Haydn-Mozart Plusz
2014. március 26. /

A Haydn-Mozart Plusz sorozat a Fesztiválzenekar évadjainak régi és szerves része. Korábban váltották egymást a karmesterek ezeken a koncerteken, néhány éve azonban a zenekar első vendégkarmestere, Takács-Nagy Gábor jegyzi ezeket a különleges hangversenyeket.
A felújított Zeneakadémia nagytermében megrendezendő hangversenyek műsorán egy-egy nagy, bécsi klasszikus mű mellett olyan, többnyire romantikus zene csendül fel, minek hangulatilag és/ vagy zenetörténetileg köze van vagy csak jól illik a nagy bécsi klasszikus műhöz. Ez a párosítás tartalmas és maradandó élményt jelent mindazok számára, akik örök értékeket keresnek a koncerttermekben – vagyis a Fesztiválzenekar régi és új közönségének.
A márciusi programon Haydn 1. szimfóniája csendül fel először. Hatalmas szimfóniatermésének első darabjait a fiatal Joseph Haydn első munkáltatója, Morzin gróf szolgálatában írta. Jóllehet, az egyes sorszámot viselő szimfóniát maga a zeneszerző is a műfajban írott első művének nevezte, nem tudni, valóban az első-e, vagy csak az első ránk maradt darabról van szó, illetve hogy a magasabb sorszámot viselők között nincs-e olyan, amelyet hamarabb komponált. Bizonyos mindazonáltal, hogy a többi korai Haydn-szimfóniához hasonlóan a háromtételes D-dúr szimfónia bemutatójára 1759-ben az unter-lukawitzi (Dolní Lukavice) Morzin-kastélyban került sor.
Haydnt Mozart követi a programban, c-moll zongoraversenye 1786. április 7-én a Burgtheaterben hangzott el először. A művet Mozart március 24-i dátummal vette fel műjegyzékébe, tehát vadonatúj volt. A Mozart-zongoraversenyek sorában mindössze két moll hangneműt találunk, ami a művek keletkezése óta mindig is nagy érdeklődést váltott ki. Egyes elemzői a c-moll versenymű „tragikus”, sőt „démonikus” vonásairól, „komor kitörésekről” és „a szenvedély, a sötét, tragikus érzelmek kirobbanásáról” írnak.
A mostani hangversenyen Haydn és Mozart mellett Beethoven szerepel a programon, mégpedig két Mozart-mű közé beillesztve. A programot Mozart B-dúr szimfóniája zárja: az 1779-ben, Salzburgban komponált szimfónia eredetileg háromtételes volt, akárcsak a vele egy időben keletkezett G-dúr és C-dúr szimfónia – nyilván a salzburgi ízlésnek megfelelően. Később – valószínűleg 1782-ben, Bécsben – írta hozzá Mozart a Menüettet. A mű 1785-ben nyomtatásban is megjelent.

2014. március 27–28.
Zeneakadémia
Vezényel: Takács-Nagy Gábor
www.bfz.hu