Nyáresti dallamkavalkád
2016. június 25. / Jónás Ágnes

Három alkalommal, Mozart és Beethoven klasszikusaival várja szabadtéri koncertjeire a ko­moly­ze­ne kedvelőit a Concerto Budapest június 23. és július 7. között. Egy felsőbb világnak lehetünk
részesei, elengedhetjük magunkat, és átlényegülhetünk – állítja Kaczander Orsolya, a zenekar szólista fuvolaművésze a Concerto Nyáresti koncertekről. A sorozatnak ez évben is a Pesti Vármegyeháza kellemes hangulatú és akusztikájú díszudvara ad otthont.

A Concerto Nyárestek-sorozat repertoárján Mozart és Beethoven klasszikusai szerepelnek. Miért éppen ezekre esett a választás?
K. O.: Úgy éreztük, hogy a Pesti Vármegyeháza díszudvarának akusztikájához, a pompás környezethez és miliőhöz e művészóriások művei illenek a legjobban. A tavalyi Concerto Nyárestek barokk szériája is kiválóan sikerült, idén korban tovább lépve a bécsi klasszika remekművei kerülnek sorra.

Három éve még ön állította össze a műsorprogramot, idén Keller András, a Concerto Budapest művészeti vezetője tette meg ezt.
K. O.: Ebben az évben ez természetesen adódott így, ugyanis a 2016-os Nyárestek repertoárja most több ponton is kapcsolódik a nagyzenekar jövő évadbeli terveihez.

Mozart Divertimentoival nyitnak. Milyen további darabokkal fokozzák a nyáresti hangulatot?
K. O.: Mindhárom koncertet egy-egy Mozart Divertimentóval kezdünk, ezt követően versenyművek hangzanak majd el. Mozart 488-as A-dúr zongoraversenyének szólistája Érdi Tamás lesz, C-dúr fuvola- és hárfaversenyét Bábel Klárával játszuk majd, C-dúr oboaversenyét pedig Dienes Gábor előadásában élvezheti a közönség. A koncertek zárószámaiként Beethoven szimfóniák (I., II., VIII.) csendülnek fel. A június 23-i és 30-i koncerteken Keller András, a harmadik előadáson Vásáry Tamás fog vezényelni.

Mit jelentenek önnek az említett művek?
K. O.: A Beethoven-szimfóniák a lelki mindennapi kenyeret jelentik számomra, és úgy gondolom, hogy épp az ilyen nagy volumenű zenekari művek esetében nyílik lehetőség arra, hogy a fuvola a legszebb arcát, jobban mondva hangját, és legnemesebb jelenlétét mutassa a közönségnek.

Úgy tudom, régi vágya volt, hogy a fuvola és a hárfa egyszerre szólalhasson meg a pódiumon.
K. O.: Még nem volt alkalmam ezt a versenyművet játszani, de régi álmom, és nagy örömmel készülök rá. E két hangszer remekül szól együtt és istenien kiegészíti egymást. Szerencsések vagyunk, hogy erről maga Mozart is így vélekedett. A hárfa és a fuvola házasítása finomságot, légiességet, romantikus hangzást eredményez, ami remélhetőleg jól érvényesül majd a Pesti Vármegyeháza díszudvarának kitűnő akusztikájában.

Milyen visszajelzések érkeztek az elmúlt évek koncertjeit illetően?
K. O.: Öt éve, a sorozat kezdetekor még kevesekhez jutott el a Concerto Nyárestek híre, hiszen a Pesti Vármegyeházán hosszú évekig nem rendeztek zenekari koncerteket, de már az első évadban pozitív visszajelzéseket kaptunk. A közönség leginkább a barokkra, a klasszikusabb műfajokra szomjazott, mi ehhez az együttálláshoz a mai napig tartjuk magunkat.

Mi történik Kaczander Orsolyával, amikor a színpadra lép?
K. O.: Mielőtt kimegyek a színpadra, pontosan tudom, hogy el kell engedjem minden terhemet, gondomat, félelmemet és izgalmamat. A pódiumon kizárólag a zene számít. Mérhetetlenül boldog vagyok attól, hogy – kvázi médiumként – közvetíthetem a hallgatók felé a zeneszerzők műveit, és átadhatom a tudásom. Kegyelmi állapot ez. Minden alkalommal azt érzem, hogy miközben zenélünk, mi, közvetítők és a közönség egyaránt részesei lehetünk egy transzcendens létállapotnak, egy felsőbb világnak, amelyben mindannyian elengedhetjük magunkat, és átlényegülhetünk.

Ha létezne időutazás, ki lenne az a komponista, akivel a legszívesebben diskurálna?
K. O.: A legszívesebben mindig azzal lépnék kapcsolatba, akinek a művét épp játszom, de ha mindenképpen ki kell emelnem valakit, akkor az Haydn lenne. No meg Schubert. Ők az én szívem csücskei. Amikor konzis koromban először játszottam Haydn-szimfóniát, belém nyilallt az érzés: de hát ezt a zenét én ismerem! Mindig is ismertem! Nem az a fajta felismerés volt ez, mint amikor az ember azt mondja egy bizonyos dallamra, hogy már hallotta a rádióban. Ennél sokkal többről volt szó. Már benne volt a lelkemben, a rezgéseimben.

Egy buddhista szerzetes erre valószínűleg azt mondaná: nem kizárt, hogy előző életében a 18. században volt dolga.
K. O.: Lehetséges. Az időutazás tőlünk, művészektől egyébként nem is áll távol, hiszen másról sem szól az életünk, csak kalandozásról – belemerülünk azok zenéjébe, akik már nincsenek közöttünk.

A Nyáresti koncerteken kívül még milyen feladatok várnak önre a közeljövőben?
K. O.: A jövő évadban is a Concerto Budapest feladataim töltik ki a mindennapjaimat: szeptemberre nagyszabású Bartók-programmal készülünk, októberben nagy kihívás lesz a Hallgatás Napja. Az új évad egyik különlegessége a klasszikus és kortárs magyar műveket felsorakoztató Magyar Kincsek összeállítás lesz, ennek keretében köszöntjük születésnapi koncerttel Matuz István fuvolaművészt, akivel megtisztelő lehetőségként Kocsár Miklós két fuvolára írt versenyművét játszhatom együtt.