A mi XX. századunk 2025. június 11. / KJ Az elmúlt évtizedekben Gödöllő egyik meghatározó eseménye volt a Magyar Szabadság Napjának megünneplése. Néhány év szünetet követően idén, június 29-én ismét nagyszabású, a magyar kultúra értékeit felvonultató műsorral emlékeznek meg arról, hogy 1991. június 30-val helyreállt hazánk függetlensége, a szovjet csapatok kivonultak Magyarországról. Az idei év műsora kapcsán L. Péterfi Csaba rendezővel beszélgettünk. ![]() Sokan hiányolták az elmúlt években, hogy elmaradt az ünnepi műsor. Mi volt ennek az oka? L. P. Cs.: A covid miatt szakadt meg ez a hagyomány, majd ezt követően a megemelkedett költségek sem kedveztek az ilyen nagyszabású rendezvényeknek. Idén azonban már szeretnénk folytatni, ami azért is fontos, mert a Magyar Szabadság Napja megünneplése gödöllői kezdeményezés volt. 1992-ben, a szovjet csapatok kivonulásának első évfordulójára emlékezve állították fel az Alsóparkban a Világfát – Velekei József szobrászművész alkotását –, ami a rendezvény szimbólumává vált, hiszen emellett tartották meg az ünnepi műsort, amelyen a hazai kulturális élet neves művészei léptek fel. Ezt a vonalat követi az idei program is? L. P. Cs.: Részben. Már eleve nagy szó, hogy lesz ünnepi műsor, és ennek részeként kerül sor a Magyar Szabadságért Díj átadására is. De míg régebben egy-egy kész, külsős előadást láthatott a közönség, most egy kifejezetten gödöllői produkciót mutatunk be. Változik a helyszín is: Gödöllő főtere ad otthon az eseménynek, ahol ennek minden feltétele biztosított. A június 29-ei előadást az Urban Verbunk Junior koreográfusával, Tóth Judittal, a Gödöllő Táncszínház koreográfusával, Vajda Gyöngyvérrel, valamint Szitha Miklós Liszt-díjas zeneszerzővel, a Talamba Ütőegyüttes tagjával közösen állítjuk színpadra A mi XX. századunk címmel. Ennek során neves gödöllői művészek, előadók lépnek fel, mellettük pedig a gödöllői fiatal művészek és táncosok is fontos szerepet kapnak. Az előadás az 1900-as évek elejétől a 2000-es évek elejéig tartó időszakot tekinti át, versekkel, tánccal és zenei betétekkel. Mivel két különböző műfajt képviselő koreográfussal dolgozunk együtt, így a közönség az adott korszakokra jellemző zenével, a néptánc és a mozgásszínház ötvözésével készülő koreográfiát láthat. Ilyen lesz többek között egy izgalmas kállai kettős, melyben a 30-as évek zenei motívumai is megjelennek, és ehhez pluszban még versbetétek is párosulnak. Milyen művekből válogatott? L. P. Cs.: Megjelennek az egyes korokra jellemző zenék, a már említett kállai kettős mellett sok ismert sláger is elhangzik, így például az 1966-os táncdalfesztivál győztes dala, a Nem leszek a játékszered, de a darabot például egy Tompos Kátya-dallal zárjuk. Nem maradhat ki az irodalom sem. Ady Endre, József Attila és Radnóti Miklós versei idézik meg a XX. század egyes korszakait. Sajnos a magyar történelem ezen időszaka nem bővelkedett sok pozitívumban, hiszen ekkor történik Trianon, a két világháború, az ’56-os forradalom és szabadságharc, a szocialista-kommunista blokkhoz tartozás, majd a rendszerváltás – és végül eljutnunk az európai uniós csatlakozásig. Mindezt a kultúra, a művészet segítségével tesszük, pluszban személyes sorsokat is megjelenítve. A darabban eredeti kordokumentumok is megjelennek, például azok az I. világháborúból származó katonalevelek, amelyeket egyik rokonom dédapja írt a feleségének és a kislányának, mindaddig, míg el nem esett Doberdónál. Megismerhetik egy ’56-os elítélt családjához írt utolsó levelének részleteit, de lesznek eredeti hangbejátszások is, például, Nagy Imre ’56-os beszéde, valamint meghallgathatjuk, hogy a ’89-es fordulat idején mit mondtak az akkor meghatározó politikai személyek. Mit gondol, több mint három évtizeddel a szovjet csapatok kivonulása után kiket fog megszólítani ez az előadás? Hiszen a szabadság fogalma is sokat változott ez idő alatt... L. P. Cs.: Valóban tág fogalom, hogy kinek mit jelent a szabadság, hiszen jelentheti azt, hogy nincsen háború az országban; azt, hogy nincsenek idegen megszálló csapatok Magyarország területén; hogy bárki bárhová elköltözhet; de jelentheti a szabad önrendelkezést vagy a szellemi szabadságot is. Lehet, hogy aki az ezredforduló után született, nem nagyon érti, ami a ’70-es, ’80-as vagy a ’90-es években történt, de azok, akik akár gyermekként, akár fiatal felnőttként átélték a rendszerváltást, képben vannak. A fiatalabbaknak pedig fontos megmutatni ezt a korszakot. Azt gondolom, a zene, a tánc, az irodalom segít majd ebben. |