Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 27., szombat
Zita, Mariann

 
 
Nyomtatható változat
Kritika (4,5)
Fédra Fitness – KoMa és ALKA.T
2009-04. szám / Szepesi Krisztina

That’s what I’m talking about! Mert erre gondolok, amikor a színház vérfrissítéséről beszélek. Nem kell elfeledkezni mindenről, ami a színház sajátja, még a nagy klasszikusokról se, csak érteni kell, értelmezni, újraértelmezni akár, s nem annyira megszokott keretek között átnyújtani mindenféle kamufakszni nélkül.
A KoMa és az ALKA.T közös produkciója pedig tökéletesen megfelel ezen elvárásoknak. Mondjuk Tasnádi István nem most nyúlt először a Phaidra-mítoszhoz, de ez most más.
A helyszín egy edzőterem, korunk egyik legfontosabb intézménye, ahová bemegy a lúzer és menőként távozik, amolyan királyi szórakozás. Nem véletlen, hogy itt edz Héraklész, Teiresziász és többek közt Ikarosz is, kiket egyébként néhány perces erőgépes jelenléttel Bodó Viktor, Mucsi Zoltán és Szemenyei János ad. Vannak persze itt még hősök, ha jól körülnéz az ember, de lelkes tárlatvezetőink nekünk most csak őket mutatják be. Bánki Gergő és Lass Bea párosa komikus, néha egymást is zavarba hozó kis csapat. Nem mintha egy szavukat is megjegyezném, talán nem is ez a cél. Csupán előjáték ez, újféle bevezetés az antik világba, mely megelőlegez egy nyitottabb értelmezést, olyat, amit nem csak a kor szakértői nézhetnek végig egyetértőn bólogatva.
Scherer Péter Théseusként a kis terem közepén egy fekvenyomó-padon várja a halált. Már mindenki leírta a királyt, egyedül fia, Hippolütosz masszírozza még izmait reménykedve. De ez a történet nem a kómás királyról szól, hanem Phaidráról, a szerelmes nőről. Csákányi Eszter királynője kitartóan próbálja meghódítani mostohafiát. Nem átallja aerobik-edzéseken fiatalosabbá tenni vonalait, majd felajánlkozni a meglehetősen zavart fiúnak. Csákányi Phaidrája kemény nő. A visszautasítás azonban arcára fagyasztja a magabiztos mosolyt, igazi tragikus pillanat, ahogy egymagában áll az edzőteremben, otthagyva, megalázva, eltiporva. Jaskó Bálint Hippolütosza is összetett, hiszen az előadás első felében még gyámoltalan, a világról mit sem tudó kisfiú, végül azonban, mikor már megérti, csak testek vannak és hatalom, kegyetlen férfivá érik. Szép ívet ír le, miközben végigasszisztálja életét a Pap. Bánki Gergely minden megszólalása telitalálat, magabiztosan kísérti a szélsőségeket. Vicces, ahogyan érdeklődést álcázva hallgatja a királynő szenvedő monológját, mélyizom-gyakorlataira koncentrálva, komikus harca a fennálló törvényekért, és megható, ahogyan tűri a hatalmasok megaláztatásait. Katona László Minotauroszként pedig egy kitaszított, génhibás gyermek. Kinevetett mutánsként rebegi apja nevét, miközben fergeteges humorral próbál kijutni a legújabb labirintusos videojáték útvesztőjéből.
Lass Bea és Jelinek Erzsébet karként, helyi menő csajokként és a királynő személyes barátnőiként is helyt állnak, miközben egyik pillanatban szobabiciklire pattannak, máskor kangoo-val ugrálnak, vagy szaunából érkeznek lengén. Scherer Péter királyi ébredése egyszerre mókás és össznépi riadalmat keltő, szánalmas és félelmetes.
De a leghatározottabb mégis Zrínyi Gál Vince Szauroszként, aki úgy adja az izmozó bunkót, hogy közben egy pillanatra sem közönséges. MC-nek is szuperül beválik és minden odavetett megjegyzése magabiztos, eredeti és hiteles.
hirdetés

Az előadás komoly érdeme Tasnádi István író-rendező aktuális, okos humora. Már-már felszabadító, ahogyan keményen mellőzi az összes agyonhasznált, közhelyes geget. Van ugyan az előadásban néhány ritmustalan pillanat, mégis köntörfalazás nélkül beszél olyan dolgokról, amik még véletlenül sem csupán az antik világ sajátjai. Válogatott csapat kiváló összjátékkal. Ha ilyen lenne a futballcsapatunk, félnének tőlünk a vébén.

Eurocenter Club Fitness



vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor