Koncertek a Budapest Music Centerben – ′21. januárban
2024. Április 10. /

Debussy NOW!
Minden bizonnyal Debussy is üdvözölte volna az ötletet, hogy műveit másfél évszázaddal később korlátokat nem ismerő művészek oltsák a pillanatba, hiszen a zenei impresszionizmus elő­fu­tá­raként maga is erre törekedett.

Razvaljajeva Anasztázia hárfaművész, Harcsa Veronika énekes, va­lamint Fenyvesi Márton gitárművész és sound designer Debussy legszebb dalaiból készített olyan kortárs átiratokat, amiben mindez lehetségessé válik. A zeneszerző Paul Verlaine és más költők verseire írt művei új fényben mutatkoznak meg a hárfa légiessége és a sotto voce, vagyis a klasszikusnál beszédközelibb énektechnika révén, az élő elektronikus effektek által pedig valódi dimenzióváltáson mennek keresztül. A nagy sikerű, BMC Records gondozásában megjelent Debussy NOW! lemez anyaga január 15-én ismét élőben hallható az Opus Jazz Clubban.

BMC – Opus Jazz Club
01. 15., 20h


Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok a zenével
Konvenciókon túl: Kései stílusok

2022-ben is folytatódik Csalog Gábor Dialógusok (a) zenével című sorozata, amelyben nemcsak a számára legkedvesebb zeneszerzőket hívja párbeszédre, hanem Fazekas Gergely zenetörténészt is, akivel az egyes koncertek első felében beszélget majd a szünet után elhangzó kompozíciókról. A januári koncerten zenei „beszélgetőpartnerei” Bach, Beethoven, Liszt és Kurtág lesznek, akikről a 20. század jelentős zenefilozófusa, Theodor W. Adorno így fogalmazott: „A jelentős művé­szek kései stílusa nem a gyümölcsök érettségéhez hasonló́. E művek nem kerekdedek, inkább ráncosak, foszlottak-tépettek, többnyire hiány­zik belőlük az édesség, elutasítóan fanyarok, a kóstolásra karcosak.” Hogy igaza volt-e, azt a koncertműsor fogja demonstrálni, a koncerthez kapcsolódó́ beszélgetésben pedig bizonnyal előkerülnek majd más szerzők is: olyanok, akik fiatalon írták kései műveiket, vagy akiknek az utolsó́ darabjai egyáltalán nem voltak „kóstolásra karcosak”.

BMC – Koncertterem
01. 23., 18h


Erdmann – Courtois – Fincker: Trio de L’imprevue
Európa egyik kiemelt jelentőségű csellistája, Vincent Courtois tíz éve alapította meg a hasonlóan nagy kaliberű Daniel Erdmann és Robin Fincker szaxofonosokkal közös trióját azzal a céllal, hogy a három hangszer előtt új dimenziókat nyisson. Saját bevallása szerint ebben az igencsak szokatlan felállásban a trió mindhárom tagja számára teljessé válik az átjárhatóság a szólista – harmóniahangszer – ritmushangszer szerepek között. A trió ekképpen megsokszorozva erejét képes úgy megszólalni, mint egy nagyzenekar. A formáció mindhárom tagja számos díj birtokosa, akik eddig öt közös repertoár, négy album és számos koncert során tökéletesítgették a trió hangzását. Mindhárman a BMC Records művészei, akik hűségük jeleként január 28-án egy teljességgel improvizált koncertet adnak, melynek során közös tapasztalataikra támaszkodva építenek fel egy korábban soha nem hallott zenei világot.

BMC – Opus Jazz Club
01. 28., 20h

[kep3]


Friss Folk / Helka Banda
Tabudöntögetés, női energiák, megalkuvást nem ismerő őszinteség, zenei fúziók és egy jó adag báj jellemzi az Opus Jazz Clubban január 27-én hallható Helka Bandát. A zenekar nagy részét erős lelki kötődés és szakmai múlt fűzi a népzenéhez, ez az autentikus zenei világ keveredik a jazzből, klasszikus zenéből hozott elemekkel, így alkotva egy egyedi hangzásvilágot. „Saját dalaink alappillére az önismereti utazás során megszerzett tudás. Dalszövegírás során fontosnak érezzük egyrészt azt, hogy az egyszerű igazságot közvetítsük az általunk fontosnak ítélt társadalmi kérdésekben, másrészt pedig, hogy egy mélyebb síkon is értelmezhetőek legyenek a szövegek” – nyilatkozták. A zenekar egyik különlegessége a hangszerparkban rejlik. Az országszerte elterjedt citera társául fogadta a többek között Moldvában fennmaradt kobozt. Ehhez a népzenei hangszerpárhoz társult a látványra is izgalmas kialakítású elektromos bőgő.

BMC – Opus Jazz Club
01. 27., 20h