„Ne mindig csak a magunk valóságát lássuk” 2022. június 14. / Nagy Klaudia Az elmúlt évtizedben a tatabányai Jászai Mari Színház hatalmas változáson ment keresztül. A teátrum évadonként hat saját bemutatót tart, 2014 óta saját társulattal rendelkezik, a MOST FESZT – MOnodráma és STúdiószínházi FESZTivál megrendezésével pedig minden évben a szcéna legjobb előadásaiból válogat. Repertoárján nagy számban kapnak helyet kortárs művek, melyek rendkívül népszerűek a közönség körében. Április 9-én egy újabb kortárs darab került színpadra, A két Korea újraegyesítése, amelyet a francia író-rendező, Joël Pommerat jegyez. A színház igazgatójával, az előadás rendezőjével, Crespo Rodrigo Jászai Mari-díjas színművésszel legújabb bemutatójáról beszélgettünk. ![]() Ha jól számolom, ebben az évadban összesen négy kortárs darabot mutatnak be, sőt, volt olyan évaduk is, amikor öt kortárs mű került színpadra. Honnan jött az ötlet, hogy megemeljék a kortárs bemutatók számát? C. R.: A 2019/2020-as évadban öt kortárs mű került bemutatásra: a Szutyok, a Francia rúdugrás, a Tesztoszteron, az Ádám almái és a Ha elállt az eső. Először csak két-három kortárs darabot terveztünk, majd eszünkbe jutott, hogy tartsunk egy kortárs évadot, ami jó döntésnek bizonyult, nagyon szerették a nézők. Mindig is törekedtünk rá, hogy kortárs műveket vigyünk színre, szerencsés dolog, hogy az elképzelésünk találkozik a nézőink ízlésével és elvárásaival. Mi jelentette az áttörést, hogyan sikerült megkedveltetni a közönséggel a kortárs műveket? C. R.: Viszonylag új a színház és nagyon erős a csapat. Hatalmas mérföldkő volt számunkra, hogy a 2014/2015-ös évadban saját társulatunk lett, másképp kezdtünk el dolgozni, így tudtunk eljutni oda, ahol most tartunk. A kortárs évadban kifejezetten szerettük volna megmutatni, hogyha valami kortárs, az nem azt jelenti, hogy lila, érthetetlen, kusza, fárasztó vagy unalmas. Tudtuk, hogy a Francia rúdugrással nem fogunk mellé, mert már előtte felolvasószínház keretén belül bemutattuk, és annyira jól sikerült, hogy a nézőink kérésére színpadra állítottuk. Tudtam, hogy a Tesztoszteron jól fog működni és nagy sikert fog aratni, a Szutyoknál és az Ádám almáinál sem voltak kételyeim. Az egyetlen, ami kérdőjeles volt, Andrew Bowell ausztrál szerző darabja, a Ha elállt az eső. Dramaturgiája miatt nem könnyen fogyasztható előadás, de a közönség nagyon szerette, és rendkívül lekötötte ez a nyomozós, időben ide-oda ugrálós, disztópikus előadás. Miért döntött úgy, hogy megrendezi A két Korea újraegyesítését? C. R.: A pandémia alatt sok minden történt velünk, egy másik darabot terveztünk eredetileg bemutatni, de nem jött össze a megvalósítása. Így elsősorban azoknak a színészeknek kerestünk egy darabot, akik abban szerepeltek volna. A két Korea újraegyesítése már korábban felkeltette az érdeklődésemet, rájöttem, hogy jól ki lehet osztani a szerepeket a társulatban, így elővettem. A bemutatócsere miatt a rendezői feladat ezúttal rám maradt, de már nem bánom, öröm dolgozni a csapattal. Ez egy 20 különböző jelenetből álló mű, amelynél a belső mikrokozmosz az érdekes, a belső valóságérzékelés és ennek ütközése a külső környezettel, illetve egy másik ember valóságérzékelésével. Mindegyik jelenet erre építkezik, folyamatosan billeg a néző, hogy mi is történik, kinek lehet igaza, vagy kivel tudna azonosulni. A belső valóság, a belső gondolat kivetülése is megjelenik a térben, ami lehet egy emlék, egy álom, és ez nagyon érdekes színpadi szituációkat eredményez. 20 rövid jelenetbe kell mindent belesűríteni a színészeknek és a rendezőnek is. Ez a speciális dramaturgia külön kihívást jelent? C. R.: Mindenféleképpen kihívás. Ennek az előadásnak akkor van értelme, ha nagyon sok személyes gondolat, érzelem és élmény kerül a jelenetekbe. Úgyis felfogható ez, hogy mind főszerep, de úgyis, hogy mind kabinetalakítás, ahol rendkívüli módon kell tudni sűríteni. Ráadásul Pommerat sosem ad megoldást, mindig elvágja a jelenetet egy adott ponton, számít arra, hogy a néző a saját belső világából fűzi tovább, milyen irányba mehetne a jelenet, vagy mi történhet a szereplőkkel. Milyen koncepció mentén valósította meg az előadást? C. R.: Fontos részét képezi az előadásnak a mozgás. Egy tangóval kezdünk és utána minden egy szimbolikus térbe kerül, ahol mintegy nagyítóval vizsgáljuk a férfi, női kapcsolatokat. Kamerákat használok, hogy a nagyszínpadon kapjunk közeli képeket is. A kamerán keresztül a valóság másik változatát látjuk, és az sem mindegy, mit mutatok meg a vásznon. Astor Piazzolla Libertango című száma szól a jelenetek között, különböző feldolgozásokban, majd az előadás végén a capella énekli a társulat. Pommerat darabjából azt olvasom ki, hogy válságban vannak az emberi kapcsolatok. C. R.: Valóban válságban vannak. Ezek a történetek arra késztetnek, hogy az ember átgondolja az életét, mennyire figyel oda a másik emberre és a saját belső világára. Sokféle valóság létezik, semmi sem fekete vagy fehér, ennél sokkal színesebb a világunk, és talán az a darab végkicsengése, hogy ne mindig csak a magunk valóságát lássuk a privát kapcsolatainkban. Kemény témákat boncolgat, a néző vívódni fog egy-egy jelenet során, kinek adjon igazat, mert minden karakternek megvan a maga igazsága. Az előadás origója az „Emlékezet” jelenet, ami egyébként jutalomjáték Györgyi Anna és Kardos Róbert számára. Ez a darab szerintem arról szól, hogy itt vagyunk ebben az életnek nevezett labirintusnak a közepén, és nem tudjuk, hová jutunk végül. Közben mindenki keresi a társát, keresi a boldogságot, a szerelmet, mert erre vagyunk programozva. Amíg világ a világ, erre fogunk törekedni. |