Impresszum | Előfizetés  
  2024. május 4., szombat
Mónika, Flórián

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Dohnányi Ernő már egy ideje „kopogtat az ajtón”
2023-07. szám

Dohnányi Ernő az egyik legsokoldalúbb zseni volt a magyar zenetörténetben. A legnagyobb fejtörést azonban az okozhatja vele kapcsolatban, hogy zongoristaként, zeneszerzőként vagy karmesterként emlékezzünk-e rá? A kérdést tovább „bonyolítja” Dohnányi világpolgársága: a
germán és a magyar zenei nyelvet egyaránt anyanyelvi szinten bir­to­kolta, viharos életrajza pedig végül – Bartókhoz hasonlóan – az USA-ba sodorta az élete végéig honvággyal küzdő, megtört zeneszerzőt, akinek hihetetlen erős zeneszerzői életművét még ma sem ismerjük eléggé. Ezt a hiányt igyekszik orvosolni a Danubia Zenekar három­részes portrésorozata Eckhardt Gábor Liszt-díjas zongoraművész, zenepedagógus vezetésével, amelynek első előadására szeptember 9-én délután és este várják az érdeklődőket a Budapest Music Cen­terbe.

11 éve indult a Zeneszerzőportré-sorozat, amelynek keretében eddig többek között Vivaldi, Bach, Händel, Haydn, Mozart, Beethoven, Ros­sini, Schubert, Mendelssohn, Schumann, Verdi, Csajkovszkij, Kodály, Bartók és legutóbb Debussy életének, munkásságának részleteit ismerhette meg a közönség. Most miért éppen Dohnányira esett a választás?
E. G.: A felsorolásból egyértelműen látszik, hogy még bőségesen akad adósságunk a zenetörténet nagy­jaival szemben. Dohnányi Ernő már egy ideje „kopogtat az ajtón”, most érkezett el az alkalom, hogy ő előtte tiszteleghessünk anélkül, hogy bármiféle jubileumot kelljen megünnepelnünk. Tisztán csak briliáns zeneszerzői tehetségének adózunk a sorozattal.

Az egyes előadások a zeneszerző életművét „lakóhelyei” köré szervezve ismertetik meg: az első alkalom Németországba, a második Magyarországra, a harmadik, decemberi koncert pedig az USA-ba kalauzol minket. Lehetett volna más a tematika, kézenfekvő volt ez a fajta felosztás?
E. G.: Mivel mindig háromrészes sorozatokról van szó, muszáj valami áthidaló eszmei, történeti keretet adni a műsoroknak. Itt most az életrajz fordulópontjai jelentették a kapaszkodót, de természetesen lehetne például egy műfajok szerinti megközelítés is. Míg németországi tartózkodása a rapid sebességgel berobbanó sikerek idejét jelzik, a magyarországi tevékenység ilyen szempontból már összetettebb képet mutat, és az életpálya utolsó szakaszát jelentő amerikai évek már a keserűség hangját ütik meg.

Hogyan képzeljünk el egy ilyen koncertet, mi a szereped házigazdaként?
E. G.: Kedvcsinálás, ráhangolódás és elsősorban a szerző életre keltése. A közönség szereti, ha meg­szó­lítják, ha egyenrangúnak érezheti magát. Tudományos előadást tőlem nem kapnak, ellenben a zene iránti rajongásomat szeretem átadni. Mivel előadóművész, pedagógus és egyben kíváncsi közönség is vagyok egy személyben, úgy érzem, ez ad hitelt a vetített képekkel fűszerezett, könnyed hangvételű előa­dá­saimnak. Általában a műsorok egyik felét én töltöm ki, a másik felét a zene adja. Dohnányi esetében több teret kap ez utóbbi.

Ez azt is jelenti, hogy nem kell megrémülni Dohnányi neve hallatán, akár laikusok is nyugodt szívvel beülhetnek egy-egy ilyen koncertre?
E. G.: Dohnányi nevétől a külföldiek szoktak megrémülni, mert nem tudják, hogyan ejtsék ki. Dohnányi Ernő párját ritkítóan szellemes zenéjét hallgatni felüdülés!
hirdetés

Ízelítőül milyen történetet, érdekességet árulnál el Dohnányival kapcsolatban?
E. G.: Dohnányi legendás figurája a zenetörténetnek, számtalan anekdota forog közszájon róla. Aki eljön, részesülhet belőlük, poént azonban nem szeretnék lelőni. Ugyanakkor megérdemli minden olvasó, hogy valami előzetest kapjon a műsorból. Nos, el tudják képzelni, hogy Bartók Bélát ma az osztrákok úgy ünneplik, mint legnagyobb huszadik századi zeneszerzőjüket? És mondjuk a Mozart-kuglik mellett Bartók-tallérokat árusítanak? Dohnányi Pozsonyban érettségizett, és ahelyett, hogy a közeli Bécsben folytatta volna zenei tanulmányait, ő inkább a budapesti Zeneakadémiát választotta. Bartók ugyanabba a pozsonyi gimnáziumba került – ahol egyébként Dohnányi édesapja is tanított –, és négy év múlva, amikor döntenie kellett zenei továbbtanulása ügyében, követte példaképe útját. Így lett a magyarok zeneszerző büsz­ke­sége. Lám, még ezt is áttételesen Dohnányinak köszönhetjük.

--------------------------------------------------
Zeneszerzőportrék – Dohnányi Ernő
A Danubia Zenekar koncertjei a Budapest Music Centerben
Házigazda: Eckhardt Gábor
2023. szeptember 9., november 4., december 9. 16.00 és 19.30






vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor