Interjú Debrecenbe kéne menni 2015-01. szám / Pavlovics Ágota
Ragyogó színésznő, csodálatos versmondó, lebilincselő személyiség, akinek szelíd szavára mindig érdemes odafigyelni. A fővárosiak 2006 óta keveset látják, mert a debreceni színházhoz szerződött. 2013 tavaszán még erősebben magához kötötte a cívisváros, hiszen megválasztották a hamarosan 150 éves születésnapját ünneplő Csokonai Nemzeti Színház igazgatójává. Ráckevei Annával beszélgettünk.
Hogy érzi magát Debrecenben? Hát az igazgatói székben?
R. A.: Emberként a rácsodálkozás, a jóérzésű belesimulás volt az élményem. Debrecenben más a lépték, a ritmus, mint a fővárosban. Megnyugtatóbb életforma jeleivel találkoztam itt. Hogy egy hely menynyire szerethető, az emberi kapcsolatokon múlik. Debrecen nehezen fogad be, tartózkodó város, kicsit olyan, mint én. Éppen ezért örömmel tapasztaltam, hogy kíváncsiak rám az itteniek. A családomat is el tudtam volna képzelni Debrecenben, de ez másként alakult. A férjem és a kisfiam Budapesten élnek, a lányom Kaposváron tanul. Ami pedig a szakmámat illeti, olyan emberekkel találkoztam, akikkel nem dolgozhattam volna, ha nem jövök Debrecenbe. Magánemberként jó szándékú nyitottság jellemez és igazgatóként sincs ez másképp.
Igazgatóként második évadját tölti Debrecenben, hogy sikerült a színházi szezon első fele? Mi minden várható a másodikban?
R. A.: Nem kevés fejtörést okoz az évad előadásainak összeállítása, mert a társulat kicsi, sok vendég lép fel nálunk, nehéz az egyeztetés. Drámát, musicalt, operát is játszunk, ami szintén nem könnyíti meg a repertoár összeállítását. Igyekszem széles műfaji kínálatban gondolkodni, a nagyszínpadon népszerű darabokat játszunk, a kisebb tereinkben viszont egy szűkebb réteg igényeinek megfelelő előadásokat kínálunk. Örömömre szolgál, hogy óriási sikerük van múzeumi irodalmi estjeinknek is, ezek az alkalmak egy-egy költő, író világával segítenek megismerkedni. A 2014/2015-ös évadban tizenkét bemutatónk van, melyek közül hat ősbemutató. Utóbbiakból eddig négyet láthatott a közönség. Az első Mészáros Tibor színművész darabja, az Istent a falra festeni című „kocsmadráma” volt, a szerző rendezésében. A második, Katona Gábor – Zombola Péter Csikóink című költői mozgásszínháza,, majd színre vittük Lackfi János A dühös lovag című ifjúsági kalandozását, és volt magyarországi ősbemutatónk is, Heiner Müller Titus anatómiája, Róma bukása című vérdrámája. Az évad második felében is számos érdekes előadással várjuk a közönséget. Mások mellett bemutatjuk Borbély Szilárd Akár akárki című groteszkjét, A Mester és Margaritát, a Sámson és Delila című operát és a Tűzről pattant Tündérország című családi musicalt.
Hogyan segítik a kisebbeket a színház nyelvének megismerésében?
R. A.: Háromlépcsős színházi nevelési programot indítottunk. Célunk, hogy a gyerekeket bevonjuk a darabokba, kíváncsivá tegyük őket mindarra, amit a színház kínál. Azt szeretnénk elérni, hogy váljon személyes élményükké, amit látnak. A 9. DESZKA fesztiválon sem feledkezünk meg a kicsikről, újra lesz GÖRDESZKÁ-nk, amely a legkiválóbb gyerek- és ifjúsági, kortárs magyar szerzők által írt előadásokat és bábelőadásokat gyűjti egybe.
| hirdetés
|
|
Miben lesz más a kilencedik DESZKA Fesztivál, mint korábbi társai?
R. A.: A kortárs magyar dráma legrangosabb seregszemléjének idei megrendezésével arra törekszünk, hogy inspiráló fesztiválhangulatot teremtsünk a városban. A Vojtina Bábszínház, a Déri Múzeum és a Modem mellett új helyszíneket vonunk be játszóhelyeink közé. Szándékunk szerint aktívabban fogunk kommunikálni a városlakókkal. Hosszabb itt-tartózkodási lehetőséget biztosítunk a társulatoknak, a szerzőknek, bővítjük a szakmai résztvevők körét, fesztiválklubot alakítunk ki a színház falain belül. Minden estére tervezünk zenei programot és hasonlóan az előző DESZKÁ-hoz, különleges, színházi jellegű koncerttel zárjuk a fesztivált. A szakmai program keretében megtartjuk a „házi bölcsek” tavaly remekül bevált intézményét: délelőttönként értékelést adunk az előző nap látott előadásokról, az utolsó napon pedig szakmai konferencián összegezzük a tapasztaltakat. A kilencedik DESZKÁ-n a házi bölcsek csapatának tagjai Árkosi Árpád rendező, Bagdy Emőke pszichológus, Háy János drámaíró és Nánay István kritikus lesznek. Két díszvendégünk is velünk lesz a fesztivál ideje alatt, nevezetesen Vörös István és Szálinger Balázs drámaírók, akik a legutóbbi békéscsabai drámaíróversenyen DESZKA-különdíjat kaptak. Reményeink szerint vendégeink is bekapcsolódnak majd a szakmai beszélgetésekbe, portrébeszélgetéseket is tervezünk velük, valamint felolvasószínház formájában mutatjuk be műveiket.
Melyek azok az előadások, amelyekről már most biztosan tudni lehet, hogy szerepelnek majd a programban?
R. A.: Jelenleg is folynak az egyeztetések, ezért a teljesség igénye nélkül csupán néhány résztvevőt említhetek. Az Újvidéki Színház Neoplanta című produkcióját hozza el hozzánk, amely Végel László azonos című, páratlan erejű alkotásként aposztrofált regényének felhasználásával jött létre. A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Az ördög próbája című előadását Radu Afrim rendezi. A darab érdekessége, hogy nem volt leírt szöveg, a darab közös munka eredményeként született meg a rendező, a színészek, a dramaturgok együttgondolkodásából. A Miskolci Nemzeti Színház Pintér Béla Parasztopera című munkájával érkezik. Az Orlai Produkció a Gerlóczy Márton önéletrajzi regényéből készült, A csemegepultos naplója című előadásával lesz jelen. A budapesti Nemzeti Színház és a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház közös produkciója a Zoltán újratemetve című tragigroteszk, amit Vidnyánszky Attila rendezett. A darab szerzője Zelei Miklós, aki 1994 óta kutatja Kisszelmenc és Nagyszelmenc históriáját. A falu története azért érdekes, mert a huszadik század viharai kettévágták, főutcáján húzódott az országhatár.
Az elmondottakon kívül mivel csinálna kedvet a színházbarátoknak, hogy ellátogassanak a DESZKÁ-ra?
R. A.: Egyetlen mondattal: a 9. DESZKA Fesztivál az ország legfontosabb kulturális eseménye lesz 2015. március 17–22. között, amiért a világ bármely részéről érdemes lesz Debrecenbe látogatni.
|
vissza |
|
| |