Rippl-Rónai és Maillol – Egy művészbarátság története
2015. január 30. /

Miután Rippl-Rónai József az 1890-es évek elején, harmincegy-két évesen búcsút vett első mesterétől, Munkácsy Mihálytól, máris a párizsi szimbolisták inspiratív és szabad világában találta magát. Ott ismerkedett össze a kezdetben festőnek készülő, majd szőnyegtervezéssel

kísérletező, később szobrásszá avanzsáló Aristide Mailollal, akivel életre szóló barátságot kötött – kapcsolatuk egyik tetőpontja az a három hónap volt, amit Rippl-Rónai 1899 végén a Pireneusokban fekvő Banyuls-sur-Merben töltött Maillol vendégeként. Itt nemcsak ba­rát­sá­guk, de alkotóművészetük és a kortársaikra gyakorolt hatásuk is el­vág­ha­tat­lan gyökereket eresztett, s bár a 20. században személyesen már csak egyetlenegy alkalommal találkoztak, Rippl-Rónai haláláig tartották a kapcsolatot egymással.
A Magyar Nemzeti Galéria kiállítása egyrészt emléket állít ennek a rendkívüli művészbarátságnak, másrészt bemutatja a két művész egy­más­ra, illetve a kortársakra gyakorolt hatását, valamint azt a közeget, többek között a francia Nabis-kör atmoszféráját, melyben együtt és külön-külön is alkottak. A tárlat egyik legjelentősebb műve Rippl-Rónai 1899-ben Maillolról festett portréja, melyet egyéb körülmények között a párizsi Musée d’Orsay őriz, s amely utoljára csaknem nyolcvan éve, 1936-ban járt Magyarországon. A mintegy kétszáz művet fel­vo­nul­ta­tó kiállítás a Nabis köréhez tartozó festőbarátok, Pierre Bonnard, Maurice Denis, James Pitcairn-Knowles és Édouard Vuillard műveiből is szemezget.

Magyar Nemzeti Galéria, C épület
04. 06-ig