Az 1994-es, sorrendben a 25. Magyar Filmszemlén dokumentumfilm-rendezői különdíjjal kitüntetett Jelenczki István alkotói munkássága az elmúlt években Koltay Gáborhoz hasonlóan egyazon téma, a magyarság és a hazaszeretet köré összpontosult. A sokoldalú (rendező-író-szerkesztő-fotó- és képzőművész) alkotó, ki mellékesen a Kárpát-Haza Nemzetőrség alapító tagja, idén második filmjét küldi az Uránia telt házas közönsége elé: míg a „Tisztítótűz tetején álltunk” – Tóth Ilona drámája a koncepciós perek első áldozatáról regélt, legújabbja a Szent Korona múltjával, legendájával és jelenével foglalkozik. A közel kétórás játékidő ellenére az alkotás mindössze maroknyi embert szólaltat meg – köztük történészt, jogászt és néplélek-kutatót –, ami nemcsak meglehetősen egyoldalúvá, de egyhangúvá is teszi a végeredményt, kivált hogy a beszélő fejek mellé elhanyagolható illusztráció társul. A jelenhez érve a nyilatkozók szubjektív véleményüket sem hallgatják el az aktuálpolitikai kérdésekről, bizonyságául annak, hogy Szent Korona ide vagy oda, valójában már az első perctől erre ment ki a játék.
Égi élő igazság – A Szent Korona misztériuma és tana |