom, hogy a nagyobb korkülönbség még inkább azt erősítheti, hogy a szerelemben nincsenek miértek és hogyanok.”
Az előadás egyik leglátványosabb jelenete a repülés: ám Margarita nem csodás színpadi szerkezetek segítségével suhan a fejünk fölött. Valami más történik. „A repülést Hargitai Iván állapotként szeretette volna megfogalmazni. Ebből a gondolatból teremtett meg Horváth Csaba egy nagyon izgalmas koreográfiát, amely megmutatja Margarita önkívületi állapotát, amelybe – ha realistán akarjuk megfogalmazni – a meg­ráz­kód­ta­tá­sok miatt kerül” – mondja a Vörösmarty Színház fiatal színésznője.

Kényelmetlen
„Bonyolult és titokzatos mű. Már-már azt hittem, sokat tudok róla, de egy ponton túl elvesztem a történet rejtélyes rendszerében, össze­tett­ségében. A próbafolyamat előrehaladtával persze lassan kitisztultak a gondolatok, és együtt jöttünk rá a megoldásokra – meséli Egyed Attila. – Hargitai Iván nagyon izgalmas koncepcióval állt elő, amely szerint minden történés a Mester fejében játszódik le. Az előadás műfaji meghatározása is erre utal: álom két részben. A Mester jó énje, fényes oldala, aki minden ember felé bizalommal tekint, az maga Jézus, sötét oldala, bosszúálló énje, a haragvó isten pedig Woland.”
Hogyan lehet egy színházi előadás kényelmetlen? Mert Mesterünk ezt érzi. „Az a célunk, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy mi az, amit esetleg másképp kellene tenni. Woody Allen egyik mondása jut eszembe: A szex mocskos dolog? Persze, ha jól csinálják. Ilyen a színház is: ha jól csináljuk, nagyon kényelmetlen tud lenni. Emlékeztet minket a kisszerűségeinkre, apró, csúnya hibáinkra, egymás ellen elkövetett gazemberségeinkre és arra, ahogy képtelenek vagyunk bocsánatot kérni vagy megbocsátani” – vallja Egyed Attila.

hirdetés











vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor