A győri Elisabeth a Margitszigeten
2020. szeptember 09. /

A Győri Nemzeti Színház tavalyi évadának kiemelt produkcióját láthatja most a főváros kö­zön­sé­ge. Lévay Szilveszter és Michael Kunze musicaljét, az Elisabethet
Forgács Péter igazgató rendezésében a teátrum két szereposztásban játssza a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon szeptember 4-5-én. A musical címszerepét Bori Réka és Fehér Nóra alakítják. A Halál jelmezét Csiszár István és Kocsis Dénes öltik magukra. Luigi Luchenit Fejszés Attila és Szemenyei János játsszák, az uralkodót, Ferenc Józsefet Nagy Balázs kelti életre. A határozott anya, Zsófia főhercegnő szerepében Mózes Anita és Lázin Beatrix lépnek a budapesti kö­zön­ség elé, a boldogtalan fiút, Rudolfot Kurucz Dániel és Vastag Tamás alakítják.
Ez a győri bemutatkozás egyik kuriózuma és egyben erős­sé­ge is, mindkét szereplőgárda kiváló előadást hoz létre. „A szereplők egytől egyig elképesztően jó színészek és énekesek, kevés hazai teátrum tud ennyi tehetséges művészt színpadra állítani” – szól az igazgatói méltatás.
Az Elisabeth című musicalt 1992-ben mutatták be a bécsi Theater an der Wienben, innen indult hódító útjára. A szöveget Michael Kunze írta, zenéjét a Grammy-díjas Lévay Szilveszter szerezte. Debütálása óta az Elisabeth meghódította a világ színpadait, a tavalyi évben túllépte a tízmilliós nézőszámot. „A darab már az első perctől rabul ejti nézőjét, nem engedi, viszi magával, a témájából fakadó drámaiságot az előadás zeneisége végig híven követi” – magyarázza az előadás karmestere, Silló István zeneigazgató.
A 2019/2020-as évad sikerprodukcióját Forgács Péter, a Győri Nemzeti Színház igazgatója rendezte, aki korábban a gyilkos, Luigi Lucheni szerepét játszotta nagy sikerrel a darab hazai ősbemutatójában, a Bu­da­pes­ti Operettszínházban. „Imádtam a ’96-os előadást – vallja az igazgató –, most azonban rengeteg olyan részletet fedeztünk fel, ami a megelőző előadásokban nem volt benne. Győri előadásunk folyamatosan fenntartja a feszültséget, rengeteg új ötlet került bele, humoros, lendületes és fiatalos lett.” Elisabeth az újkori Európa történetének mindmáig az egyik legismertebb asszonya. Tévedés azonban azt hinnünk, hogy Sisi egy túlcsordult, romantikus lányregényhősnő, mint ahogy azt a korábbi film­fel­dol­go­zá­sokból megis­mer­het­tük. Erzsébet korát jóval megelőzte, egy modern nő portréja rajzolódik ki a darabból, aki hamar elvesztette a gyermeki önfeledt ártatlanságot, 16 évesen császárné lett, ettől a felelősségtől és bol­dog­ta­lan­ságtól élete teljesen megváltozott. A musical vállaltan Sisi igaz történetét meséli el, méghozzá egy különleges nézőpontból. Az izgalmas előadásban a valóság a fikcióval elegyedik. Az utóbbit a Halál, míg az előbbit a merénylő, Luigi Lucheni folyamatos jelenléte képviseli, aki élcelődve narrálja az eseményeket, fenntartva ezzel a kapcsolatot a nézőkkel. Ehhez a sötét tónusú, misztikus előadáshoz igazodik Fekete Miklós kitűnő koreográfiája, a Győri Nemzeti Színház tánckara ismét lenyűgözi a közönséget.