CSIP – Csokonai Ifjúsági Program / Debrecen
2016. január 28. /

Hagyományteremtő és újító szándékkal vezettük be 2014-ben, a debreceni Csokonai Színházban színházpedagógiai programunkat, mellyel Debrecen és a szűkebb régió oktatási intézményeit szeretnénk elérni.

Olyan oktatási csomagot kínálunk, ami az iskolai tanrendhez iga­zít­ha­tó és az iskolai tanórák keretei közé illeszthető. Igyekszünk szo­ro­sabb együttműködést kialakítani az általános és középiskolákkal, és elősegíteni azt a folyamatot, melynek során a fiatalok színházértő, színházszerető, önállóan gondolkodó felnőttekké válnak.
Elsődleges célunk, hogy segítsük a diákokat az előadás be­fo­ga­dá­sá­ban, feldolgozásában. Ezáltal nézőből aktív résztvevővé válnak, így a befogadás élménye is intenzívebb lesz. A vezetett foglakozásokon nem pusztán mint megfigyelők, hanem mint partnerek jelennek meg, akik közbeszólhatnak, kérdezhetnek, magyarázhatnak, vé­le­mé­nyez­het­nek, együtt gondolkodhatnak és játszhatnak a foglakozást vezető színházpedagógusokkal.

Miből áll a CSIP?

• Három lépcső
A háromlépcsős színházi nevelési program keretein belül egy-egy előadásra reflektálunk. Mindenkivel előfordult már, hogy úgy ült be egy előadásra, hogy hosszú percekbe telt, mire oda tudott figyelni a színészekre, a cselekményre, az előadást követően pedig szeretett volna még egy kicsit beszélgetni valakivel, megosztani azt, amit előhívott benne a darab. Ezt a folyamatot szeretnék segíteni azzal, hogy egy-egy előadás előtt elmegyünk egy iskolába, és egy osztállyal belemerülünk az előadás világába a drámapedagógia eszköztárát használva. A közös színházi élmény után pedig a színpadon, az előadás terében közösen gondolkodunk, vitázunk, érvelünk a látottakról.
Foglalkozásvezető: Gemza Melinda, Krajcsi Nikolett.

• Verona, 1301
A 2015/16-os évadban először került be a Csokonai Színház repertoárjába osztálytermi színházi nevelési előadás. A programmal iskolákba, osztálytermekbe megyünk, a színpadot és a nézőteret a diákok termében alakítjuk ki. Ebben az évadban Rómeó és Júlia történetét visszük el a 14-19 évesekhez. Az előadásban három színész játszik, akik egy kerettörténet szereplőiként mesélik el a veronai fiatalok tragédiáját. Az előadást interaktív játékokkal szakítjuk meg, hogy az osztályközösséggel közösen gon­dol­kod­junk azokról a kérdésekről, amiket a történet szereplői körüljárnak. Az osztálytermi színházi nevelési előadás rendkívül friss és impulzív műfaja a színházi nevelési területnek, lehetővé teszi, hogy a fiatalok saját környezetükben, aktív részvétellel tapasztalhassák meg a színház és a színházban felmerülő problémák, kérdések szerepét az életükben.
Író-rendező: Madák Zsuzsanna.
Játsszák: Edelényi Vivien, Kiss Gergely Máté, Vranyecz Artúr.
Foglalkozásvezető: Gemza Melinda.
Színházi nevelési konzulensek: Bethlenfalvy Ádám, Cziboly Ádám (InSite Drama).



• Ifjúsági opera-keresztmetszet
Ebben az évadban igazi csemegét, új nézőpontot kínálunk a fiataloknak a zenés műfaj területén is az opera-keresztmetszet előadással. Az opera nehezen befogadható műfajként él a köztudatban. Mi erre szeretnénk rácáfolni a Szerelmi bájital ifjúsági változatával. Hisszük, hogy a zene hatalma, az érzelmekkel teli, fordulatos cselekményű történet a gyerekek számára is kulcsokat ad ehhez a megkerülhetetlen, klasszikus műfajhoz. A Szerelmi bájital rövidített, közérthetőbb formában, de dramaturgiájában sértetlenül jelenik meg a színpadon a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kara magánének szakos hallgatóinak előadásában.


• Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
A darab zenei világát Szabó Balázs alkotta, aki érzékeny, tündelátta varázslatot teremt. Az előadásban a negyedéves kaposvári színészosztály hallgatói mellett Mirígy szerepét Ráckevei Anna alakítja.
Az előadásról Fige Attila, a rendező mesél:
„A Csongor és Tünde nehéz anyag. Amellett, hogy gyönyörű költői képeket fest és remek humora van, sok régi és bonyolult kifejezést találunk benne, amik a mai fiatalok életében már nincsenek. A cselekmény is szövevényes, snittszerűen ugrálnak benne a jelenetek. Ez utóbbit megpróbáljuk kihasználni. A nehéz szavaktól, nyelvi fordulatoktól úgy váltunk meg, hogy érthető maradt a szituáció és a szándék. A Csongor és Tünde tele van olyan helyzetekkel, amiket le lehet fordítani a mai életre, úgy, hogy bármelyik fiatallal vagy felnőttel megtörténhetne. Olyan pörgős előadást akarok a fiataloknak mutatni, ami végig érdekes, és kedvet kapnak ahhoz, hogy elolvassák a Csongor és Tündét.”