Evelyn Glennie estje – Közreműködik a Concerto Budapest
2010. március 31. / Fáy Miklós

Megint először a bőségről kell szólni. Rossini-operát játszanak a Tháliában, a Metropolitanből közvetítik Thomas Hamlet című operáját, Natalie Dessay és Simon Keenlyside a főszerepekben. Csak hogy fájjon a szívünk.
De az Ory grófját talán még játsszák máskor is, a Met előadást remélhetőleg kiadják DVD-n, így nyugodtabb szívvel mehetünk Evelyn Glennie estjére. Mert biztos, hogy ez a legkülönösebb esemény ezen a napon.
Evelyn Glennie 12 éves kora óta süket. A süketség azonban nem elválasztotta a világtól, mint annak idején, mondjuk Beethovent, hanem megtanította valahogy másként hallani. Kénytelen volt, hiszen foglalkozására és hivatására nézve muzsikus, ütőhangszeres művész. Hogy pontosan mit is jelent ez a másként hallás, a hangok másfajta érzékelése, azt lényegében senki nem tudja. De hát ő is visszakérdezhet: miért vagyunk megnyugodva attól, hogy a fülünkkel hallunk, amikor annak éppen úgy nem értjük a lényegét, ahogy szinte semmi másnak sem, ami a zenével kapcsolatos.
Eszembe jut, amikor az Eszkimó asszony fázik című film ment, és abban Lukáts Andor egy süketnéma dobost alakított. Az ember hümmögött, micsoda marhaság, hogy lehet egy filmet erre a képtelenségre alapozni. Azóta a képtelenség valósággá vált. Evelyn Glennie hallani tanít minket, hallgatni a zenét, talán megérteni valamit belőle, vagy meghallani azt, amit nem értünk. Szép kaland lesz.

Müpa
27., szombat, 19.30