„Itt a népzene egyik legfontosabb funkcióját is betöltheti: a tánc alá szól”
2014. október 05. /

A tizenkilencedik évad kezdődik szeptemberben a Fonó Budai Zeneházban. A nemcsak kon­cert­helyszínként, fesztiválszervezőként, hanem az ország egyetlen jelenleg is aktív világ- és népzenei lemezkiadójaként ismert Fonó az őszt idén is sok újdonsággal kezdi. Horváth László igazgatóval beszélgettünk.

A Fonót már 2013-ban is a világ 20 legjobb világzenei kiadója között listázta a WOMEX (Világzenei Expo), ami azt jelenti, hogy a kiadott lemezek közül több is felkerült a toplistákra, és felhívta magára a világzenei szakmai figyelmét.
„Tavaly Lajkó Félix Mező című lemezével kerültünk az első helyre és kiadóként így az előkelő 20-as listára is feltettek minket, remélem, idén is bent maradunk. Lemezt kiadni ma már veszteséges vál­lal­ko­zás, viszont a művészeket hihetetlenül inspirálja egy album meg­al­ko­tá­sa, ezért számunkra is fontos. Nyár elején vettük fel Lajkó Félix Szim­fo­nik című lemezét a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekarral, ami most ősszel fog megjelenni. Herczku Ági is új albummal készül nálunk, és az 50. születésnapjára Csík János is” – sorolja az új le­me­ze­ket Horváth László, akitől megtudjuk, a Fonó idén is részt vesz a legrangosabb világzenei vásáron, a WOMEX-en, amelyet októberben Santiago de Compostelában rendeznek meg, majd az azt követő évben Budapestre költözik a vásár.
A főváros egyik kis „világ közepe” a Sztregova utcai zeneház, ahol megfordul a népzenei és világzenei elit színe-java. Rendszeres klubot tart Dresch Mihály, visszatérő vendég Harcsa Veronika, Balázs Elemér vagy Lukács Miklós. Idén új roma klub indul a világhírű és a svájci Vibrations zenei folyóirat által a világ 10 legjobb zenekara közé választott Parno Graszttal, de emellett a zeneház előszeretettel karolja fel a fel­tö­rek­vő tehetségeket is. „Keresgélni, kaparni a magyar kultúra rétegeiben, támogatni, felfedezni, irányítani mindazon produkciókat, melyek az egyetemes magyar kultúra 20. és 21. század eleji időszakára esnek” – fogalmazza meg küldetésüket az igazgató.
A Fonó idén részt vesz négy programmal, egy indiai-angol és egy svéd vendégművésszel az őszi, CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon (Contemporary Art Festival), amely a korábbi Budapesti Őszi Fesztivál utódja. Idén pedig folytatódik egy jelentős projekt a házban, a századforduló legnagyobb szabású Kárpát-medencei népzenei gyűjtése, az Utolsó Óra, amelyet a Hagyományok Háza szakemberei vezetnek. A holokauszt-emlékév támogatása keretében tíz alkalommal látnak vendégül Erdély, Kárpátalja, Felvidék és Magyarország területéről olyan muzsikusokat, akiknek munkásságában jelen van a zsidó és cigány népzenei hagyomány, illetve akiknek repertoárjában fellelhetőek a holokauszthoz, a cigánysághoz vagy a zsidósághoz kötődő énekek, hangszeres dallamok. „Egy olyan anyag gyűjtése valósulhat meg, amely eddig hiányzott az Utolsó Órából. Ráadásul a koncerteket követően mindig táncház is lesz a ház szokásainak megfelelően. Itt a népzene egyik legfontosabb funkcióját is betöltheti: a tánc alá szól. Az Utolsó Óra pedig találó név, mert ezek az idős mesterek sokszor már csak a zene iránti tiszteletből vállalkoznak a hosszú útra.”
A ház nyitott az új műfajok iránt, tavaly kezdték el a Fonó Pódium című sorozatot, ahol olyan színpadi, táncszínházi produkciók mutatkoznak be havonta egyszer, amelyek valamilyen módon a népzenéből, néptáncból, közös gyökereinkből merítenek.
„Ha van epicentruma a nép- és világzenei mozgásoknak, akkor az biztos, hogy a Fonótól indul, és vele együtt meg is valósítható…”