Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 28., csütörtök
Gedeon, Johanna

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
A tánc nyelvén kel életre a Kodály-életmű
2017-01. szám / Jónás Ágnes

Idén ünnepeljük Kodály Zoltán születésének 135. évfordulóját. A jubileum megihlette Velekei Lászlót, a Győri Balett művészeti vezetőjét is, aki február 16-án a Müpában állítja színpadra a világhírű zeneszerző munkásságának minden szegletéből

hasító Romance című koreográfiáját, tisztelegve ezzel a magyar zenetudós, zeneoktató és népzenekutató előtt. A klasszikus elemeket a modern táncszínház értékeivel ötvöző társulat Harangozó-díjas koreográfusát és művészeti vezetőjét faggattuk arról, hogy hogyan lehet a terjedelmes Kodály-életművet a tánc nyelvén összesűríteni.

Nem először dolgozik Kodály Zoltán műveire – 2013-ban született meg Kodály című darabja, mely azóta is nagy sikerrel fut. Mi az, ami a világhírű zeneszerző munkásságában ennyire lenyűgözi és inspirálja önt?
V. L.: Egy ilyen kaliberű művész és ember emléke előtt mindig érdemes megállni és tisztelegni. Jómagam meglehetősen sokat foglalkoztam Kodály Zoltán munkásságával, alkotóként az első, a világhírű zeneszerzőt középpontba állító, 2013-as darabom szimfonikus mű volt, melyben elsősorban a zenére koncentráltam. Nagyon megfogott bennük a tartózkodó, szinte visszafogott szenvedély, s inspirálóan hatott rám Kodály zenében tükröződő érzelmi világa, amelytől az én táncosi és alkotói érzelmi világom korántsem áll távol.

Egy ennyire ismert zeneszerző munkásságának táncadaptációja bizonyára számos kihívást rejt magában. Pontosan mely Kodály-szegletekbe enged bepillantást az új, Romance címet viselő produkció?
V. L.: Kodály művei eleve megteremtettek egy olyan érzelmi világot, melyet alkotóként nem hagyhatok figyelmen kívül – tulajdonképpen ez jelenti a nehézséget és a kihívást. Fontos volt számomra, hogy a Romance-hoz olyan zeneműveket válogassak, melyek nemcsak inspirálnak, de képet adnak Kodály munkásságáról, nagyszalontai népdalgyűjtéséről, valamint felcsendül a zeneszerző 1944-ben orgonára írt legszebb egyházi műve, a Csendes mise is. A darab fő zenei motívuma Kodály egyik legkorábbi fennmaradt kompozíciója, a Romance lyrique. Egy történetszálat is csempészünk az előadásba, ez által az egész produkció cselekményes balett színezetet kap.

Átültettek valamit a négy évvel ezelőtti verzióból, vagy inkább az újdonságokra hegyezték ki a Müpa színpadára szánt előadást?
V. L.: Nagy örömmel és büszkeséggel mondhatom, hogy a Kodály című nagyszimfonikus balettunkat a premier óta óriási érdeklődés övezi, ezért azokat az értékeket, melyek évek óta jól működnek, Csepi Alexandra dramaturggal egy az egyben beemeltük a Romance-ba, de az egyes részeket mozdulatokban fel is frissítettük. Tizenöt táncos, köztük Tetiana Baranovska, Berzéki Melinda, Hancz Alexandra, Marjai Lili, Tatiana Shipilova, Tüű Barbara, Engelbrecht Patrik, Gémesi Máté, Artem Pozdeev, Luigi Iannone, Szanyi Tamás, Daichi Uematsu áll a Művészetek Palotájának színpadára – Matuza Adrienn az özvegyet, Sebestyén Bálint a férjet, Jekli Zoltán az új társat, azaz a kérőt alakítja.
hirdetés


Milyen mozgásnyelveket használt a koreografálásnál?
V. L.: A munkáimra nagyon jellemző a klasszikus balett és a kortárs tánc egyvelege, de azt gondoltam, hogy ezúttal leheletfinoman ugyan, de a néptánc mozgásnyelvéhez is hozzá kell nyúljak, s fel kell használjam azt a néptánctudást, melyet több mint tizenkét év alatt magamba szívtam.

Húsz éve tagja a Győri Balettnek, tehát mondhatjuk, hogy profi művészi pályája itt indult és teljesedett ki. Bizonyára művészeti vezetői látásmódja is jócskán formálódott attól, hogy lényegében a társulat „nevelte ki”?
V. L.: Nagyon büszke vagyok arra, hogy a Győri Balettnél tánckari tag, szólista, magántáncos, koreográfus-asszisztens, alkalmazott koreográfus, junior programvezető, művészeti asszisztens és művészeti vezető posztokat is betölthettem, tulajdonképpen minden egyes lépcsőfokot végigjártam, s minden porcikámat áthatja a társulatnál megszerzett tapasztalat. A Markó Iván által alapított Magyar Fesztivál Balett társulatában kezdtem táncolni, az elmúlt tizenkilenc év alatt több mint kétszáz táncossal volt szerencsém együtt dolgozni. Mindenki, akivel az évek során a sors összehozott, nyomot hagyott a lelkemben, épp ezért szeretnék értéket teremteni az előttem lévő és az utánam következő generációnak, a szakmának, valamint a közönségnek.

A Romance premierjét követően hol és milyen produkciókban láthatjuk a társulatot?
V. L.: Számtalan újdonsággal készülünk a júniusi XIII. Magyar Táncfesztiválra, azon belül a III. Gyermek Táncfesztiválra és újításként a FesztiválON nevet viselő online programsorozatunkra. Izgalmas feladatnak ígérkezik a Győrben rendezendő, július végén kezdődő XIV. Nyári Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál (EYOF), amelynek megnyitóján lépünk fel, ősszel pedig A skarlát betű című, kétfelvonásos, egész estés koreográfiámat adjuk elő.


vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor