Fókuszban a lengyel jazz
2017. november 24. / Pavlovics Ágota

November 9. és 11. között ötödik alkalommal rendezi meg a Polska Jazz – Lengyel Jazz Fesz­ti­vált a budapesti Lengyel Intézet és a Budapest Music Center (BMC). A fesztiválról Wallner György programkoordinátor osztotta meg gondolatait lapunkkal.

Azt, hogy a lengyel jazz izgalmas és különleges, nyílt titok, ahogyan az is, hogy a BMC elkötelezett a jazz legfrissebb termésének bemutatásában. Hogy indult a Lengyel Jazz Fesztivál?
W. Gy.: A Polska Jazz Fesztivál és az Opus Jazz Club gyakorlatilag egyidősek. Öt évvel ezelőtt Katarzyna Sitko, a budapesti Lengyel Intézet vezetője keresett meg bennünket, mi pedig nagyon szívesen vettük a javaslatot, hiszen már évtizedek óta jól ismertük a lengyel jazzt és annak világszerte ismert, nagyszerű képviselőit. Így született meg 2013-ban a BMC és a Lengyel Intézet szervezésében, a Lengyel Nagykövetséggel együttműködve, egy új háromnapos fesztivál, amelynek keretében számos kiváló lengyel jazzegyüttes léphet fel Bu­da­pesten. A Polska Jazz Fesztivált minden évben november első felében rendezzük meg, aminek oka, hogy Lengyelország 1918. november 11-én, 123 év után vívta ki függetlenségét, és lett szabad, egységes ország. Ezt megelőzően az Osztrák-Magyar Monarchia, Oroszország és Poroszország osztotta fel egymás között. A há­rom­napos fesztivál kezdettől fogva négy koncertből áll, egyre a BMC koncerttermében, háromra pedig az Opus Jazz Clubban kerül sor. A koncertterembe mindig a lengyel jazz legismertebb alakjai közül hívunk meg valakit, így az első fesztiválon itt Anna Maria Jopek volt vendégünk. A további három koncerten pedig a lengyel jazz érdekes, izgalmas képviselői adnak koncertet, akikben közös, hogy újszerűségüket nem a mindenáron való eredetiség szándékával, hanem egyfajta organikus folyamat során teremtik meg.

Október 10-én délután beszélgetünk, este pedig, mit ad Isten, lengyel vendége lesz az Opus Jazz Clubnak.
W. Gy.: Ma este a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közös program keretében Adam Baldych, a fenomenális lengyel hegedűs játszik, norvég muzsikustársaival, a Helge Lien Trióval és Tore Brunborg szaxofonossal. Baldych játékát a műfajok közötti határok átlépése, illetve a határok felszámolása jellemzi.

Kiket hallhatunk a fesztivál első napján?
W. Gy.: November 9-én, a fesztivál első napján a Zbigniew Namyslowski Quintet játszik a nagyteremben. Régi adósságot törlesztünk a multiinstrumentalista Zbigniew Namyslowski meghívásával, aki a lengyel jazz egyik emblematikus személyisége. Pályafutása 1956-ban zongoristaként kezdődött, később csellistaként és harsonásként folytatta híres lengyel zenekarok tagjaként. Később tért át mai fő hangszerére, az altszaxofonra. Számos sikeres formációt hozott létre, több mint 40 saját lemezt készített, amelyek közt sok jazztörténeti jelentőségű. Azonnal felismerhető stílusára elsősorban a lengyel (gurál) népzene szeretete és az amerikai jazz van hatással. Ugyanezen a napon az Opus Jazz Clubban, az Adam Pieronczyk – Miroslav Vitous duó lép fel. Az egyedülálló ötleteiről ismert Adam Pieronczyk szaxofonos néhány éve a jazz történetének egyik legnagyobb bőgősét, Miroslav Vitoust kérte fel duó alakítására. Adam Pieronczykot sokan a lengyel jazz egyik megújítójának nevezik, Miroslav Vitous cseh basszista pedig olyan muzsikusokkal játszott, mint Chick Corea vagy Miles Davis, és egyike volt a legendás Weather Report zenekar megalapítóinak. Programjukat a 2016-ban a Legjobb Jazz Album kategóriában Fryderyk-díjra nevezett Wings című lemezük, illetve a legfrissebb, az Ad-lib Orbits anyagából állították össze. Az igen keresett Pieronczyk nem először játszik nálunk, a koncert után a taxi egyenesen a repülőtérre viszi, mert másnap már Vlagyivosztokban lép fel.

A nagy öregeket népszerű fiatalok követik. Mit tudunk a Vehemence Quartetről, hát Dominik Bukowski formációjáról?
W. Gy.: A Vehemence Quartet tipikus példája azoknak a fiatal zenekaroknak, amelyek egyre erő­tel­je­seb­ben vannak jelen a lengyel jazzszcénában. A két szaxofonos sűrű szövetű összjátékát különlegesen energikus ritmusszekció ellenpontozza, teljesen eredeti hangzást teremtve. A csapat tagjai számos díjat nyertek el rangos fesztiválokon. A fesztivál harmadik napján fellépő Dominik Bukowski Quartet három tagja is megfordult már korábban az Opusban. A vibrafon- és kalimbaművész Bukowski és Emil Miszk trombitás ezen új formációja 2016 őszén mutatkozott be első lemezével, mely óriási sikert aratott. Az együttes inspirációit régi lengyel dalok és szintén régi arab zene adja, amit a jazz és a modern zene elemeivel ötvöznek.

Még mindig a fiataloknál maradva, hogy látja, kik alkotják az Opus Jazz Club közönségét? Milyen korosz­tá­lyok érdeklődnek a jazzprogramok iránt?
W. Gy.: Örömünkre egyre több fiatallal találkozunk a koncerteken. Ehhez az is kellett, hogy a klub 2013-as nyitása óta a programkínálat egyre karakteresebb legyen, ahogy az lemezkiadónk, a BMC Records esetében is történt. A jazz elfogadottsága Magyarországon egyelőre messze elmarad a lengyelországitól, ahol a jazz-zenészek gyakorlatilag olyan népszerűek, mint a popsztárok. Ilyen például az Opusban is megfordult Pink Freud, mely sokat tett azért, hogy a punk, a rock, a drum ’n’ bass vagy a kísérleti elek­tro­ni­kus zene elemeit használó zenéjük révén a fiatal zenerajongók ismerkedjenek a jazz műfajával.