10. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztivál
2015. március 16. / Bóta Gábor

Bizony szép számmal voltak közepes vagy annál is gyengébb produkciók a 10. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztiválon, de most nézzük, ami jó volt, ami miatt ez a műfaj igazi művészet.


A brazil pókember reveláció. Hideglelősen eszelős, amit csinál, biztosítókötél nélkül flangál a kupola legtetején fejjel lefelé, a lábfejével tartja magát, cifrázza az ugrásokat, majd megint beakad. Super Silva mindezt fergeteges tempóban, jó ritmusérzékkel teszi, könnyedén, magától értetődően, játékosan. Egymástól meglehetősen messzire lévő trapézról is átugrik a másikra, lazán, úgy, hogy közben a nézőkre a frász jön, azt hisszük, fejjel lefelé zuhan a semmibe, de a sarkával beleakad a trapézba. Hajszálpontosan, tökéletes magabiztossággal kell csinálnia mindent, mert pöttömnyi hiba életveszélyes lehet.
A cirkusz mindig játszott az életveszéllyel, de csak olyanok tehetik ezt meg, akik halálpontosan, bámulatos felkészültséggel képesek dolgozni. Merrylu Casselly, René Casselly Junior Németországból érkezett elefántszáma ilyen. Ember és állat szeretetteljes együtt­mű­kö­dé­sén alapul. A látszólag lomha állatok temperamentumos produkcióban vesznek részt. Egyikről a másikra lehet különböző vagány ugrásokat bemutatni. Elképesztő, amikor az elefánt dobbant, és ettől René csaknem elszáll, nem kevesebb, mint négyes szaltót hajt végre a levegőben, egy másik elefánt hátára érkezve.
Még egy állatszám volt a fesztiválon, a két magyar látványosság közül az egyik, a Richter csoport lovas mutatványa. Ifjabb Richter mestere a pompás paripáknak, amelyek akár vágtáznak a manézsban, és közben le-föl, keresztül-kasul ugrálnak rajtuk az artisták, lenyűgöző tempóban. A másik magyar számot az a Simet László álmodta meg, aki az olimpia megnyitóján drótkötélen flangált a stadion fölött, és van külön egy halált megvető, magas drót- meg egy vészesen gyorsan forgó óriáskerék száma. Magyarországon mutatta be először ennek a kettőnek az ötvözetét. Az óriáskerék olyan vékonyra zsugorodik, mint egy drótkötél, vagyis ezen is merészség flangálni, hát még rögzítetlen székkel ráülni úgy, hogy egy hölgy, Simet Olga, ráadásul a vállára is áll, és ott imbolyognak a magasban. Jelképezi ez az ember kíváncsiságát, nagyra törését, remek kivitelezésű, lírai és mégis merész, fantáziadúsan eredeti attrakció. Megvan benne az, ahogy mindhárom produkcióban, ami miatt a cirkusz művészet. Ezek a számok nem csupán sportteljesítmények, hanem jó figurák, lényegében alakítások, és játékos öröm van bennük.