Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 29., péntek
Auguszta

 
 
Nyomtatható változat
Jegyzet
X. Shakespeare Fesztivál
2014-07. szám / Bóta Gábor

Gyulán idén a X. Shakespeare Fesztivált tartották. Ahogy eddig, most szintén láthattunk vi­lág­szín­vo­na­lú produkciókat is.


A hatalom tébolya akár a szexuális eksztázishoz hasonlít, mond­hat­nánk el leegyszerűsítve Luk Perceval mellbevágó Macbeth előa­dá­sá­nak lényegét, amit a szentpétervári Balti Ház Fesztivál Színház pro­duk­ció­já­ban láthattunk. Nem véletlen, hogy a darabban szereplő három boszorkány megsokszorozódik, nyolcan is vannak. És egyáltalán nem rút banyák, csinos, csábos, rontásra kész, meztelen lányok, akikből csak­nem földig érő, dús hajuk takar el valamit csupán. Buják, ringó moz­gás­sal kelletik magukat, igencsak forr a vérük, kielégülésre éhe­sek. A világ egyik legjobb rendezőjeként számon tartott Perceval lelkünk legsötétebb démonait vetíti ki a velejükig romlott, csökönyösen rosszra csábító lidércek képében. Megmutatja azt, amire tán még gon­dol­ni se merünk, de azért valószínűleg ott bujkál bennünk, pusztít rendületlenül. A produkció elején eszelős lassúsággal, félelmetes fél­ho­mály­ban egyenként kúsznak be ezek a brutalitásra hajlamos lények a színpadra, mint akik fokozatosan, megállíthatatlan szívóssággal befészkelődnek az életünkbe. Vonzóságukban van a veszélyességük, ahogy a hatalom is vonzó, de ugyanakkor rút is, tömegek elpusztítására lehet képes lassú megállíthatatlansággal vagy éppen tébolyító gyorsasággal, megölheti, átformálhatja a lelket, megváltoztathatja a gondolatot, fel­tar­tóz­tat­hatatlan iszonyattá válhat.
Ezt az iszonyatot, amiről Shakespeare-nél tán senki nem tudott többet, festi sötét tónusokkal, zsigerekbe hatoló módszerekkel, egyéni víziókkal, óriási talentummal Perceval. Könyörtelenül meghúzta a szöveget. A csábbanyáknak nem is maradt belőle semmi, elég a vonzó-taszító testi mivoltuk ahhoz, hogy ellássák mocskos feladatukat. A címszereplőt és Lady Macbethet kivéve a többiek sem jártak sokkal jobban. Megkurtították a mondandójukat, többségük mint hataloméhes őrült vagy kiszolgáltatott áldozat kering a színpadon a mindent felőrlő nagy vízió részeként. Mintha lidérces festmények egymásba olvadva követnék egymást. Mintha kiszámíthatatlan, életveszélyes lápvidéken járnánk, ahol bármikor bárki a legváratlanabb pillanatban elsüllyedhet.
Sokszor egy érzékletes vízió, kifejező látomás többet elmond a szónál. A szintén Gyulán, a Szabadkai Népszínház által adott Macbethben Hernyák György rendező a színpad elején olyan forgót alkalmaz, amire rádobják, rárúgják az erőszakos halállal másvilágra távozókat, és az mint egy futószalag kiszállítja őket az életből. Közben látszik az arcokon, hogy a halálba küldés folyamata örömet okoz. A három banya itt két kiglancolt öltözetű, lenyalt hajú férfi és egy, láthatóan szintén az elithez tartozó nő képében jelenik meg. Amikor valakit az életből kifuvarozó forgóra juttatnak, kaján, rideg mosolyra húzzák a szájukat, a maguk módján csaknem elélveznek. Ebben a produkcióban valamennyi szereplő a forgóra kerül, kivéve őket. A szabadkaiaknak sincs túl jó véleményük a világról. És ezt tehetségesen meg is tudják fogalmazni, ha nem is annyira elementárisan, mint Perceval, akinek a két főszerepre egészen elsőrangú színészei vannak. Leonid Alimov piknikus alkat, kedves, mackós férfiként is megjelenhetne, de fokozatosan maga lesz a sátán. Kezdetben egyáltalán nem tűnik ősgonosznak, éppen az a folyamat az izgalmas, ahogy Lady Macbeth felbújtja, nőies praktikákkal mind inkább felhergeli a király megölésére, az újabb és újabb bűnöket szülő gaztettekre. Maria Suliga őrjítő nőt alakít, igéző testben romlott lelket, aki miközben a farkánál fogva is vezeti Macbethet, nagyon is okosnak tűnő észérveket susog, sugall vagy akár ordít. Elindít, tovább és tovább lök a vészterhes hatalomhoz vezető úton. Az előadás kezdetben riasztóan halk, feszült tónusból, a vihar előtti csendből jutunk el az idegtépő hangosságig, a személyiség önmagából való totális ki­vet­kő­zé­séig. Az emberiség maga teremtette poklában járunk. Perceval az összekuszált, feltépett ideg­rend­szert teszi közszemlére. Elviselhetetlen és grandiózusan lenyűgöző színházat csinál. Metszően éles a humora.
hirdetés

Az Othello különösen jó példa arra, hogy mindenbe, akár még a magéletbe is belejátszhat a hatalmi téboly, lehet valaminek a kompenzációja is. Gyulán rendhagyó, izgalmas chilei előadást láthattunk a velencei mór történetéből, a Compania Viajeinmóvil prezentációjában. Két kiváló színész, Jaime Lorca és Teresita Iacobelli cserélhető fejű, embernagyságú bábok segítségével adta elő a közismert históriát. Hol a bábok törzsére helyezték az éppen megfelelő fejet, hol a maguk arca elé, és így a saját testük segítségével jelenítették meg az éppen játszó figurát. Így tulajdonképpen rögtön világossá tették azt a tudathasadást, ami a szereplők sajátja. Az Othello szemléletes példája annak, ha valaki hatalmi pozícióban elveszíti a fejét, észérvekkel megállíthatatlan. Hiába érvel, rimánkodik Desdemona, hiába ártatlan, a hatalmi féltésből Jago által számító tudatossággal megtévesztett mór vadállatként legázolja. A bábok akár a szó szoros értelmében elveszíthetik a fejüket, ami ezúttal meg is történik. Már csak a test vergődik józan ész nélkül, és a tragédia nem kerülhető el.
Aki Gyulán jár a Shakespeare Fesztiválon, szembesül a világgal. Még akkor is, ha ezt a 450 esztendeje született látnokzseni egykori színházának utódja, a mai Globe nem akarja. Az a Sok hűhó semmiért, amit Gyulára hoztak, és az a Rómeó és Júlia, ami öt éve szintén megfordult a városban, nem sokkal több, mint a kiugróan jó márkanévvel könnyen eladható, ügyes, profi szórakoztatóipari termék. Nincs veleje, olyan nagyon nem akar mondani semmit, több színészcsoporttal üzembiztosan lehet járni így a világot, és sikert aratni, ahogy a gyorséttermi hálózatok teszik. Ez is jelzésértékű. Az egykori filmművészet zöme elment ebbe az irányba. A színház is tart errefelé, de szerencsére még messze nem ilyen mértékben.


vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor