Kreatúra 2013. január 11. / Illés Mihály Farkas Péter szereti az interaktivitást, megpróbálja „megmozdítani” könyveit, a statikus formátumon kívül új felülettel próbálja gazdagítani a művet. Törlesztés című, 2004-es munkája az interneten íródó Gólem „hipertext lineáris kivezetése”, és, mint ilyen, lényegében követhetetlen, feldolgozhatatlan regényféleség volt. A rákövetkező Nyolc perc kisregény már tradicionális műfajú alkotás, egy agg emberpár végső napjait élhetjük végig megrázó hitelességgel ábrázolva. Ez a könyv is nélkülözi a zsenialitást, de olvasmányélményként mindenképp számottevő darab. A legújabb, Kreatúra című könyv ismét internetes keresgélést követelne meg, a három, közel egyforma rövid egységet egy-egy kép vagy képsorozat ihlette. Rejtély, hogy miért kellene ehhez felkúszni a netre, triviális megoldás volna a néhány képet akár mellékletként feltüntetni. Ez valószínűleg az irodalmi performansz-jelleg miatt elmarad, és így sajnos levon a könyvecske értékéből. Farkas Pétertől immár megszokott módon csupa véglényt, végvergődést olvasunk, az utolsó pillanatok, a kiszáradás, éhhalál, agyonveretés és agyonmarás előtti szánalmas vegetáció. Egyszer az éhség, másszor a magány, végül a félelem határozza meg az apokalipszis jellegét. A húsba markoló szöveg azonban inkább ösztöneinkre, zsigereinkre hat, semmint szépprózát olvasó énünkre. Undorodunk, de nem rendülünk meg. Inkább horror, mint szépirodalom. Magvető Kiadó 115 oldal, 1990 Ft Kritika (2.5) |