Forradalmár, próféta, melós 2013. január 25. / Kondor Béla a 20. századi modern képzőművészet egyik legsokoldalúbb zsenije, akiről manapság sajnos már hiába mondjuk el, hogy legendás művész volt, egy modern Leonardo da Vinci, akit sokan a Kádár-korszak egyik legjelentősebb alkotójának, egy „uomo universalénak” tartanak,a jellemzés alapján csak nagyon kevesen fognak ráismerni a Munkácsy-díjas festő-grafikus-költőrőre. A debreceni Modem kiállítása közeli, személyes portrét fest a művészről: bemutatja azt a Kondort, akit már a diplomamunkája megszületésekor zseninek kiáltottak ki, s akinek művei nyomán tíz évvel később már „Kondor-iskoláról” cikkeztek. Fejet hajt a próféta Kondor előtt, aki William Blake és Madách Imre műveihez készített látványos „illusztrációkat”, s akinek talán legismertebb műve a Fővárosi Képtár hatalmas – freskónak tervezett – táblaképe, a Szentek bevonulása, mely iróniától korántsem mentesen a Kereskedelmi Kamara falát díszítette volna. Valamint felskicceli azt a szocreál melós-arcot is, amely ugyan a legritkábban kerül szóba Kondor neve kapcsán, mégis elkerülhetetlenül része az életműnek. Debrecen, Modem 2013. 02. 17-ig |