Kis magyar pornográfia
2009. szeptember 09. /

Forrnak az indulatok. A polgármester leszedetné a kiállításról a szobrot, a művészek és a kurátor ragaszkodnak hozzá, az ellenzék cenzúrát kiált. A kortárs képzőművészetnek ritkán sikerül áttörnie a fősodrú média konok hallgatását, de most sikerült.
A neves konceptuális művész, Gerhes Gábor legyártatta egy szoboröntővel Kósa Lajos szenvtelen műgyanta portréját. A provokáció bejött, a média szájára kapta a debreceni Modem kiállítását. Ami – nem is mellesleg – a Kis magyar pornográfia címet viseli. Azaz fejet hajt Esterházy Péter előtt, aki azonos című regényében elemezte a késő Kádár-kor furcsa posványát és abszurd mechanizmusait. „A Trabant útfekvése kitűnő, és gyorsulása kifogástalan. Ez azonban nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson.” – idézhetjük a klasszikust. Mi változott azóta? A kiállításon szereplő művészek szerint nem sok minden. Buhera, olcsóság, politika. Szabó Dezső sárgásan derengő vizeletben fotózta le a Parlamentet (tisztelet Serrano előtt), Nemes Csaba beküldte a 2006-os őszi eseményekről forgatott animációs klipjeit, a Kis Varsó néven futó művészpáros pedig rekonstruálta a hetvenes évek egyik legendás performanszát, amiben az avantgardista alkotó vödröt húzott a fejére, leült egy székre, és táblát rakott ki maga elé: „Kizárásgyakorlat – bűnmegelőző autoterápia”. Ez a Gerhes-portréval együtt különösen pikáns, bár ne felejtsük el, hogy a polgármester szobra végül is ott díszeleg a kiállításon. Valamit tehát léptünk előre a tsz-elnökök kora óta. De hogy mennyit, arra Wahorn András szemtelen installációja adja meg a választ. Wahorn a múzeumtól kapott pénzen 5 köbméter fagerendát vásárolt, ami jelenleg kötegelve áll a kiállítótérben, de nemsokára tető lesz belőle a bohém festő műterme fölött! Üzenete egyértelmű: igazi kortárs művészet még nincs, de majd lesz. Az Artmagazin meleg szívvel ajánlja a tárlatot a rosszkedvű humorra és a buherált profizmusra kíváncsi műkedvelőknek!

Debrecen, Modem
Október 25-éig