Impresszum | Előfizetés  
  2024. március 28., csütörtök
Gedeon, Johanna

 
 
Nyomtatható változat
Kritika (4)
Escobar
2018-07. szám / Dercsényi Dávid

Nagy maffiózókat, bűnözőket filmre vinni általában hálás dolog, el lehet merülni a bűn, a nagy­sza­bás és a luxus hármas mocsarában. Tony Montanától Don Corleonéig sorolhatnánk a filmtörténet nagy bűnözőit – és most Javier Bardemnek köszönhetően a világtörténelem egyik legnagyobb
igazi kokainbáróját, drogkirályát, Pablo Escobart is utolérte filmes vég­ze­te. Bardemé az érdem, ő küzdött azért jó tíz éven át, hogy ez a film megvalósulhasson, végül is spanyol-bolgár koprodukcióban. És ki is tett magáért, elvégre filmben elég ritkán látunk például autópályán landoló drogszállító repülőgépet.
Az Amerikát a 80-as években ipari mennyiségű kokainnal ellátó ko­lum­biai drogbáró történetét egykori szeretője, a kolumbiai tévés sze­mé­lyi­ség, Virginia Vallejo (Penélope Cruz) történetén keresztül ismerhetjük meg, aki maga kívülállóként csöppent bele a pillanatok alatt brutális gazdagságba kerülő drogistenek világába, akik közül Escobar volt a főisten. Persze leginkább pozícióját tekintve, külsőre leginkább egy vízilóra hasonlított – Bardem maga is jól meghízott a szerepre, bár hatalmas hasát azért a maszkmestereknek köszönhette. Escobar maga is víziló volt, ezt épp Bardem mondta, és a víziló volt a kedvenc állata – volt is neki egy pár a birtokán, akikről aztán dokumentumfilm is született. Kerül, amibe kerül, legyenek afrikai vízilovak a kolumbiai birtokán. És ez a határokat nem ismerő, elsöprő akarat, mohóság okozta a vesztét is aztán.
Az Escobar nem a drogbáró elképesztő gazdagságát prezentálja, nem is a gonoszságát, bár erre azért tesz pár kísérletet. Inkább azt mutatja meg érzékletesen, hogyan megy rá majdnem egy ország arra, hogy egy gátlástalan drogkereskedő úgy gondolja, mindent megtehet, és egy ideig tényleg mindent meg is tesz. Escobar politikus, képviselő lett, megölette a neki nem tetsző politikusokat, médiaszemélyiségeket, magának épített luxusbörtönt, háborút hirdetett. De talán mégsem lesz ez a szerep az Bardemnek, ami Tony Montana lett Pacinónak vagy Don Corleone Brandónak. Valami kicsi hiányzik a zsenialitáshoz – erősebb talán Cruz alakítása, aki kitűnően formálja meg a hatalom és pénz vonzásában megszédült, majd a legnagyobb biztonságból a legnagyobb bizonytalanságba sodródó tévés újságírónőt. Sorsában az is érzékletesen benne van, hogy egy banánköztársaságban milyen kiszolgáltatottá lehet válni nagyon hamar. Ha nem is kerül a legnagyobb maffiafilmek közé az Escobar, pár zsenális, brutális és brutálisan nyomasztó jelenetsora miatt mégis sokáig emlékezetes marad.



Escobar (16)
(Loving Pablo)
Spanyol-bolgár, feliratos film
Rendező: Fernando León de Aranoa
Főszereplők: Penélope Cruz, Javier Bardem, Peter Sarsgaard
123 perc
Forgalmazó: Big Bang Media
Már a mozikban
hirdetés
















vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor