Impresszum | Előfizetés  
  2024. május 3., péntek
Tímea, Irma

 
 
Nyomtatható változat

Elektra
2008-01. szám / Bóta Gábor

Kovalik Balázs monomániásan ügyet igyekszik csinálni egy-egy operabemutatóból.
Amikor például remekül megrendezte Ligeti György művét, a Le grand macabre-t, attól volt visszhangos a sajtó, de eleve csak két előadásnyira tervezték a produkciót. A Turandot már jobban járt, akár hétköznapokon is megtöltötte az azóta bezárt Erkel Színház jókora nézőterét. A Mozart-maraton a Millenárison megint csak messze visszhangzó ügy lett, mégis csupán két-két előadást értek meg az operák, majd egy év múlva újabb kettőt-kettőt. Kovalik tágra akarja nyitni a kapukat, mindenkivel meg akarja szerettetni az operát, gyakran mégis jobbára csak az elithez jutnak el a produkciói. Gyanítom, hogy ez az Elektra esetében is így lesz. Pedig az előadásához nagy teátrális gesztusként piros lepellel vonták be a Magyar Állami Operaházat, és idehoztak két világsztárt is.
Kovalik mindig ragaszkodik hozzá, hogy az opera színház is legyen, a Mozart-maratonban bizonyos esetekben a hangoknál is fontosabb volt a hiteles színészi teljesítmény. Ezúttal ez inkább fordítva van, Agnes Baltsa legfőképpen operadívát játszik, azt persze meglehetősen formátumosan, de nem tűnik rémképektől zaklatott férjgyilkosnak. A címszerepet adó Nadine Secunde hihetetlen állóképességű, elképesztő, mire képes a hangjával, benne van az a megszállott elszántság, kegyetlenségbe hajló bosszúszomj, ami Elektra sajátja. De ez az arcán, egész testén már kevésbé tükröződik. Az az igazság, hogy Bátori Éva, Elektra testvérének, Chrysothemisnek a szerepében jobb színésznőnek mutatkozik nála, az ő esetében inkább összeolvad szerep és hang. Összességében magas a színvonal, a zenekar ritkán van úgy együtt, mint most Kovács János vezetésével, Richard Strauss dobhártyát nem kímélő, a hallgatóra-nézőre szinte rátámadó műve elementárisan szól. Az előadás mégsem hat rám annyira intenzíven, mint Kovalik több munkája. Kimódoltságot is érzek benne. A rideg fürdő-díszlet, a dermesztő fényekkel, a látszólag oda nem illő, estélyi ruhás nőkkel és férfiakkal, mintha visszaköszönnének számtalan modernnek tartott előadásból. Ahogy az is elcsépeltnek hat, hogy a felmentő seregként érkező Orestes – Perencz Béla kiváló hangú, jól szabott öltönyös alakítása - bosszút áll, átveszi a hatalmat, de megöli Elektrát és a testvérét egyaránt.
hirdetés

Profi, igényes, az Operaház társulatának erőit maximálisan, sőt, akár azon felül is mozgósító produkció, még sincs benne annyi hevület, tűz, láz, fantáziadús eredetiség, mint Kovalik rendezéseiben általában.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor