Kritika Elah völgyében 2008-15. szám / Szalóky Bálint
Paul Haggis, a televíziós közegből érkező író második rendezői munkájával rögtön a legjobb film és eredeti forgatókönyv Oscar-díját vihette haza, ami nem kis teljesítmény, kivált, hogy az Ütközések független produkcióként készült, távol a nagy stúdiók profi marketinggépezetétől. Haggis korunk társadalmi problémáival foglalkozik, de elvont művészieskedés helyett mindvégig a nagyközönség nyelvén beszél. A rasszizmus minden réteget behálózó kérdésköre után a háború – ezúttal Irak – utóhatásairól mesél, mondandóját pedig egy bűnügyi történetbe ágyazza. Mikor Mike Deerfield, a mintakatonaként ismert fiatalember Irakból történő hazaérkezése után eltűnik, apja, a nyugalmazott tiszt (Tommy Lee Jones szikárabb, mint valaha) a keresésére indul. A vietnami veterán a bürokrácia zavaros útvesztőivel találja szemben magát – hiába állja végig türelmesen a hosszú sorokat, eredményül csak elutasítás vagy újabb sorban állás vár rá. A fiút valahol Új-Mexikóban látták utoljára, az apa ügyével pedig egyedül egy helyi, nem túl tapasztalt, de a munkától már fiatalon megcsömörlött nyomozónő (Charlize Theron) hajlandó foglalkozni. Ahogy a Vietnam traumáját feldolgozó filmek esetében, úgy az Irak-drámáknál is megfigyelhető a fejlődés íve. A kezdeti, meglehetősen egyoldalú, esetlen mozidarabokat mára jóval átgondoltabb alkotások váltották fel, és bár Haggis saját üzenetét finomkodás helyett az Ütközésekhez hasonlatos vehemenciával dörgöli az orrunk alá, az Elah völgyében mégis feszes és működőképes film marad, helyenként határozottan erős pillanatokkal.
Elah völgyében
In the Valley of Elah
Amerikai, feliratos film | hirdetés
|
|
Rendező: Paul Haggis
Főszereplők: Tommy Lee Jones, Charlize Theron, Susan Sarandon
121 perc
Forgalmazó: SPI
|
vissza |
|
| |