A Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház
2020. június 05. /

A Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház számára 2020 kétszeresen is a megújulásról szól. Januártól viseli a színház büszkén a nemzeti címet. Az ország hatodik nemzeti színházaként új művészeti célokat tűztek ki, léptékváltást hirdettek.

A koronavírusjárvány miatti karanténhelyzetben pedig a közönségükkel való kapcsolattartartás új, innovatív formáit vezették be. A pró­ba­fo­lya­ma­tok és az előadások leállításakor, március közepén Cseke Péter igazgató útravalója a társulatnak így szólt: „Színház mindig is volt és lesz.”
Ennek a lelkesítő üzenetnek a mentén szervezték újra a mar­ke­ting­ve­ze­tő irányításával az online kommunikációt. A színházak között el­ső­ként jelentkezett a művészek szabadidős tevékenységeit, hobbijait bemutató online sorozattal a vidéki teátrum. A közönséget hetente várják online közvetítésekkel, a helyi televízióval való együttműködés keretében felolvasósorozattal, valamint egy saját gyártású „best of” sorozattal, amiben színészek mesélik el legemlékezetesebb tör­té­ne­tei­ket. Ezenkívül a teátrum, nem feledve, hogy a 2020/21-es évad lesz az első teljes nemzeti évada, elkezdte egyedülálló videórejtvények formájában beharangozni a következő bemutatóit. A közösségi média oldalain keresztül a színház mindhárom tagozata megmutatkozik. A videók, a zenei és táncos tartalmak mellett a jelenlegi helyzetre reagáló karantén-mémekkel is próbálja vidámabbá tenni a színház az otthonmaradás pillanatait.
Az online tartalmakat mindenki otthonában nézheti, kedvet kapva a színházlátogatáshoz, amikor az majd újra lehetséges lesz. Az eddig is rendszeresen telt házakkal működő intézmény számára kiemelten fontos az új nézők színházhoz vonzása. Egyik célcsoport Kecskeméten is a fiatalok rétege: az ifjúság. Nekik zenés mesejátékkal, mesék felolvasásával és Az ember tragédiája „junior” online vetítésével kedveskedtek.
A színház törzsközönsége számára üdítő élmény legalább a képernyőkön látni kedvenceiket, akik új oldalukról is bemutatkoznak.
A varroda csatlakozott a maszkkészítő akcióhoz, többszáz maszkot készítettek az önkormányzat számára, segítve a védekezést. A háttérben már zajlanak a következő évad bemutatóinak előkészületei a lehető legoptimistább jövőbetekintéssel. A színház csatlakozott ahhoz a városi akcióhoz, amiben a piacról szállítják házhoz időseknek a termékeket. Összességében mindent megtesznek, hogy a színház, bár előadásokat tartani nem tud, a társadalom számára hasznos legyen.
Mindezek a tevékenységek előrevetítik, hogy az új évadban vibráló lelkesedéssel térjen majd vissza az élet a színház falai közé. Nemcsak az innováció és az online frissesség, hanem a kecskeméti közönség által szeretett műfaji gazdagság is tükröződik a különleges évadbejelentésben és a műsorstruktúrában.
„Alapszabálynak tartom, hogy fejlődni és megújulni kell” – mondta el Cseke Péter a fentiekre reflektálva.
„A válsághelyzet okozta sokk, a kulturális szférát ért ’online boom’ igazán újszerű megközelítéseknek ad teret a közönséggel való érintkezésben. A jelenlegi tartalmaink úgy mutatják be a társulat egészét, ahogy eddig nem vagy csak ritkán láthatták őket. Együttműködésünk töretlen. Heti rendszerességgel osztom meg munkatársaimmal az újdonságokat, eseményeket, az előremutató felvetéseket. Egyben közös gondolkodásra is sarkallva őket, hiszen együtt kell megoldani, túlélni ezt a szituációt, és erősebben, megújulva újraindítani a színház nyilvános működését. A dolgozókban megmutatkozik az egység, de a szívében mindenki érzi: hiányzik a taps. Optimista vagyok, hiszem, hogy rövidesen visszatér a színház a 2500 éves múltjához méltó kerékvágásba, ahol még inkább a közösen átélt és megélt élmények lesznek fontosak” – egészítette ki a színházigazgató.
Tettre készen és a félbeszakadt évad bemutatóinak pótlásával készülnek Kecskeméten az újraindulásra. Közönségüket visszavárják, a lelki-szellemi kényeztetés, a Társasjáték továbbra is garantált. Hiszen a Kecskeméti Nemzeti az a hely lesz 2020/2021-ben, Ahová az álmok is játszani jönnek.