Popfesztivál 40 – Vígszínház
2013. október 17. / Bóta Gábor

Legendás előadás volt negyven évvel ezelőtt a Vígszínházban a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról. Fiatalok törtek be új idők új dalaival a veretesen elegáns színházba. Más játékstílust, életérzést, friss lendületet hoztak. Azt kiabálták, énekelték a képünkbe, hogy lépjünk

ki a rossz cipőből, amit ugye nem volt nehéz lefordítani az egész rendszerre, hogy az az ósdin vacak. Déry Tibor kisregényének Pós Sándor által elvégzett adaptációja rejtett magában gyúanyagot, Pres­ser Gábor karcos, felzaklató, mégis dallamos zenéje, Adamis Anna elmésen találó dalszövegei, Marton László érzékenyen okos ren­de­zé­se megtette a magáét. Ahhoz, hogy ma is ilyen mindent elsöprő hatása legyen, a múltat a jelennel összemontírozó, a jubileum meg­ün­nep­lé­sé­re létrejött Popfesztivál 40 című produkciónak, meg kellett volna keresni, mi is az a rossz cipő, amiben nem tudjuk már elviselni, hogy abban vagyunk. Ez most Eszenyi Enikő rendezésében nem iga­zán történt meg, ettől csak nagyon jó, élvezetes produkció született, de nem vált megkerülhetetlen eseménnyé.
Szép, ahogy a két egykori szereplő, Almási Éva és Tahi Tóth László először a színpad széléről nézik a mostani fiatalokat, akik Horváth Csaba vehemensen fantáziadús ko­reográfiájának segítségével belehelyezkednek ebbe a történetbe. Nekik is meztelenül ring a csípőjük, mint a hajdani kollégáiknak, a fiatalság felfokozott szexualitása annak idején szintén abszolút közrejátszott az elementáris hatásban.
Ezúttal ugyancsak van lenyűgöző erő a fiatalokban, de nem sikerült megtalálni, hogy mi az, ami ma tabudöntögetésnek számítana. Fekete-fehér felvételekről megidézik a múltat, a turnékat a darabbal, ezek rendszerint kedves-vicces jelenetek, néha már sok belőlük, túl könnyeddé teszik a mostani produkciót. Gyönyörű pillanatok származnak viszont abból, ahogy a két idős színész belép a fiatalok közé, vagy ahogy a fiatalok reagálnak rájuk. Almási Éva például egyhelyben ülve, hihetetlen drámai erővel elénekel egy dalt, melyben elvágyódás, nagyravágyás és végzetes csalódottság vegyül. Megejtő, ahogy Tahi Tóth Lászlóval szinte visszafiatalodnak a szemünk előtt. Almási lánya, Balázsovits Edit játssza Esztert, akit évtizedekkel ezelőtt az édesanyja alakított. Balázsovitsban sok tűz van, hihető, hogy végleg el akar szakadni a fiújától, és hihető az is, ahogy nekibúsulásában halálosan túladagolja magának a drogot.
Telekes Péter komoly fájdalommal adja Józsefet, aki a világ végére is elmenne érte, és közben ő is felőrlődik. Ahogy a körülötte lévő nők – Bata Éva, Péter Kata erőteljes megszemélyesítésében – is csak gyötrődnek. Molnár Áron a Pokol Angyalai rémisztő tagjainak egyik képviselője. Mészáros Máté magáról minden felelősséget lepöckölő tanú. Összességében él, vibrál, hat, élvezetes az Eszenyi rendezte pro­dukció, ha nem is rendít meg igazán.