30 éves, de már most imádja a világ – Izraeli csodakarmester a BFZ élén
2019. október 07. /

Mennyi mindent tudhat az a karmester, akinek Zubin Mehta és Daniel Barenboim volt a két legfontosabb mestere? A mindössze 30 éves izraeli tehetség, Lahav Shani igazi forró téma a nemzetközi klasszikus zenei életben. Már most olyan tisztelet és bizalom övezi, ami másnak csak
évtizedekkel később adatik meg. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Mehta 50 év után neki adja át a stafétát az Izraeli Filharmonikusok élén? Most ősszel a budapesti közönség is megismerkedhet vele, hiszen november 7. és 9. között a Budapesti Fesztiválzenekart vezényli a Zeneakadémián.

„A családi legendárium szerint 2-3 éves koromtól kezdve meg­kö­ve­tel­tem, hogy szóljon a zene – akár otthon voltunk, akár az autóban. Zene nélkül pillanatok alatt kiborultam; azóta is folyamatosan ott zakatol a fejemben” – mesélte egy korábbi interjúban Lahav Shani, aki korábban nagybőgőzött, és a mai napig aktív zongoraművészként is.
Karmesterként az igazán nagy áttörést a Gustav Mahler Kar­mes­ter­ver­seny hozta el számára 2013-ban, amit megnyert. Azóta vezényelte már a Bécsi Filharmonikusokat és a Bécsi Szimfonikus Zenekart is, és a legfiatalabbként a pozíció történetében a Rotterdami Fil­har­mo­nikus Zenekar vezető karmestere lett.
Míg egy korabeli fiatal a következő fél-egy évre tervez, addig ő már most 5-6 évre előre lát. A munkájában az emberek iránti kíváncsiság vezérli, vezénylés közben pedig könnyedén hoz közös platformra teljesen eltérő karakterű muzsikusokat. Bárkivel megtalálja a közös hangot.
A Fesztiválzenekar élén egy hamisítatlan orosz programmal mutatkozik be. Három művet vezényel, melyeknek egykor megtagadták a bemutatását, ma mégis a világ leghíresebb darabjai között tartják őket számon. Prokofjev Háború és béke nyitánya és Rómeó és Júlia szvitje, illetve Csajkovszkij D-dúr he­ge­dű­versenye lesz műsoron, utóbbit Claudio Abbado egykori koncertmestere, Renaud Capucon szólaltatja meg. Az öngyilkossági kísérlete után, katasztrofális házassága elől vidékre menekülő Csajkovszkij alkotóereje a svájci Clarens­ban kapott új lendületet: tizenegy nap alatt felvázolta, majd két hét alatt dolgozta ki ezt a virtuóz hegedűversenyt.
Prokofjev témákban leggazdagabb darabjai közé tartozik a Rómeó és Júlia balettzenéje. A premiertől megfosztott szerző (a megrendelő színházak visszariadtak tőle), hogy dallamai mégis eljussanak a közönséghez, három szvitben dolgozta fel a balett különböző tételeit. A karakterekben eleve nagyon gazdag, hangszerelésükben is színes szvitekből izgalmas válogatás született, amelyben a híres szerelemmotívum mellett helyet kap a vidám tánc és a megrendítő sirató is.
Lahav Shani minden darabhoz úgy áll hozzá, mint egy új, perzselő szerelemhez. Érzékeny, intuitív alkat, mégis a földön jár. Érdemes odafigyelni rá!

Budapesti Fesztiválzenekar
2019. november 7-8-9., Zeneakadémia
További információ és jegyvásárlás: www.bfz.hu