„A zene az életünk közös titániuma”
2018. május 22. / Pavlovics Ágota

Idén tavasszal hivatalosan is társult tagja lett a Pannon Filharmonikusok (PFZ) az IAMA-nak (International Artist Manager’s Association), azaz a nemzetközi művészeti menedzserek egye­sü­leté­nek. Az elsőrangú zenei hálózat tagjának lenni komoly előrelépést jelent, amit a zenekar az
elmúlt tizenöt évben végzett tervszerű, kitartó munkájával ért el. A zenekar 2018/19-es Titánium-évadáról, a hangversenyek műsoráról Horváth Zsolttal, a zenekar trombitaművész, marketing-közgazdász végzettségű igazgatójával beszélgettünk.

Az IAMA világszintű nemzetközi szervezet, az előadó-művészetek terü­le­tén dolgozó menedzserek és ügynökségek hálózata. A társult tagság mit jelent a gyakorlatban a PFZ számára?
H. Zs.: Az elmúlt másfél évtized szakmai megújulásának kö­szön­he­tően a Pannon Filharmonikusok kiemelkedő kvalitású zenekarrá ért, az IAMA tagság abban segíthet, hogy ezt a teljesítményt a legszélesebb színtéren mutassa meg. Pozícióváltás történt, a magyar szimfonikus zenei élet nem értelmezhető már a PFZ nélkül. Szinte minden évben nagy turnét tettünk Nyugat-Európa kiemelkedő hangversenytermeiben, zenei névjegyét letette a zenekar. Például a tavalyi Armel Ope­ra­fe­szti­vá­lon első alkalommal saját produkcióval nevezett be a versenybe, és elnyerte az Arte Televízió közönségdíját. 2017 őszén pedig a korábbi év versenygyőztes Armel-produkciójával állt színpadra Londonban, Eötvös Péter vezényletével. A publikum és a hangversenyszervezők megismerték, elismerték. A tagság azt biztosítja, hogy kapcsolatban legyünk a legnagyobb ügynökségekkel, és azt is, hogy az európai zenei hálózat része a zenekar. A szervezet szokásos éves találkozója Londonban lesz, amire projektekkel, kiadványokkal készülünk.

Önök kiváló évadmottókat fundálnak ki, engem lenyűgözött a flow, idén pedig a Titániummal találtak bele a kör közepébe.
H. Zs.: Nem a gombhoz varrjuk a kabátot, nem úgy állítjuk össze a bérleteink programját, hogy számba vesszük, mit játszott régen a zenekar, vagy mit szeret a közönség, esetleg a marketingesek kitalálnak valamit. Szimbiózisban dolgoznak muzsikusok és a menedzsment tagjai, korlátok nélkül, szabad fantáziával tesszük a dolgunkat. Emellett nagyon jelentős önreflexióval él a zenekar, saját szakmaiságára reflektál. Olyan zenéket játszunk, melyek a szakmai érdeklődésünk középpontjában állnak. A közös gondolkodás eredményeként pedig a zenei évad is színesebb lesz.

Amikor közösen kitalálták a Titániumot, mi minden járt a fejükben?
H. Zs.: A Pannon Filharmonikusok 2018/2019-es Titánium-sorozata a Müpában a bécsi klasszikusoktól Eötvös Péter művein át az érzelemgazdag cselló hangjáig vezeti a közönséget. A kiválasztott zeneművek olyanok, amelyek nélkül értelmezhetetlen a zene, vagyis elhagyhatatlanok.

Az első koncert címe Bécsi ikonok és 2018. szeptember 28-án lesz.
H. Zs.: Bécsben végeztem el az egyetemet, abban a városban, ahol a zenei gondolkodás bölcsője ringott, és sok száz éve a zenei kultúra színtere. Olyan zenei tér, ahol nemcsak a zene, de az előadók is komoly tradíciók őrzői. Ez egy gyönyörű szimbiózis, a szólisták a hamisítatlan bécsi stílust képviselik, akárcsak Benjamin Schmid, akinél autentikusabb hegedűművészt Mozart műveinek megszólaltatásához nem könnyű találni. Az est műsora Mozart Esz-dúr sinfonia concertante hegedűre, brácsára és zenekarra, Schubert IX. „Nagy C-dúr” szimfónia, valamint Schönberg II. kamaraszimfónia című darabja lesz. A karmestere Bogányi Tibor, a másik szólista Alexander Zemtsov brácsaművész lesz.

A november 30-i koncert címe Tündérkert és katedrális.
H. Zs.: Mendelsshon g-moll zongoraversenye tényleg olyan, mint egy tündérkert, a mű Bogányi Gergely színekben gazdag, sziporkázó előadásában lesz hallható. A második darab, Bruckner V. szimfóniája valóban olyan, mint egy óriási katedrális, ehhez bizony karmester kell. Nekünk szerencsére van, a kiváló Bogányi Tibor személyében, aki biztos vezetőnk lesz Bruckner misztériumában. Csak át kell adnunk magunkat a zenének, teljesen bele kell felejtkeznünk, és olyan lesz, mintha a kölni dómban járnánk.

Könnyed eleganciával lépünk át a következő naptári évbe, mit fogunk hallani január 25-én?
H. Zs.: Erik Satie két műve, Karol Szymanowski I. hegedűversenye, César Franck d-moll szimfóniája alkotja a műsort. A szólista Benjamin Beilman hegedűművész lesz, a karmester Gilbert Varga. Kell is a könnyed elegancia ezeknek a műveknek az előadásához, amiben a magyar származású Gilbert Varga utánozhatatlan. Örömünkre egyre gyakrabban vezényli a zenekart, az együttműködést a jövőben még jobban szeretnénk kiterjeszteni.

2019. március 8-án a lenyűgözően színes Eötvös Pétert köszöntik 75. születésnapja alkalmából.
H. Zs.: Óriási megtiszteltetés, hogy amikor az egész világ Eötvös Pétert fogja ünnepelni 75. születésnapja alkalmából, itthon a Pannon Filharmonikusokat választotta az ünnepelt. A világhírű magyar zeneszerzőt Pécsett és Budapesten is szerzői esttel köszönti a Pannon Filharmonikusok. Az esten felhangzó Eötvös-művek közül a Halleluja – Oratorium balbulum érdekessége, hogy a szövegét Eszterházy Péter írta. Az énekes szólisták Iris Vermillion – mezzo és Eric Stoklossa – tenor, a Magyar Rádió Énekkarát Pad Zoltán vezényli, az est karmestere Eötvös Péter lesz.

Április 26-án a Cselló lelke című esttel zárul az évad.
H. Zs.: Érzelmes, közönségkedvenc a cselló, mert a beszédhanggal azonos tartományban van a hangja. Két éve, amikor először hoztuk el Budapestre Marie-Elisabeth Heckert, fantasztikus sikere volt. Minden hangja szívbe talál, mélyről tör föl. Most ismét a vendégünk lesz, és érzékeny tolmácsolásában, Vass András vezényletével Antonín Dvorák művein – a h-moll gordonkaversenyén és a szerző hősi karaktereket és megkapó pillanatokat ötvöző VII. szimfóniáján – keresztül megszólal a cselló lelke. A Pannon Filharmonikusok Titánium-évadának műsorában minden műben megmutatkozik, hogy a zene az életünk közös titániuma.