Ciprian Muresan Kelet-Európa rendszerváltás utáni művészgenerációjához tartozik. Posztkonceptuális gondolkodását szülőhazájának, Romániának történelme és politikája hatja át. Muresan műveiben történelmi, társadalmi, valamint kulturális (képzőművészeti, irodalmi és filmes)
referenciákat sajátít ki, amelyeket aztán új összefüggésekbe helyez. A kultúra terjedésének mechanizmusa érdekli: műveiben a közelmúlt emlékezetének és a valóságos tapasztalatnak ambivalens vagy egyenesen ellentmondásos kapcsolatát, valamint a politikai-vallási hatalom és a civil társadalom viszonyát tanulmányozza.
Előszeretettel hivatkozik a modernitás történetének ikonikus darabjaira, miközben napjaink társadalmi megrázkódtatásaiból eredő kérdéseket tesz fel, mint például az utópiák bukása, az új technológiák hatása a vizuális kultúrára – animációs filmek fetisizálásán keresztül –, vagy épp a civil társadalom viszonya a hatalom különböző formáihoz. A történelmet, a vallást a populáris kultúrából merített egyszerű gesztusokkal és módszerekkel ragadja meg, miközben visszahelyezi jogaiba a személyes tapasztalat és kifejezés fontosságát.
Ciprian Muresan művészetével a kortárs kultúra szempontjából releváns témákat – mint például a közelmúlt történelme vagy a művészettörténeti kánon – vizsgál kritikus szemszögből, olyan műveken keresztül, amelyek reflektálnak a Kelet és Nyugat közötti, olykor abszurd törésvonalakra. A művész objekteket, rajzokat és videókat alkot, amelyek által egyúttal (le)követi a kapcsolatot aközött, amit egy mű megmutat, illetve elrejt, valamint egy művészeti produktumhoz kapcsolódóan a szerzőség és „eredetiség” problémáját is feszegeti. |