Sétáljon Fischer Iván mesekönyvének lapjain! 2015. Április 03. / Mese és varázslat, amit nemcsak a gyerekek, de a gyermeklelkű felnőttek is imádnak. Fischer Iván a világot meghódító Don Giovanni és Figaro házassága után új Mozart-operát rendez a Művészetek Palotájában. A varázsfuvola, ahogy még sosem látta és hallotta. „A varázsfuvola Mozart szellemi végrendelete.” Ötven évet átugorva az időben Fischer Iván immár világhírű karmesterként vezényli Mozart leghíresebb, legsikeresebb és legkomplexebb operáját a Művészetek Palotájában. Az esemény különlegessége, hogy a korábban már világszerte hangos sikert aratott Don Giovannihoz és a Figaro házasságához hasonlóan ezt a szcenírozott operát, A varázsfuvolát is a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatójának rendezésében élvezhetjük. A Figaróval 2013-ban nem kisebb sikert ért el Fischer Iván és a Fesztiválzenekar, mint hogy a New York Magazine az év legjobb komolyzenei eseményének választotta meg a sajátos megközelítésű előadást. A The New York Times ugyanezt az operaélményt a „látszólag erőfeszítés nélküli spontaneitás csodájának” nevezte, és azt is kiemelték: „hajlékony, sugárzó, légies és természetes” volt az előadás. Nem véletlen, hogy a Művészetek Palotájával és a Mostly Mozart fesztivállal együttműködésben születő Fischer-féle operarendezések harmadik darabját már megszületése előtt, látatlanban meghívták Abu-Dzabiba, Amszterdamba, Berlinbe, New Yorkba, Londonba és Brugge-be is. Fischer Iván mindhárom operarendezését fontos képi elv vezérelte. Míg a Don Giovanniban az emberi test volt a középpontban, minden díszlet és kellék emberi testekből épült fel, addig a Figaro házasságában a ruháké volt a főszerep. Önálló életet éltek, néha el is váltak az emberektől, vagy segítették őket abban, hogy identitást változtassanak. A varázsfuvola Fischer Iván elmondása szerint „egy mesekönyv lapjain valósul meg, ami abba a csodákkal teli mesevilágba visz el, amit nemcsak a gyerekek, hanem a gyermeklelküket megőrző felnőttek is imádnak.” Mozart A varázsfuvola valódi sikerét nem tapasztalhatta meg: bemutatója után két hónappal meghalt. Ez a megkérdőjelezhetetlen népszerűség azonban a mai napig itt lüktet közöttünk. 2015. március 7., 9., 11. Művészetek Palotája |